Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketter: allmäntbeteendementaliteträdslor
Läst 99 ggr
Lona
4

Årets värsta helg är snart här...

För många hundar och hundägare är det snart dags för årets värsta helg, det vill säga nyår.
Att ha en skotträdd hund kan vara ett rent helvete och det underlättas definitivt inte av omgivningens brist på förståelse. Tyvärr förekommer det fortfarande diverse missuppfattningar som att "Har du en skotträdd hund så har du hanterat den fel" eller att "Min hund klarar minsann alla ljud, den tycker att nyårsfyrverkerier är jättekul! Skulle aldrig bli skotträdd!"

Rädslor är i hög grad ärftliga. Naturligtvis är inte rädslan i sig ärftlig, däremot hur "nära ytan" den ligger, likaså hur lätt eller svårt en individ har för att avreagera, dvs att släppa rädslan igen.
En hund kan absolut bli skott/smällarrädd utan att du som ägare har gjort det minsta fel men naturligtvis påverkar det våra hundar hur vi reagerar.
Det finns olika åsikter hur man skall hantera en rädd hund, det som de flesta håller med om är att inte sjåpa eller pjoska med hunden. Tyck inte synd om den, då förstärker du osäkerheten och rädslan.
En del anser att man helt skall ignorera både smällandet och hundens eventuella rädsla, själv anser jag att man mycket väl kan visa hunden att man ser att den är rädd, att liksom bekräfta rädslan men inte spä på den.
"Jag ser att du är rädd men det är ok, jag är lugn och trygg. Vi löser detta!"

Även om man har en "idiotsäker" hund så är det direkt olämpligt att ha med den på fyrverkerier. Väldigt många hundägare missförstår hundens eventuella osäkerhet och tror att den tycker att det är kul. "Jamen titta, Fido tycker att det är jätteroligt, han kollar hela tiden och är på tårna!" Ja, eller så tycker Fido att det är obehagligt och är noga med att ha koll på det där som kanske är läskigt.
En annan anledning till att inte ha med sin hund på nyårsfyrverkerier är att det ofta innebär onykterhet. Även om du är spik nykter kanske inte personerna i din omgivning är det vilket kan leda till riktigt korkade handlingar.

Och vad du gör - ha inte hunden okopplad på nyårsafton! Även om du undviker fyrverkerier så kan det smälla lite varstans. Koppel på, vet du med dig att din hund är lite osäker med ljud så ha gärna både sele och halsband.

Varje nyårsdag fylls sociala medier, anslagstavlor och liknande med inlägg om hundar som har blivit rädda och rymt. Se till att det inte är din hund - undvik fyrverkerierna och ha hunden kopplad på nyårshelgen!

Det finns flera sätt att hantera en skotträdd hund på men det bästa är helt klart att försöka förebygga rädslan.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Heddiz
0

Jag håller med i allt du skriver…

Förutom att "Rädslor är i högsta grad ärftliga"

Att det bara skulle bero på ägaren som vissa säger är ren bullshit
Att det skulle bero på "Ärftlighet" NEJ det behöver inte alls stämma..

Jag har haft kusiner där en var livrädd o den andra brydde sig inte alls
och BRÖDER där den ena var livliv rädd-ville inte gå ut på dgr och den ena brydde sig inte ALLS?
Dom hade exakt samma uppväxt och ägare- mig.

Jag har haft egna hundar sen 98 och alltid haft flera hundar samtidigt och jag var/är alltid lugn, har inte gått ut med någon hund under 12 slaget -jag gillar inte Nyår och firar inte en sån demonisk helg) så NEJ - det är inget dom ska se!
Jag har alltid varit inne med hundarna och varit där med dom som är rädda utan att trösta, men jag har inte ignorera dom utan bara försökt överföra lite LUGN och varit som vanligt..

Dom hundar vi har nu så är en livrädd för:
Vi var ute en kväll o gick efter nyår så smäller ngr ungdomar av en raket 20 m ifrån oss så han både såg blixtrar och hörde ljudet..sen blev han rädd för allt i ngr veckor..Den andra hunden bryr sig inte ALLS.

Så det värsta är ju smällare och raketer innan och efter nyår- vilket är förbjudet! MEN det skiter ju ungdomar och vissa andra i.. Det är dom som förstör promenader osv med den ena hunden och han kan aldrig riktigt koppla av….Jag kör reiki på honom så blir han lite lugnare.🙂

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"