Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketter: allmäntraser
Läst 114 ggr
Lona
0

Var finns alla schäfrar?

På SKKs "10-i-topplista" över antalet registrerade hundar så ligger labrador etta, därefter schäfer och sedan golden. Dessa tre raser har legat i topp i många, många år.
Något som slår mig är dock hur sällan jag faktiskt träffar schäfrar i vardagen. På brukshundsklubben finns det en och annan men det kryllar inte av dem där heller, andra raser har tagit över för många bruksintresserade. Så var finns egentligen alla dessa schäfrar?
(Sen är den statistiken förstås inte helt rättvisande över rasfördelningen, inom många hundtyper finns det väldigt många blandraser och där är schäfer inte "inne" just nu.
Man stöter alltså på rätt många oreggade "amstaffar" av något slag, likaså chihuahuamixer och poodledoodlar.)

Träffar ni schäfrar ofta?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Calcifer
0

Jag bor i en stad där schäfrar föds upp för att tränas till polishundar och liknande. Kan det vara en anledning till att de står högt uppe på listan? Jag ser dem några gånger i månaden, minst. Ofta unghundar som är under året, då de fortfarande bor i sin foderfamilj tills de kan tas tillbaka av polisen eller vilka det nu är som sköter allt det där.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Herveaux
0

#0: Där sa du nåt!
Nu när jag tänker efter så var det ett bra tag sen jag såg en schäfer.

// Harley

Majken!
0

Träffar dom hela tiden. Är mer aktiv än dem vanlige hundägaren och jag träffar schäfrar på varje träningspass, varje tävling, på alla klubbar jag besöker, i tjänst, representerade inom samtliga tävlingsgrenar.

Tarotstollan
0

Jag bor i ett bostadsområde där det alltid funnits minst 2-3 schäfrar men numera ser jag inga. Har nog inte funnits någon här de senaste 8 åren.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Nephi
0

Har inte sett eller träffat mer än någon enstaka ”privat” schäfer, tror faktiskt att majoriteten går till polisen och försvarsmakten 😅

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Maleficum
0

#0: Kan ju bero på också vart uppfödarna finns huruvida man ser de eller inte.
I min kommun är tex Rottweiler den vanligaste rasen men jag ser i princip aldrig någon själv men vet att det finns kennlar för dem här omkring så jag antar att det gör att de fått sån representation i statistiken (men att de sen hamnar i andra delar av Sverige).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lona
1

#3: Fast "vardagsschäfrar"? Det är säkert flera år sedan jag sist såg en schäfer om jag skall räkna bort de som jag sett i med mina kompisar eller i tränings- och tävlingssammanhang.
Jag mötte betydligt fler förr, det känns som att det fanns många schäfrar som förmodligen var mer eller mindre rena sällskaps- och familjehundar. Numera verkar de ha ersatts av andra raser?

(Jag menar alltså inte att schäfrar är eller borde vara rena sällskapshundar, bara att man mötte ganska många förr.)
Det finns ett gäng hundförare inom polisen som tränar här i närheten men ingen av dem har schäfer.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com