Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketterbeteendehund-snack
Läst 136 ggr
[Tismon]
0

Hundar och kön

Jag är nyfiken: anser ni att det är stor skillnad mellan tikar och hanhundar?

Visserligen är det ju kanske större skillnader mellan olika individer än mellan könen men jag har stött på en del fördomar om tikar vs hanhundar. Tror ni att mycket är hur människor projicerar? Har själv stött på att tikar beskrivits som "bitchiga" medans hanhundar är mer "dominanta". I själva verket kanske det handlar om bråkiga individer och inte är bundet till könet, eller vad tror ni?

Har ni stött på fördomar om hanhundar eller tikar? Eller anser ni själva att det finns en väldigt stor skillnad?

• Redigerat 2022-12-05 16:05 av [Tismon]
Maleficum
0

Av egen erfarenhet så känns det som man märker störst skillnad när det är löp. Vår pudel blir lite mer ängslig, mer pipig och behöver upp på nätterna för att gå ut och kissa, vill inte riktigt gå promenader och vid skendräcktighet blir hon supergosig och inte speciellt tränings eller promenadsugen utan vill helst bo i knät.

Inneboende hunden jag hade förut åt dåligt och skulle slicka på varenda kissfläck ute när det fanns löptikar i närheten (tills han fick kemisk kastrering av en annan anledning då försvann hormon "besvären" också.

Utöver löp period så har det mest känts som individer av de hundar jag haft att göra med (men då har fler av de individer också varit kastrerade, både hane och tik).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Tismon]
0

#1: Så du tänker att skillnaderna mest är biologiska och i samband med hormoner?

Känner du någon skillnad mellan könen av kastrerade hundar? Personligheten?

Maleficum
1

#2: Av de hundar jag har erfarenhet så känns det som det är främst hormoner (och möjligen också ålder) som väl kan ge vissa skillnader och där utöver är det den individuella skillnaden.

Av de kastrerade hundarna känns det mer som det bara är personligheterna som skiljer mest och den hormonella biologiska skillnaden inte har lika stor påverkan.

Men det är bara vad jag upplevt av de begränsade antalet hundar jag har erfarenhet av. Men skulle ju inte säga att tikar är bitchiga och hanar dominanta av de jag känner (är bara en av alla tikar jag känt/känner jag skulle möjligen kalla bitchig men tror mer det är hennes personlighet än att hon just är tik). Inte direkt känt någon hanhund som varit speciellt dominant.
Men så har jag störst erfarenhet av sällskaps raser och bland raser så vet inte om det är skillnader när det kommer till bruksraserna och de som är avlade för lite mer driv.

• Redigerat 2022-12-05 17:05 av Maleficum
[Tismon]
0

#3: Vad intresserant!

Dominanta hundar är ju lite av en myt sedan beror det väl på hur man definierar dominans, men det var bara två exempel. I exemplet känner jag en person med en hanhund som bråkar med andra hanhundar, hon kallar honom dominant medans tiken som hon passar är bitchig när hon "bestämmer och bossar runt" över hennes hanhund. I båda fallen är det ett beteende som är assertive och jag undrar om tiken fortfarande hade ansetts "bitchig" om det varit en hanhund samt om hennes hanhund hade setts som "bitchig" om han var en tik. Det fick mig att fundera på vad som egentligen är stämplar som vi sätter på våra egna djur som är baserade på vår egna föreställning av könsroller.

Själv har jag nästan enbart erfarenhet av hanhundar så jag har svårt att uttala mig om tikar. Enda anledningen till att jag inte har eller vill ha tik handlar om löpet men jag funderar också på om jag kanske har undermedvetna fördomar/föreställningar mot tikar

[Undertaker]
0

Nu känner jag bara kastrerade hundar, främst hanhundar men även enstaka tikar. Tycker hittills att alla skiljt sig lika mycket åt, oavsett kön, så det verkar mest vara personlighet och till viss del även uppfostran.

[Tismon]
0

#5: Du har inte stött på människor som verkar ha föreställningar om tikar och hanhundar?

Maleficum
1

#4: Tror säkerligen många ger olika namn åt "samma" beteende just beroende på könet på hunden (och väl tyvärr kanske behandlar "problemen" på olika vis pga det). Bla känns det som att tikar "får komma undan" med att vara "bitchiga" på ett annat sätt än att hanhundar får vara "dominanta" (att som tik är det "normalt" och "bara" hormoner).

Jag tror vi haft motsatta "fördomar" som gjort att vi bara haft tikar :P Vår första kastrerades iof ung så vi gick nog bara igenom två löp med henne (om jag minns rätt) så vi hade ju aldrig hormon "problemen" (dock vad jag minns verkade hon inte påverkats speciellt mycket av löpen).
Nu är väl tankarna på att kastrera pudeln också just för att hon blir så orolig och pipig och då väcker mamma på nätterna (vilket hon inte mår bra av) och dessutom verkar bli mer osäker just under löpet och sen får lite jobbig skendräktighet men vi väger fortfarande för och nackdelarna med det (och hon är på väg att löpa snart igen så vi har lite tid på oss att bestämma).

