Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketter: hälsaraseravelskk
Läst 154 ggr
Lona
5

Inkorsningsprojekt för cavalier

Det har redan rapporterats på andra sajter men jag tycker att det här är en väldigt viktig (och intressant) fråga. Svenska Kennelklubben (SKK) har beviljat rasklubben för cavalier king charles spaniel att starta ett inkorsningsprojekt med andra raser.
(Läs mer om det HÄR )
Cavalier är en mycket populär sällskapshund, tyvärr dras rasen med stora hälsoproblem såsom hjärtfel och den neurologiska sjukdomen syringomyeli. Det förekommer även andra problem som främst är förknippade med en osund exteriör där utseendet har fått gå före hälsan. Rasen anses så sjuklig att aveln är förbjuden i Norge då den bryter mot avelslagen.
För att vara rakt på sak (och det här är min egen åsikt) så har man helt enkelt struntat i hälsan och avlat enbart på utseendet. Ofta hänger detta ihop med de osunda ideal som premieras på utställningar.
Man har dessutom målat in sig i ett hörn genetiskt - och förlorade gener i en ras går aldrig att få tillbaks utan måste tillföras på annat sätt.

Raserna som är aktuella till projektet (lhasa apso, japansk spets och dansk-svensk gårdshund) är valda för att kunna tillföra en stor genetisk variation och är alltså inte lika cavalier överhuvudtaget. Detta skiljer sig från tidigare inkorsningsprojekt som har förekommit inom SKK där man valt liknande raser både mentalt och exteriört.

Jag hoppas verkligen att detta kommer att funka och att uppfödarna tar tillvara på den här möjligheten! Dessvärre har liknande projekt ofta haft liten påverkan på berörda raser. Eftersom hundarna som tas fram inte används vidare i avel i särskilt många generationer så bidrar de inte med något i längden.
Att raserna är så olika cavalier lär inte göra saken lättare för att få uppfödarna att använda korsningarna. Jag har inte så stor tilltro till dem, de har redan har misslyckats med rasen å det grövsta.
Dock skall man tillägga att det är inte bara de svenska hundarna som är osunda, problemen förekommer i hela rasen.
Hur andra länders kennelklubbar ställer sig till projektet vet jag inte - men de lär ju vara positiva till det i Norge.

Hur tänker ni kring det här med avel och inkorsningsprojekt?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Svenska Kennelklubben är hundägarnas riksorganisation och företräder alla hundar och hundägare och hundälskare i Sverige. Med våra 300 000 medlemmar är vi en av landets största intresseföreningar. Vi sprider information, utbildar och väcker debatt – och visar på den stora glädjen och nyttan med hund!
Pyttelite
0

Cavalier och fransk bulldog ska korsas med andra hundraser för att bli friskare: ”Finns ingen garanti för att det blir en succé”

Läs mer här:

https://svenska.yle.fi/a/7-10039158

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Lona
2

Frågan är dessutom vad man gör med andra raser som är i farozonen att hamna i samma sits. Det är tyvärr många raser som har hälsoproblem, till stor del påverkade av exteriören, och en allt mindre avelsbas.
SKK har visserligen diverse "projekt" för att rasklubbarna skall se över de här sakerna i sitt avelsarbete men det händer ingenting om man inte följer riktlinjerna.
Jag är ganska cynisk med den här biten och tänker att det SKK håller på med mest är ett spel för gallerierna, de har väl insett att det inte funkar att fortsätta på det här viset när alltfler reagerar - men blir det verkligen någon riktig förändring?

Pyttelite
0

#2: Jag tycker att det är intressant när man på kattsidan hävdar att raskatter är bättre än huskatter.

På hundsidan ser det lite annorlunda ut.

Heddiz
0

#0: Jag är inte så insatt när det gäller Spaniels.
Men när det gäller belgiska hundar, men då har dom tagit hundar inom samma ras (fast med annan päls som malinois) och blandat med Lakenois (strävhår) för att det inte fanns så många av Lakenois kvar i Sverige..

Om dom skulle blandat Lacke med helt andra raser så hade det inte blivit ännu en lacke/malle..utan en blandras..

Jag har absolut inget emot blandraser..en av mina hundar är en blandis 😊

Men jag tänker att om dom blandar C. S med helt andra raser (som du drog upp) så blir det ju i första ledet iaf en blandras, eller har jag helt fel?

Och det kan jag förstå om inte uppfödare vill, trots allt.

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Pyttelite
1

#4: Nej det blir inte blandras. På kattsidan använder man begreppet noviser.

Det är medvetet katter som inte är rasrena men som man medvetet använder för att förbättra genpoolen i en ras och det borde vara på motsvarande vis för hundaveln.

Heddiz
0

#5: Ok.. Jag vet inte så mycket om katter, eller rättare ingenting alls 😊

Men blandar du en hundras med en annan hundras…så blir det ju en blandras! Hur mycket än folk vill kalla det en renras så blir det ju inte det egentligen..

Även om man använder ett finare ord..som noviser tex.

Alltså jag förstår att ni tänker på rasen C. S längre fram i framtiden s.a.s också så jag är inte emot det..

Men jag tänkte att alla uppfödarna kanske inte riktigt skulle vara med på noterna om ni förstår vad jag menar!? 🤔

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Pyttelite
1

#6: Nej det blir inte en blandras per definition om det är en riktad avel och hanteras under uppsikt av rasförbundet.

Även hundar får begränsad genpool och katter är reglementsvidrigt huskatter om de paras med icke renrasiga katter men då man få ok från det förbund/organisation man är medlem i kan det vara ok.

