Just ja du har en liten valp nu va 🥰
Ska ni börja träna något nu eller hur gammal är valpen och vad är det för ras..
Malinois igen eller?
Jag har ju totalt bytt från bruksträning till annat skojigare och tränar för tillfället på kongsök och just börjat träna lite rally lydnad
och agility-har jag alltid tränat….och så kör vi lite nosework också -
vilket man kan blanda med kongsök.
Vi har inte tävlat något i år…ännu iaf..
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Kan någon här beskriva Kongsök, som inte innebär att man ska skada Kongen? Att ta en bit av Kongen vägrar vi göra. Det är mycket billigare och bättre (både för Kongen och hunden) att ta en bit ur innehållet i Kongen.
Det låter annars intressant, men de sidor jag kollade passar inte oss. Vi är rädda om Kongarna. De är ju så bra att frysa mat i.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Vi tränar inte jätte mycket.
Men gör vi tar vi gärna apportering både på land och i vatten.
Rallylydnad är roligt.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Sök och spår samt träning mot kommande tjänst.
Vi kör apportering både land och vatten.
När jag sparat ihop pengar tänkte jag gå en nosework-kurs eftersom jag inte vet hur man lär nosework själv.
Agility ibland på skojs skull med hinder hemma.
Tänkte pröva mig på spårning igen när hösten kommer och alla åkrar inte längre används till odling.
-Uppletande (mest med gubbhunden då det är han favoritaktivitet)
-spår (alltid hatat spår men gjorde ett försök att börja gilla det nu med valpen då jag inte spårar på typ 5-6 år, och se på fan, det är rätt kul ändå 😂)
-lydnad
-drag (bara mellanhunden som får dra tills valpen blivit tillräckligt gammal, gubben får springa löst bredvid ❤️)
Sen kör vi väl trix också men det är ju inte riktigt en gren 😅
Tävlar inget då det inte intresserar mig och jag har en fruktansvärd tävlingsskräck 😂 har väl planer egentligen på att kanske tävla Rallylydnad för det känns inte lika seriöst så då kanske jag inte freakar ut 🙄
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
#5: Det finns filmer på you tube som visar hur du lär in nosework..
Jag vet flera stycken om du inte hittar dom själv..
Sen är det ngr st saker som man behöver för att lära in eukalyptus doften,
men det vet du säkert redan..
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#7: Jag har en sådan doft, kom inte ihåg vilken det var. Har försökt många gånger men han blir bara förvirrad och vet inte vad han ska söka efter. Har ingen burk men en sådan sak som man har toppen av en tops i och som man droppar doften i.
#1: En hh :D
Är så kul hur olika man är, själv tycker jag lydnadslydnden, IGP:t och Rapport är roligare. Vilket är det jag tränar med mina hundar.
Satsar på lydnaden med mallen (hoppas att kunna tävla 3:an nästa år och tävla i ungdoms-SM) och jag och sambon tränar även rapport med henne och hoppas väl kunna göra en appell i vår. Med hh ska jag träna och tävla IGP:t med.
Lydnaden och IGP:t är så olika varandra samt sambon tränar Agility med mallen så blev en till :)
#6: SPÅR SPÅR SPÅR SPÅ YAY YA YAY
#10: Du låter som min hund 😂
#9: Å vad Kul en H.H som jag har funderat på länge men velar mellan malle, H.H, Tervueren, Beaded collie-min 1a egna hund var en glad beardis… 🥰
Men så har jag läst att HH blivit "sämre" mentalt, tex blivit reaktiva, gör utfall, osv men jag tror det ju beror mycket på att man måste bonda bra m valpen, träna rätt m positiv förstärkning och allt som kan hjälpa mot tex reaktiva hh´s eller vilken bruksras det än är..egentligen..Så jag tror dom fått oförtjänt dåligt rykte…tyvärr, men vill jag ha en HH så struntar jag i sådana rykten…en bra kennel kan ha bra hh ändå..
Jag har inte kört IGP , men är lydnaden SÅ pass annorlunda..🤔
Tävlings lydnad och brukslydnad är ju lite annorlunda, men inte så stor skillnad..
Brukslydn tycker jag bara är lättare i dom flesta momenten iaf.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#8: Ja en sån av plast menar du? det går lika bra…
Jag har ibland använt lite bredare sugrör som jag klippt i ca 3 bitar och sen klämt/vikt ihop på ena sidan och lagt i en bit tops huvud i andra sidan och droppat eukalyptus hydrolat på, det funkar utmärkt och så är det billigt..En film längre ner finns.
