Aktivera Zenta
Nu har jag tagit mig i kragen och ska börja aktivera vovven mera..
med en son på 10 mån och min depression så har vovven fått stå tillbaka tyvärr,
vi hade redan innan problem med att hon gör utfall mot hundar pga att hon blivit biten, har lyckats träna bort det nästan helt flera ggr men så blir hon biten igen..
men nu har det varit så jobbigt att ens promenera henne hon drar och bara testar, det tror jag beror på att hon är understimulerad.
så nu igår fick hon selen på sig och ska börja lära sig dra barnvagnen med eric i så att hon får känna sig mera delaktig igen..
hon klarade det över förväntan fast hon som vanligt stressade upp sig till tusen innan hon varvade ner och fattade vad jag ville.. men det är bara att ta det luuuugnt med henne..
har ni mer tips som man kan göra med vovven när man har 10 mån bebis med sig (bebis hatar vanligen att sitta i vagn och sitter mest i sjal, men ska skaffa bärsele nu så att han sitter fast bättre!!)
Välkommen hit.
**MVH Cerrolyn
#1 tack så mkt :)

Det här är ju visserligen inte aktivering men det kan kanske hjälpa lite i alla fall.
Annars kan du testa att ge henne mat på en gräsplätt. Shaping av olika trix, tassen på nosen, fyra tassar i en låda, vinka, high five mm
Lycka till! 
#3 berikning, vilket bra ord! jättebra artikel och det kan nog vara något som vi behöver! såg att det var du som skrivit artikeln, har du något bra tips på vad man berikar en hunds liv med när det är andra hundar som den fixerar sig på?
och hon blir verkligen fixerad, gör utfall och blir helt okontaktbar…
det enda vi gör idag som kankse kan falla under berikning är leka med hundkompisar & att tugga i sig frysta grisfötter ;)

#4 Berikning är ju ingen mirakelmetod, det är ju lite beroende på varför hon gör utfall om det är osäkerhet, aggressivitet mm.
Jag skulle nog jobba med att stärka hennes självförtroende genom att balansera i skogen över stock och sten, blodspår, ja spår över huvudtaget där hon får jobba självständigt. Är ju svårt att ge råd när man inte sett henne men det gör ju ingen skada att testa i alla fall. 

Skulle rekommendera spårträning av alla slag. Har själv tränat massor av spår när dottern var liten och satt i bärsele. Fungerar hur bra som helst.
#6 skulle du vilja ge tips på hur man går tillväga med spårträning? vi har bara gjort godis sök och "leta husse" men zenta använder mest ögonen och far runt som en yr höna tills hon snubblar över det hon vill hitta ;) hon hittar inte ens godisen om hon så står rakt över den om den är gömd och inte syns…