Valpplaner 2023/2024?
Är det någon mer än jag som planerar för en ny hund, valp eller vuxen, framöver?
Förhoppningsvis blir det en ny liten tjej härhemma så småningom men det är lite oklart när. Jag tänkte att "det blir till hösten" men insåg att eftersom tiken inte är parad än så blir det snarare till vintern, eller ännu längre fram. Det är ju mycket som skall stämma!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag vill ha en ny dobbis. Jag har fått smak på att ha valp, efter att ha provat en och vill ha en "ny", så jag väntar på att rätt valp dyker upp (samt även att min ekonomi ska lösa sig). Det är en parning gjord nu som jag är nyfiken på, trots att jag helst vill ha från en annan uppfödare.
Det har funnits massor med intressanta omplaceringar, men som sagt, jag har lagt omplaceringsdobbisar lite på hyllan för när jag kände efter tyckte jag att jag trots allt utbildade Boriz väldigt bra. Han var väldigt mycket hund och jag var mitt uppe i så mkt strunt att jag la den mest allvarliga träningen på hyllan, men grunden var superbra och jag skulle precis börja träna mer på allvar när han blev sjuk.
Jag har också förstått att om jag verkligen vill tävla med en dobbis, så måste jag ta den som valp och börja träna direkt. Då blir det så bra. Jag har också förstått vad jag inte ska göra och vad jag måste träna mer, även om det blir väldigt svårt.
Passivitet, stadga, störningar var det jag slarvade med. Och jag blev lat med att åka på hundträffar, träningar, kurser och möten, vilket är så himla bra träning även om man inte gör något alls.
Sedan är den svåra balansen med valp, hur mycket ska de få leka med andra hundar? Det är bra och viktigt för dem att lära sig hundspråk, men jag undrar om dobbisar är lite för hårdhänta med andra hundar och att det blir knas… Det kanske även är bra för dem att träffa vuxna som kan lära dem och det hade jag precis noll tillgång till med Boriz.
Jag saknar hund varje dag och då jag nuförtiden är en otroligt ensam människa finns stora hälsorisker för mig att vara utan, så jag behöver verkligen en hund och att få jobba lite.
#0: Så spännande, vad blir det för något?
Här hemma blir det inte valp på MINST 8 år vilket känns otroligt skönt. Har fyllt upp med de galningarna jag har här hemma
#0: Jag har haft planer på en valp ett tag, men inget är bestämt..😊
Vi har 2 vuxna hundar redan, (belgisk vallhund och blandras) men den här gången så funderar jag/vi på en "ny" Bearded collie som var den första egna hund och ras vi skaffade för ca 25 år sen..
Men så har man ju hört att "nutidens" Beardisar kan få problem med det mentala (rädslor, osv) så jag tvekar lite..
Annars så skulle jag kunna tänka mig andra raser som tex Belgare, Tollare, Pudel eller en blandras till …bara det är rätt rasblandningar i (rätt enligt mig eller för mig skulle kunna vara två vallhunds raser eller liknande stora hundar)
Men vi får väl se när det blir..
Vad vill du själv ha för ras? Om man får fråga..🤔😊
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#1: Jag hoppas verkligen att en ny liten dobbis hittar hem till dig snart!❤
Brukshundklubben är för övrigt ett suveränt ställe att träffa folk och umgås lite lättsamt på (om man är på rätt klubb), faktiskt så är nästan alla mina nuvarande vänner antingen gamla hund- eller hästkompisar.
Vad gäller valpar och unghundar så är det klart att man kan göra mer eller mindre "rätt" men det mesta går att fixa till i efterhand. Dobermann är kanske inte den lättaste hundrasen men du har ju en massa kunskap i bagaget. För varje ny hund upptäcker man saker man borde ha gjort fast det är väl det som är lite med charmen med hundar - man blir aldrig fullärd.
Att umgås med och leka med andra hundar har jag blivit mer restriktiv med åren. De senaste hundarna har jag haft förmånen att vi haft en "egen hundflock" på mellan fem och nio individer så valparna har både fostrats och fått leka på ett tryggt sätt.
Det finns så många knepiga hundar och inte minst ägare så min/a hund/ar får i princip aldrig träffa främmande hundar. Kunna acceptera andra hundar och funka i deras närhet, ja - att leka och busa runt, nej.
#2: Haha, hur många galningar har du? 😄
Jag har ju velat mellan så många olika hundraser och det lockar med en ny jaktlabbe men i så fall vill jag satsa mer på träning och prov. Det funkar inte när jag inte kan köra bil och rent allmänt är en labrador rätt bökig att "släpa med sig" när man ber om skjuts eller skall hem till folk.
Det blir sannolikt en liten cairn till våren istället. Jag älskar rasen även om de kunde vara lite medgörligare ibland.😉
Å andra sidan är det inte riktigt juste att jämföra med jaktlabbar, vilken ras är lika okomplicerad som de - i synnerhet om man ser till kapaciteten?
Förhoppningsvis blir det en tikvalp på foder och planerna för henne är väl helt enkelt att vara aktiv sällskapshund, gå lite kurser och att ha kul ihop. Uppfödaren (samma som Charlie) bor relativt nära så hon brukar plocka upp mig när det är diverse kennelaktiviteter.
