Ser stackel publikt, vad göra?
Idag såg jag något tragiskt, en hade stackel på sin hund på tåget. Funderar på om det är turister pga hen pratade tyska. Men frågan är nu, vad bör man göra om man ser detta olagliga medel publikt? Vad hade ni gjort?
Informerade denna gång inget då jag själv hade med mig valpen på tåget och mitt fokus låg där.
Var taggarna utåt eller inåt?
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Inåt
Jag hade berättat att det är olagligt för den turisten, sedan hade nog responsen fått styra om jag gjort något mer eller inte.
Jag hade gjort samma som Majken sagt till dom på svenska eller engelska (kan inte tyska) att det är olagligt i Sverige och kankse sagt att går det inte vända på halsbandet så får ni skaffa nytt…Sen skulle jag se hur dom svarade på det..
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#4 Vet du om det är lagligt att ha det med taggarna utåt? Det vore ju logiskt eftersom ett stackel med piggarna utåt är bättre för hunden än de strypkoppel som används ofta. Ett stackel med taggarna utåt fungerar ju som ett halvstryp och skyddar hunden (kanske) mot vargangrepp och vilda hundar.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#5: Nej, det är olagligt att använda vare sig piggarna är inåt eller utåt. (Däremot är det lagligt att sälja, köpa och inneha stackel vilket diskuteras ibland.)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#6: Jaha det visste jag inte att det var förbjudet att ha piggarna utåt!
Jag kanske blandade ihop det med nithalsband - för det är väl tillåtet eller är det också förbjudet nu för tiden?
Alltså korta nitar som säljs i vissa djurbutiker (ska se om jag hittar något sånt eller om det är borttaget)
Här är ett med låånga piggar :))
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#7: Jisses, det var rediga nitar! 😮
Jag har faktiskt inte hört något om nithalsband utan det är just stackel och elhalsband som är förbjudet att använda. (Enligt djurskyddslagen är det rimligtvis inte tillåtet att använda nithalsband med piggarna inåt men jag tror inte att de räknas i samma kategori som stackel.)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com