[Undertaker]
1

#6: Ett fåtal. Inga av hundägarna jag känner har några och annars är det bara vissa som kanske delvis även ”valt” att tycka så utan att ha träffat mer än en hund. Dock kanske något som påverkar personers uppfattning är att här är egentligen alla hundar kastrerade.

[Tismon]
0

#7: Ja, jag upplever det också lite så vilket är väldigt trist 😢 Tikar bara är "bitchiga" medans hanhundar "utmanar din ledarroll" (vilket givetvis inte stämmer)

Hur då menar du med motsatta fördomar? 🙂 Det där med kastrering verkar vara ett sådant komplicerat ämne men jag tror att sålänge man gör det som är bäst för individen så är det huvudsaken. En tik kanske mår bra av kastrering medans en annan inte behöver det. Det låter inte så roligt att hon ska bli så uppstressad om nätterna, stackarn.

[Tismon]
0

#8: Är det ok om jag frågar var du bor? Bara nyfiken på var majoriteten av hundar är kastrerade, det verkar inte vara helt ovanligt i andra länder. Det är så typiskt av människor att redan bestämt sig för det ena eller det andra om något utan riktig erfarenhet som i detta fallet inte riktigt träffat många hundar.

Majken!
0

Ja, det är stor skillnad. Det går lätt att se när man följer kullar på nära håll och ser hur de individerna utvecklas. Generellt hos den hundtypen jag arbetar med får tikarna ett högre temperament tidigare, hanarna är sena i sin utveckling men blir mer dominanta än tikarna när den delen väl börjar utvecklas.

Tikarnas aggressionsbitar märks tidigare än hos hanarna, men individen har större påverkan än ras.

[Undertaker]
0

#10: Jag bor i Schweiz.

Maleficum
0

#9: Är väl mest att jag hört många som inte vill ha tik för att de blir "bitchiga" och griniga och att de inte vill träna medan vi mer tyckt att vi inte vill ha hane för de springer och skvätter överallt och bara vill till löptikar (vilket ju är mer individuellt och träning).

Kastrering är verkligen ett komplicerat ämne! Speciellt när det kommer till hundar (är ju betydlig mindre komplext hos många andra arter där det är mer självklart).
Är inte skoj att se henne gå runt och vara orolig och inte riktigt verka veta vad hon vill och det inte riktigt får att avleda heller. Lite synd för själva löpandet (när blodet kommer) är inga som helst problem för henne, hon håller sig ren själv (behöver aldrig använda skydd eller nåt sånt) men just efterdyningarna är de jobbiga hon brukar dessutom tappa vikt under efterlöpet för hon tappar aptiten och sen tar det hela mellanlöps tiden för henne att återfå det (hon väger 6,5 kg normalt och är då tanig och tappar ner till 6 kg). Vi har ändå väntat några löp på att bestämma för att hon ska hinna mogna och se om det skulle bli någon förändring (läst att det kan ta några löp innan det stabiliserar sig) så är det "som vanligt" detta löp så lär det bli kastrering (har även diskuterat med en veterinär som sagt att det ofta kan bli värre med åren sen och har en bekant som fick kastrera sin gamla tik (typ 12-13 år gammal) för hon fått fler löp och fått mer besvär med dem bla att mjölkproduktion sätter igång.

• Redigerat 2022-12-06 09:51 av Maleficum
[Tismon]
0

#11: Vilken ras är det om jag får lov att fråga? Föredrar du själv hanar eller tikar?

[Tismon]
0

#12: Jaha okej tack för svar. Intressant 🙂 Vet inte hur hundhållning ser ut där faktiskt. Har ni mycket gathundar?

[Undertaker]
0

#15: Jag har aldrig sätt en gatuhund här men kanske i det mer södra delarna nära Italien. Dock inget man någonsin pratar om och inget jag stött på även när jag rest runt.

Majken!
0

#14: schäfer. Kön spelar ingen roll, det är andra saker jag tycker är viktiga.

[Tismon]
0

#16: Nähä okej! Det är ganska vanligt i min uppfattning att hundar kastreras där gatuhundar förekommer

#17: Okej vad intressant, då värderar du andra egenskaper antar jag 🙂

• Redigerat 2022-12-08 05:38 av [Tismon]
[Tismon]
0

#13: Jaha du menar så 🙂 Det finns ju alltid extrema individer inom alla grupper och kön men sådana beteendet kan ju också handla om hälsa (grinig och ilsken tik kanske har ont) eller stress (doftbesatt hane lugnar sig genom att lukta)

Ja precis, det är mycket forskning som ibland har lite motsägande resultat men det är nog för att så många olika faktorer spelar in. Det förstår jag, det är aldrig roligt att se sina hundar uppstressade :( Hoppas hon går upp i vikt lätt. Oj, det visste inte jag. Blir det värre har ni ju alltid möjligheten i alla fall. Jag tror bara det viktigaste när det kommer till kastrering är att man låter hunden växa klart först och hon är nog ganska färdigväxt om hon hunnit löpa några gånger kan jag tänka mig 🙂