I alla fall så kan man lära in lite olika, men innan hunden ska söka så måste man göra så doften blir värdefull för hunden…Befästa doften kallas det.
Om du tänker dig att du gömmer en köttbulle (jag antar du sökt lite godissök inomhus och din hund gillar mat - och det gjorde han väl 😅) då skulle han nog snabbt hitta köttbullen gissar jag på!?
Så för att få doften värdefull så är ett sätt som kallas "smeller-metoden" då man klickar in doften genom att hålla fram röret/(vad man har m hål med tops m doft på) och klicka när hunden luktar på "röret" och belöna m gott godis/köttbullebit och sen är det bra att emellan klicken ta bak armen med godiset bakom ryggen..
Sen kör man så flera ggr med små små bitar av godis och kanske köra 5ggr X 3 pass X 2 ggr/dag (tex förmiddag o eftermiddag) och alltså vila en kort liten stund emellan passen (så hunden ska känna mer motivation och vilja ha mer gott)
Han ska ALDRIG någonsin hinna tröttna! Så pausa/ sluta medans det går bra..när hunden gjort som bäst ifrån sig så pausar man eller slutar beroende på hur länge man kört..Det är viktigt..
Sen är det bra att hålla röret på lite olika höjd och alltid låta hunden söka sig fram mot röret självmant för att nosa.
och aldrig liksom truga/trycka upp den mot hundens nos!
(om han skulle verka ointresserad eller likn så är det bättre att dra ifrån och typ hålla godis bakom ryggen ett tag, ta fram och låta hunden söka efter den själv än att truga som sagt)
Sen (1-2dgr X flera pass senare mer el mindre )kan du prova att börja med "smeller" metoden ngr ggr o ge godis (ges alltid vid nw doft o hittad gömma=doften på tops i rör tex) för att komma igång och därefter så kan du prova och se om han kan söka upp den ganska enkelt i början…
Hittar han den så kan du klicka och ge flera godisbitar och beröm beröm och prova ngr ggr till, men samma här…Sluta när det går bra med ett godis regn och massa beröm.🙏🏻
Är han ff "virrig" (det brukar bara betyda att doften inte är tillräckligt befäst) alltså doften ska betyda GODIS för dom lika tydligt som om han sökte efter en köttbulle..
Jag tragglade också ibörjan o hundarna var "virriga" TILLS jag började m "smeller" metoden o gav godis klickade gav godis, osv +
att jag blandade det med en annan metod…vilket går utmärkt.Som kallas perring metoden man lägger godis på gömman..
Så OM det ändå inte funkar efter det så finns en annan metod att lära dom söka och du kan som jag gjorde tex kombinera denna metod med "smeller" metoden.
Då kommer det funka ….[Om du inte sökt så mycket inne med godis så börja med att lägga ut gott godis att söka både fågel, fisk och mitt emellan höjd ngr ggr om - vad som passar]
Sen gömmer du röret + lägger en bit godis på röret..JAPP det funkar kanon och hunden kommer förknippa doften med godis och såklart även söka utan godis sen.
Det körde jag på mina i ngr pass och vila emellan och likadant i 1-2
dgr och nu söker dom som experter utan något godis vid doften…Men kör så ett tag och prova utan och så fort han hittar en då så ger du massor med beröm och godis precis vid doften.. Mina söker som OM det var oxfile dom sökte efter😂 och blandisen han vill gärna äta upp eukalyptus doften!
Jag lärt mig från en nosework bok och sen har jag pratat med författaren Susanne som är hundinstruktör och domare i nosework bla, hon har hundskola och Youtube filmer om bla nosework
Jag kan kolla upp ngr länkar från henne - hon är jätte duktig i NW, Kongsök, mm och har bra filmer tycker jag och jag har lärt mig det mesta om NW av henne..
Sen har hon och andra online kurser i bla NW för nybörjare och upp- inte samma som vanlig kurs, men ett billigare alternativ iaf.
Här är en liten kortis av smeller vs lite perring https://www.youtube.com/watch?v=2QXPeZGTgYM
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#12: Beror helt på vilken malle och hh du köper, de är ju lika på många sätt. Vi får se vad framtiden tar oss :D.