Jag bara antar att det kan vara lika i hundaveln som för kattavel.

• Redigerat 2023-08-19 09:02 av Pyttelite
Pyttelite
1

Hela tråden handlar om inkorsningsprojekt dvs man korsar in andra hundar som inte har samma ras och resultatet blir alltså inte blandras.

Inkorsningen med en annan hundras är främst tänkt att ske i den första generationen, varefter aveln återgår till att baseras på cavalierer. De avkommor som föds i generationerna ett till tre efter en inkorsning registreras i Svenska Kennelklubbens X-register, eftersom de inte uppfyller kraven från den internationella kennelunionen FCI om minst tre generationer av samma hundras i stamtavlan. Generation fyra kan däremot registreras i SKKs stambok, precis som andra godkända hundraser.

– Ett inkorsningsprojekt är ett av verktygen som kan användas för att värna den långsiktigt hållbara aveln inom våra hundraser. Inkorsning skiljer sig från blandrasavel på så sätt att målsättningen i sig inte är att producera korsningshundarna, utan de är en del i ett större projekt – att säkerställa cavalierens framtid, säger Sofia Malm Persson, agronomie doktor och genetiskt sakkunnig vid SKKs avdelning för avel och hälsa.

Hälsokraven på de hundar som deltar kommer att vara mycket strikta. För att kunna delta i projektet ska uppfödaren ansöka hos Cavaliersällskapet i god tid före parning.

Läs mer här:

https://www.skk.se/sv/nyheter/2023/6/ja-till-inkorsningsprojekt-for-cavalier/?TSPD_101_R0=08054bd396ab200031597c3b5ac67874b4409b7db4da068c0e86271b55a345779bd49ac898548a1508f88d7380143000e88eaa3737c30c6bdd980c6e08c1ee691ca9500849e2c7c055d5192b607b72cb3c42157698d2eea5bd75546934f88dc0

Svenska Kennelklubbens centralstyrelse, CS, har beslutat att ge grönt ljus till Cavaliersällskapets ansökan om att få göra inkorsningar i hundrasen cavalier king charles spaniel. Målet är att komma tillrätta med två separata sjukdomar som förekommer i hundrasen.
Heddiz
0

#8: Ok, ok vi behöver inte tjafsa om ett ord😊 rasen verkar ju behöva en ny genpol och görs det som SKK vill, som du hänvisar till här så låter det ju bra..

Det gjordes på samma sätt med lacke här i Sverige att dom korsade dom med malle i första ledet med grönt ljus från SKK (pga att det inte fanns så många lackar)
Och även om det är samma ras, så är det olika varianter och det märktes tydligt på både utseende och mentaliteten att dom korsat in malle..

Vi skaffade en valp från första ledet som var totalt olik vår första lacke (som dom inte korsat med malle)

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Pyttelite
1

#9: Det viktigaste är ju att det blir friska raser och vägen dit ser olika ut. 😊

Lona
0

#3: En sak som är intressant med raskattaveln och som SKK och andra avelsförbund borde ta efter är att man är mer öppen med att tillåta korsning med raser som har liknande eller samma ursprung men som bara skiljs av tex hårlag. Abessinier och somali är ett exempel och det borde tillämpas betydligt mer även inom hundavel istället för tvärtom!

Man hävdar för övrigt även inom större delen av hundaveln att renrasiga/registrerade i "seriös avelsorganisation" är att föredra gentemot blandraser. Jag skulle vilja påstå att det beror på vilken ras eller vilken korsning det gäller. En del raser - som cavalier - är så osunda att de verkligen inte är att rekommendera numera.

En skillnad mellan katt- och hundraser är att även om det finns stora skillnader även mellan kattraser så är det inte lika extremt som på hundsidan, vare sig det gäller exteriör, storlek eller mentalitet.
Där torde hundar vara den art som överlägset skiljer mest mellan olika raser/typer, oavsett om man tittar på tamdjur eller vilda arter.

Lona
0

#9: Numera får belgarna korsas åt vilket håll som helst varpå valparna registreras utifrån hårlag och färg. Det är omdiskuterat men torde vara positivt för rasen som helhet.
I synnerhet långhåren kan behöva lite stabilare mentalitet. 😉
(Alla varianterna ska vara lika i mentalitet och allt som inte rör färg och hårlag men så är det ju inte i praktiken.)

Heddiz
0

#12: Om det är positivt för just Lacken att dom ibland blandat/blandar med malle är jag tveksam till faktiskt!

Men jag förstår ju att dom gör det pga att det inte finns så många Lackar, men gällande dom andra varianterna förstår jag inte riktigt varför dom skulle blanda dom?
Men det kan hända att det ibland föds en "långhårig Malle" eller Tervueren i en Mallekull..

Nej i praktiken så skulle jag säga att dom inte alls är lika varandra gällande just mentaliteten..Som 2 olika (eller 4 ) olika raser!

Även om dom är lika på många sätt när det gäller vakt, beskydd och att dom är väldigt lättlärda.

Enligt min erfarenhet har mina Lackar varit mer stabilare, men samtidigt tuffare, än en Lacke/Malle-"blandis" ,åtminstone i dom första leden. :)

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Grodan
1

Klart vi vill ha friskare hundar, så inkorsningsprojekt för Cavalier är bara en bra sak.
Det behövs för flera raser faktiskt.

Sen behöver man väl också se vart i aveln det går fel och åtgärda det genom mer utbildning, riktlinjer och pekpinnar för både uppfödare och domare.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️