Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketterallmäntövrigt
Läst 1885 ggr
destroyed
0

Vad kan jag göra?

Hej! Jag är nu på den här sidan och har precis börjat intressera mej för Bruks pga att min instruktör jag hade tävlade och tränade extremt mycket i det:)

Jag skulle vilja veta om jag har någon chans att kunna tävla och träna i bruksgrenarna även fast jag har en mindre hund. Jag har en mellanpudel som ser ut att kunna bli ca 40 cm eller måste jag ha en större hund?

Xondah
0

Klart du kan. :)

destroyed
0

jaså, jag kan det! tränar du med Blade eller?

Xondah
0

#2 Jupp, spår, sök. Men vi har aldrig tävlat efterssom jag är en fegis. Tyvärr..

Vi ska börja nästa år, i spår efterssom jag känner mig minst nervös inför de. :)

Vilka grenar är du intresserad av?:)

destroyed
0

mest spår och sök. Men rapport och skydd är också lite intressant:P Jag vill hålla på med så mycket som möjligt då jag älskar att se när hon jobbar och jag blir alltid lite påhoppad eller vad man ska säga av lite olika bruksmänniskor eftersom sindra visar så stort intresse för allt.

Hon tar redan apportbocken, hon spårar jättefint och är jätteduktig på sök. Hon visar att hon är väldigt lättlärd genom freestyle och diverse tricks det är bara jag som inte vet hur jag ska lära in dem och jag har svårt att hålla i henne när vi går förbi agilityplanen för att hon vill dit. Jag blir jätteglad av att se hennes engagemang och hennes lust att träna:)

Xondah
0

#4 Jag tycker du ska köra på ja!

Jag tycker de handlar om individen, man märker ju vad sin egen hund är kapabel till oavsett om den är si eller så hög. Sen är de ju många som har olika åsikter om de, men de är så jag känner efter ha tränat i 7 år med en mindre hund. :)

Rapport är jag åxå intresserad av, verkar himla kul.

destroyed
0

Ja, det verkar jätteskoj men jag har ingen aning hur jag ska få sindra att inte bli alltför rädd när de börjar skjuta plus att jag har ingen aning hur jag ska lära in det:P

Jo det känns ju att det ska vara så och jätte många stödjer mej i att jag vill jobba med en liten hund för många små hundar får ju oftast inte jobba. Men det som stör mej mest är ju reglerna. Det finns ju regler för hur hög hunden måste vara och liknande hela tiden. Tycker det är bra med storleksklasser men inte att om hunden är en viss höjd så får den inte vara med. Instruktören sm jag pratade med sa att t.ex. om man ska använda sin hund i hemvärnet så måste den vara minst 43 cm hög är den under det så får den inte vara med. Jag tycker det känns idiotiskt:/ Tycker att man kan hitta andra användningsområden för små hundar eller helt enkelt godkänna alla hundar. för det är ju inte som om det kommer bli krig:/

Maddepadde
0

För det första så kan jag säga: Kul!
Det du får tävla i är Spår, Sök och Rapport. Alltså inte skydd (eller IPO).

Jag skulle försöka ta kontakt med någon som kan det här med brukssporterna och där ifrån gå vidare med skotten. För med en skotträdd hund så är det VÄLDIGT svårt att komma någon stans imom brukset.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

destroyed
0

7# jag tycker också att det är kul:) vad jag har märkt så är sindra inte särskillt skotträdd men jag ska se nu till nyår hur hon fungerar då lite bättre men när vi är ute och gå så kan hon titta sig omkring bara för att veta vad det var  och vart det kommer ifrån eller så bryr hon sig inte alls

HarrietKiara
0

#7 Du måste ha gjort MH för att få tävla Bruks. I MH:t förekommer ju skott så där får du reda på hur hunden reagerar på skott. Glad

Love my Kelpie!

destroyed
0

9# vart gör man det, vilka kontaktar man?

Xondah
0

#10 På Sbk´s hemsida kan du se när och var de hålls. Där står telefon nummer till de provansvariga också.

destroyed
0

11# jo jag hittade en som hålls på gotland april 2010… Vart anmäler man sig? Säger man till provansvarig eller? Det är schäferklubben som håller i provet. Kan jag ändå göra prov eller måste jag leta efter en hel brukshundsklubb som håller i det?

Maddepadde
0

Samtliga brukshundar har förtur och det är relativt svårt på sina håll att få plats på ett MH. Du kan göra det men Schäfrar har plats i första hand och sen övriga brukshundar.

Däremot ska du inte gå in på ett MH och göra skotten och inse att "HOPPSAN, min hund va skotträdd och fick en 5a på skotten" - utan du ska nog veta att din hund har hört och kan ta skotten. Annars kan du tacka hej till en bruks-karriär eftersom det kommer skott i Lägreklasserna.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

TinaH
0

# 12

Är din pudel registrerad i SKK?

Titta om inte rasklubben annorddnar MH-tester.

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

destroyed
0

14# när jag kollade på sbk så fanns inte pudelklubben med. Men jo hon är reggad och renrasig

Cerrolyn
0

Lycka till!

**MVH Cerrolyn