Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketter: allmäntköpa-hundraserskk
Läst 78 ggr
Lona
0

Labrador populäraste hundrasen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Samma raser har i många år legat i topp i Svenska Kennelklubbens (SKK) statistik vad gäller antal registrerade individer. De inbördes placeringarna har varierat lite men nu är förra årets siffror tillgängliga.
Etta ligger labrador (3314 nya registreringar), följd av golden retriever (2027) och schäfer (1736) på tredje plats.

Övriga raser på 10-i-topp är jämthund, cocker spaniel, staffordshire bullterrier, dansk-svensk gårdshund, bichon havanais, finsk lapphund och flatcoated retriever.

Siffrorna gäller alltså nyregistreringar, det vill säga de valpar och importerade hundar som registrerades hos SKK år 2022.

Jordbruksverket uppger att enligt deras register som även innefattar blandraser och raser som inte hör till SKK så registrerades 72 876 nya individer år 2022. Det är en återgång till mer normala siffror än vad som noterats under pandemiåren.

Lite kuriosa är att en uppstickare hamnade på plats 19 hos SKK: Miniature american shepherd som är en nyligen godkänd ras. Den har sitt ursprung i rasen australian shepherd dog men står nu så att säga på egna ben.
Vad gäller labrador så är rasen delad i två typer; utställning/sällskap respektive jakt. Även om man hade delat rasen i två olika beroende på typ så hade båda hamnat bland de fem populäraste hos SKK. 🙂

Källa: Göteborgs-Posten/SKK

Foto privat - vem vill inte ha en snäll och glad labrador vid sin sida?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

• Redigerat 2023-01-14 19:37 av Lona
ipopuma2
0

oj har masen redan blivit så stor!

Lona
0

#1: Ja, och det är väl inte odelat positivt. Det brukar medföra en hel del svårigheter, inte minst när det gäller mentaliteten (vilket du säkert har koll på 😉). Det där med fluffiga hundar i tilltalande färger brukar dra till sig personer som bryr sig betydligt mer om utseendet än om sundhet och mentalitet.
Dock kan jag tänka mig att det är en del agilityfolk som fått upp ögonen för rasen, får väl hoppas att den utvecklas på ett positivt sätt - både här och i andra länder.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com