Och ja, ett par kullar då om hon visar sig vara tillräckligt bra.🙂
#4: Jag har tyvärr träffat väldigt få beardisar som har varit stabila mentalt. Synd när det är en så trevlig allroundras!
Har du funderat på schapendoes? Jag upplever dem som väldigt lika bearded collie men betydligt bättre när det gäller mentaliteten. Inte samma rädslor och lite mer självsäkra, på ett positivt sätt.
#6: en malle och en hh, det räcker mer än väl 😂
Men så spännande att följa
#7: Ja.. just det Schapendoes, tack för tipset och påminnelsen 😊
Det är en ras som jag tänkte på för 100 år sen :) och totalt hade GLÖMT bort existerade, ska kolla upp dom lite mer..
För det börjar luta till en enklare hundras efter alla Brukshundar (även om det skulle vara svårt utan en Brukshund så kräver dom så mycket som unga speciellt), och då passar kanske vallhundar eller fågel hundar in bättre..
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#9: Jag tror att en fågelhund som inte är avlad för jakt kan kännas lite "fel" efter att man har haft belgare. Inte de där sekundsnabba reaktionerna utan mer "cool" liksom.
Att ha jaktlabbar efter att ha tränat och bott med ett gäng tervar var betydligt enklare men jag hade nog inte trivts med utställningstypen.
Då kan en schappe passa bättre, tror jag. Eller en collie kanske? Räknas visserligen som brukshund men har inte samma krut som de mer arbetsavlade raserna.
#5 Var idag och tingade min nya prins.
Nu löper tiken! 😃
Det är förstås mycket som skall stämma från en löpande tik till en liten valp i Lonas knä men hoppas, hoppas, hoppas!❤
#12: Vad spännande!
Och även om det nu inte skulle bli något denna gång så kommer ju flera tillfällen..Så du kan nog sitta där med en valp i knät Lona snarare än du anar..😉
Får man fråga vad det är för ras föressten?
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Jag har haft planer på att skaffa en ny valp en tid som jag skrivit..som är som en brukshund fast inte så aktiv som en brukshund..Eller en ras/blandras som inte kräver så mycket åtm..
Tänkte först på Bearded collie eller liknande vallhund eller fågelhund som är lite lugnare iaf jämfört med dom brukshundar som jag har haft..
Men grejen är att mina belgare har varit dom mest underbara, roligaste, beskyddande och dessutom dom mest lätttränade hundar jag någonsin haft.
Dom är känsliga, snälla mot barn o andra hundar (iaf har alla mina varit det) samtidigt som dom kan vara "hårda" och riktiga "bad ass" om deras matte skulle vara i någon sorts fara..
Dom skulle utan tvekan försvara sin ägare..OM det behövdes..
Tyvärr blir många belgare missuppfattade av sina ägare som tycker att dom är svåra att "uppfostra" och tar i för hårt mot hundarna..När det enda ägarna behöver göra egentligen är att visa att dom har koll. Och bete sig lugnt..
Men trots att det är den bästa rasen (enligt mig) så behöver dom ju mycket aktiviteter och träning för att må bra och för att bli dom där underbara hundarna som dom kan vara..
Vilket jag nog inte orkar längre tyvärr, och jag vill inte bara skaffa en belgare för att jag gillar dom, utan hunden måste ju få det den behöver.
Så nu har jag kommit på 2 olika hundraser jag alltid velat ha egentligen.😄
Pudel (stor eller mellanpudel)
Eller Långhårig Collie..haha-
Lite skillnad mot Lakenois och Malle JA, men dom har faktiskt ngr saker gemensamt med belgare..dom verkar lika lättlärda, kloka .och är inte överdrivet sociala som tex en labrador..
Dom vaktar vid behov, och familjen kommer alltid först..
Jag vet tyvärr inte jätte mycket om just Collie-bara att jag alltid har älskat den rasen och skulle ha skaffat en collie istället för en bearded collie för 25 år sen om inte min man hade vägrat..
Men jag växte upp med Sheltie "mini-collie" som barn..och så stor skillnad på dom tror jag inte det är..
Vilken skulle ni skaffat? Pudel eller Collie? Eller är det helt fel raser för någon som egentligen gillar belgare allra mest..
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#13: Cairnterrier ❤️
Jag som aldrig skulle ha en terrier - det blir min tredje.😄
#14: Jag känner igen de där tankarna, av och till har jag funderat på belgare. Så jädrans roliga hundar när allt funkar!
Frågan är om man med en collie förväntar sig en "belgare light" och tycker att de är för mesiga liksom? För lite driv, för lite dådkraft, för lite av det mesta som en malle har "extra allt" av.
Det kanske kan vara bra att titta på en annan typ av hund så kika lite mer på pudel!
Jag menar inte att collie är mesig men tja, de är ju rätt långt från belgare och de raser som fortfarande avlas med tjänst och Bruks i fokus.
Korthåren är generellt lite bättre mentalt men vi har ju några collieägare här på iFokus som kan komma med input kanske?