Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketter: allmäntbeteende
Läst 82 ggr
Lona
0

Aktivering för skadad hund?

Charlie är nyopererad och ska ligga så still som möjligt. Han ska definitivt inte träna olika positioner (sitt-ligg-stå) utan just ligga.
Hur sjutton aktiverar jag honom?!
Han har dessutom blivit ganska kräsen sen han blev ensamhund så att låta honom ligga och gnaga på ett ben funkar inte.
Att träna just stadga på "ligg" eller att tex gäspa, nosdutta på ett föremål eller liknande gör att han rör sig mer än önskvärt, han är uttråkad och kommer att bli exalterad.
När såren är lite mer läkta tänkte jag bära ut honom för att ligga i mitt knä och titta på dagisbarnen eller nån aktivitet på gården men i nuläget är det inte lämpligt.
Tre av fyra veckor kvar av total vila… 😆

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

• Redigerat 2022-10-21 16:17 av Lona
Agda
1

Kanske en slickmatta med något gott klet på? Det blir ju iallafall en stunds aktivering som fungerar i liggande läge.

[Tismon]
1

Lickimat är bra och lugnande

Olika aktiveringsleksaker? Finns ju olika pussel och liknande.

Gillar han att titta på TV? Vissa hundar finner också klassisk musik lugnande.

Min egna hund ÄLSKAR att åka bil. Att åka bil med fönstret lite öppet kan vara stimulerande med dofter. Har du ingen bil kanske du kan hitta något han kan ligga på som du kan dra honom i?

• Redigerat 2022-10-21 11:46 av [Tismon]
Lona
0

Lickimat har jag ju faktiskt ett par stycken, likaså diverse kongar och annat som går att frysa in med något ätbart i. 👍

Aktiveringsleksaker är nog svåra att få honom att göra lugnt, i synnerhet om han ska ligga ner.

Jag har visserligen ingen TV men han brukar gilla minionerna! Får se om det går att hitta lite minioner på nätet.😀
Tror egentligen att han gillar när de pratar, han blir jätteglad om man spelar upp en snutt. Det hade jag faktiskt glömt.

Jag får inte köra bil på ännu ett tag, annars hade det varit en toppenidé, dessutom hade vi kunnat åka iväg någonstans och sätta oss och glo på folk eller nåt. Kanske skall kolla om vi kan åka med någon av grannarna när de skall handlar? Charlie och jag kan hänga utanför Ica och spana in lokalbefolkningen…
Har funderat på det där med vagn men tror att det är svårt att få honom att ligga och om han sitter eller står så kommer han förmodligen att parera rörelserna så det i stället blir fysträning. Annars brukar han åka skottkärra när vi är i stallet.

Tack för tips!
Jag har åtminstone gjort en liten hage i köket så kan han ligga och titta på när jag städar eller grejar här hemma.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com