Är 8 veckor lagom för valpleverans?
På en annan sajt här på iFokus diskuterades bla hur gamla kattungar skall vara innan de är leveransklara (12 veckor) och då togs även hundar upp.
Enligt djurskyddslagen måste en hundvalp vara minst åtta veckor gammal för att tas från sin mamma och anses vara "leveransklar". Svenska Kennelklubben (SKK) kan givetvis inte gå emot svensk lag men deras regler är också att valpen skall vara åtta veckor vid leverans (de hade ju kunnat kräva att valpen var ännu äldre innan leverans).
En del uppfödare har kvar valparna tills de är nio eller till och med tio veckor, dessvärre finns det även uppfödare som annars ses som seriösa men som inte är så noga med att valparna verkligen är åtta veckor och inte sju veckor + några dagar.
Tycker ni att åtta veckor är en lagom ålder? Varför/varför inte?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
När det gäller kattungar går SVERAK nu t.o.m. ett steg längre och kräver att de ska vara minst 14 veckor vid leverans.
Finns det någon anledning till att SKK inte kan göra något liknande när det gäller hundar? Om det gynnar hundarna?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1: Bra där!
Jag vet faktiskt inte om det ens har diskuterats inom SKK om man borde rekommendera att valparna skall vara äldre vid leverans, för att inte tala om att ändra reglerna. Det finns nog inget som hindrar det men dels måste väl någon föreslå det/lämna en motion eller hur det nu går till, dels måste förstås tillräckligt många vilja ha ändringen.
Jag har inget större förtroende för SKK kan jag väl tillägga men de är i nuläget det bästa alternativet för de flesta raser och hundavel i stort.
#0: För min del hade det gärna fått höjas till både 10 och 12 veckor.
På ett av hunddagisen jag jobbade på hoppade ibland en hundpsykolog in och stärkte upp personalstyrkan om vi var kort om folk. Hon berättade om hur hon alltid gjorde upp en deal med sin uppfödare när det var dags för valpköp så att hennes valp stannade med mamman tills den var minst 10 veckor eller ännu hellre 12 veckor.
Nu är jag för trött i skallen för att försöka rota fram detaljerna i minnesbanken men det var hur som helst framförallt för att det gynnade valpens utveckling att få stanna längre hos sin mamma.
// Harley
Vår hund hade helt klart mår bra av att få stanna några veckor till än att vi fick hämta henne vid åtta veckor. Hon var inte alls mogen för träning eller någon form av större intryck första veckan hos oss och hon har alltid varit betydligt senare i utvecklingen än sin bror (var också minst i kullen om det kan ha haft någon betydelse).
Så jag skulle gärna sett att åldern ökades.
För kaniner gäller minst 6 veckor enligt lag men kanin föreningen och de seriösa uppfödarna säger minst åtta veckor och gärna lite mer för jätteraserna.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Min senaste valp var åtta veckor, hon fixade det galant men det finns helt klart de valpar som borde fått vara kvar med mamma och syskon ett tag till.
Nästa valp kommer sannolikt få ha varit kvar åtminstone tills den är nio veckor, beroende på vad uppfödaren säger så kan jag tänka mig ytterligare någon vecka.
Då är jag dock helt trygg i att uppfödaren ger en riktigt bra miljö för valpen.❤️
En valp i hundgård hade jag inte velat ha kvar hos uppfödaren längre än nödvändigt - men jag hade sannolikt inte köpt av den uppfödaren ändå.
- Redigerat 2023-01-30 02:18 av Lona
#3: Väldigt intressant att en hundpsykolog ville att hennes valp skulle stanna hos mamman tills den var 10-12 veckor.
Om jag ska ha hundvalp igen nån gång så ska jag nog också be uppfödaren om det.
Jag ser ingen anledning att tidsgränsen ska flyttas. Ingen av de valpar som jag köpt har umgåtts något särskilt med sin mamma den senaste veckan då hon oftast är väldigt trött på sina valpar. De är avvänjda från mammans spenar redan och de tyr sig mer till människor ju närmre 8 veckor de blir, det räcker gott för mig.
#7 Det räcker gott för dig, skriver du. Men vad är bäst för valpen? Det handlar ju inte bara om att skiljas från mamman/spenarna, utan också om att skiljas från kullsyskonen, uppfödaren, sitt hem och allt som man känner igen som tryggt och säkert?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#8: Ingen av mina valpar har traumatiserats av att ha flyttat vid 8 veckor, jag ser inte vilken skillnad det gör eftersom det fungerar bra redan nu.
Om uppfödare ska behålla valpar och tikar hemma längre än 8 veckor hoppas och tror jag att vi ser en rejäl prisökning på valparna så uppfödaren åtminstone går +-0.
Du tycker inte priserna som blivit under pandemin räcker? Läste om en blandrasvalp som lär ha kostat 70 000 kr…
#10: Någon skulle behöva betala och jag hoppas det landar på köparen. Det är orimliga krav och kostnader annars, ett äkta i-landsproblem. Den med höga krav får ha störst plånbok, då kan nog alla krav accepteras!
Självklart ska köparen betala för sin valp. Jag menar dock att nuvarande överpriser måste täcka den extra kostnaden. Sedan är det ju ingen som tvingar någon att avla.
#12: Fast det är ju inte överpris att köpa en renrasig valp idag. De är dyrare än förut, men uppfödare går fortfarande med förlust. Att sedan lägga till två veckor extra med valparna för att köparna tycker det är bra (och kanske även ganska bekvämt) blir dyrt.
Men goda nyheter för den som tycker att längre tid hos uppfödaren är viktigt, er tid är nu! Det är trögt att sälja valpar och det finns många välstammade hundar som blir kvar hos uppfödaren efter 8 veckor eftersom marknaden är ganska mättad. Löp och köp!
#13: Tyvärr är det alla dessa "covidvalpar" som mättar marknaden nu. Penningk*ta idioter rent ut sagt som har avlat på vad sjutton de har kommit över och lika korkade idioter som köpt första bästa valp de hittat annons på. 😢😠