Svensk skydd frågor
Tjo!
Jag har tävlat och tränat en del IGP i mitt liv men är nu sugen på att byta bana och börja med svenskskydd med holländaren. Jag tycker ändå jag har en del koll på IGP med känslor, skyddslydnad och ja tror ni fattar.
Har kollat på en del videor och hoppas även kunna få hjälpa till på någon tävling för att lära mig mer om denna sport. Men skriver ändå här om någon kan beskriva mer vad ni tänker på vid inlärning. Olika skyddslydnadsmoment ni gör själva och kanske även skyddsbitar. Jag tänker såklart börja med släppandena och transporterna själv men är nyfiken att höra vad ni tänker. Kanske även höra skillnader om ni har hållit på med något annat.
Min upplevelse är att det inte är skyddet som tar mest tid, det är exakt allt annat! Se till att tävla och meritera hunden i både sök och spår parallellt som du startar upp skyddet, det kommer du att ha igen.
Svårigheterna med sv skyddet är förstås munkorgsarbetet. Även två helt onaturliga beteenden som man ska lära in är släppanden i passivitet och att backa ut efter släppandet. Helt emot hundens natur och det brukar vara klurigt.
Jag har inte kört mycket skyddslydnad själv när jag var rookie, jag tyckte det var för svårt. Nu skulle det nog gå bättre, våga träna hunden i drift och känn att du har kontrollen.
#1: Ber om ursäkt för sent svar, har varit fullt upp med rehab och operation för den lille.
Det är såklart tanken :D
Tack för svaren