Slarvar vid spår.
Jag har problem med att få Ceasar att spåra riktigt. Svårt att förklara men jag ska göra ett försök.
Han vill för mycket så han slarvar, pinnarna appoterar han men jag håller på att lära om honom till att ligga vid dem.
Kan ipo-spår hjälpa oss att få rätsida på detta tror ni? Jag vill ha massor med tips på hur jag löser detta.
**MVH Cerrolyn
Jag tror absolut IPO-spår med näring kan hjälpa. Min hund rusar fram i spåret (IPO) så jag jobbar massvis med att få ner tempot. LÄgger näring i var tredje fotspår och efter ca 20 steg depåer med godis.
För ett år sedan så testade jag näringspår med korv (han älskar korv) men han gick bara över dem. Jag började om och gick då jämte honom och pekade, men det hjälpte inte så mycket. Ska göra ett nytt försök. Ska även försöka att få det filmat så får ni lättare att hjälpa mig.
**MVH Cerrolyn
Min kan också rusa förbi, jag skulle om jag var du gå bredvid och faktiskt hålla tillbaka honom i bogen (kopplet i höger hand, vänster hand på bogen) och visa honom vad du vill att han ska göra. Lugna smekningar på sidorna och luuuuuugnt beröm när han spårar noggrannt.
Hur långa steg tar du? Min tik analyserar spåret mkt bättre när jag inte tar för korta steg.
Ska som sagt testa. Jag tar vanliga steg…
**MVH Cerrolyn
En annan grej man kan göra (men det är mördande jobbigt) är att gå med hunden mellan sina ben och hålla emot på bogen och "tvinga" hunden att ta varje godis. Gjorde det senast idag och tänker jobba så ett tag framåt nu. Min hund har en otroligt fin spårdrift, men måste lära sig att jobba noggrannt i spåret. Lär hon sig bara det kan det bli precis hur bra som helst. *skryt*
Låter jätte bra.
Hur länge låter du näringsspåret ligga? Vilket underlag?
Jag funderar på att testa på gräsmattan här utanför.
**MVH Cerrolyn

Stjäl idéer och lägger på minnet. 
#6 Jag lägger mest spår på ängar och fält, men gräsmattor har hänt det också. Prova det, helt klart!
I början lät jag spåret ligga ca 40 minuter, men i o m att jag försöker dra ner tempot nu kör jag minst en timme, helst mer. (I IPO 1 är liggtiden 20 minuter.)
Kan f ö skryta om att min hunds moster vann Schäfer- SM i IPO idag och därmed har kvalat till VM! Det innebär att en annan moster till min hund kommer ha två avkommor som tävlat VM (fast det borde hon egentligen redan haft då samma som vann idag kom tvåa förra året, men Sverige skickade inget lag till VM i fjol.)
Oki bra att veta.
Oj super grattis hälsa henne det.
Hmm. Om vi skulel ha en intervju här på sajten med henne om det…
**MVH Cerrolyn