Alltså mallen, hh och jag antar terven (kan inget om bearder, har träffat några stycken och en var trevlig de andra osäkra, men är som sagt bara träffa några få :), de verkar dock vara väldigt olik de andra raserna. Men det är min uppfattning, kan ha fel :) ) har ju vissa problem med nerver, socialitet, stress (betten är också lite olika som jag har förstått det). Men alla raser har problem och alla individer kommer ha något man får jobba på. Ta till exempel min malle som är väldigt miljöstark och har typ noll stress med en hög socialitet medan en annan malle har en högre stress. Sen ja, det finns fler mallar än hh så blir ju en större utbredning där. Men är de kassa mentalt i grunden är de helt enkelt kassa mentalt. Det går såklart att jobba på det men det är ju absolut inte samma sak som med en hund som har det från början. Beror på vilken kombination man tar ifrån och så ska man ha lite tur.
Oh ja! Det är väldigt olika varandra om du vill tävla på en högre nivå
Vad tänkte du ha din framtida hund till :D
#11: HAHAHA men spår är ju livet! Jag hoppas kunna tävla FH med mallen eller hh. Gjorde ju det med min riesenschnauzer som var en fantastisk spårhund <3 och nä, tror inte det finns något bättre än IGP-spår
#14: Jag har kört så mycket spår i flera år så jag har tröttnat lite på det just nu iaf (det kan ju ändras)
Och nu finns det ju så många andra sporter som inte fanns förut som jag tycker är riktigt roliga..Som nosework, kongsök--vilket blir riktigt avancerat i högre klasser-som för narkotika hundar,) och Rallylydnad, sen gillar jag ff Agility, cykel drag och Tävlingslydnad..
Sen finns det ju andra saker också som Mondioring - lydnad/hopp över 2 m hinder och skydd..eller -freestyle- som är roligt (två helt olika sporter så det beror ju på ras/hund..
Ibland vet man inte vad valpen kommer gilla och bli bra eller bäst på heller..
Men som det känns nu så vill jag ha en hund till NW/specialsök, rally, Agility och drag
Är Beardisen annorlunda-- Japp dom är vallhundarnas PAJAS 😅och har ingen jakt el vakt knappt i sig och är ++sociala och olik mallen på det viset men glada hundar - dom har tyvärr blivit lite"sönder avlade" och vissa är osäkra..
så man måste hitta en bra kennel och jag har hittat dottern till tanten jag köpte min beardis ifrån 98 och hon föder upp beardisar från samma stamtik! - alltså min gamla hunds yngre släktingar-hon har jätte fina beardisar med bra mentalitet och perfekt att ha till allt möjligt man vill göra. ..
Vad tror du om Terv då…är dom som mallen…Jag tror mallen är galnare på ett roligt sätt..🐕🦺😊
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Ja det är så olika med hur man är. Det positiva med en arbetsnarkoman är att de älskar allt man gör med dem.
Är inte expert men beror ju vilken typ av terv du köper. En mer utställningsavlad kontra en terv från mallekull/arbetande terv. Såg senast igår en riktigt fräck terv som var wow. Tror om du vill ha belgare/hh är det bra att träffa många olika belgare och se vilken typ som passar en bäst. De är olika och träffar man en hudtyp man gillar kan man ju utgå från det.
Tex jag älskar riesenschnauzers och hade jag fått välja en ras resten av mitt liv hade jag valt skägg. Men många skägg hade jag vägrat att köpa då det inte är en typ som passar mig. Den typen jag vill ha är inte den vanligaste man avlar fram men är ändå den typ av hund jag älskar. Så jag hade ju inte tagit en slumpmässig riesenschnauzer 🥰. Samma gäller ju malle, anledningen jag inte köpte en malle eller riesenschnauzer nu var för att jag inte hittade något som kändes intressant för mig just nu. Jag menar inte att det är dåligt utan det är helt enkelt inte den hunden jag ville ha 🥰
#17: Jag har ju haft belgare i många år..
Efter Beardisen så skaffade vi Lakke sen Malle, Picard, Collie + 1 kull valpar)…och nu Malle, Lakke-Schäfer/collie blandis
Jag föll direkt för Belgaren och brukshundar efter 1a Lakken vi köpte…, dom KAN kanske vara lite krävande, men jag tycker inte det och gillar utmaningar och vill nog hålla mig till belgare eller en ras som är lik dom --som HH..
Det är kul o lärorikt att byta lite ras eller iaf variant som tex Terv…
Dom passar i lydnad , rally,agility, mondioring, drag, specialsök, (vem vet man kanske tränar upp en som kan söka narkotika och börjar jobba för polisen 😂
Min man vill nog ha Malle eller HH…Jag vill ha en hund som jag fastnar för-om det är en terv så övertygar jag honom 😅och sen har jag funderat på att fortsätta med uppfödning..
Riesenschnauzers vet jag ingenting om förutom att dom är envisare??
Har du inte någon bild på valpen 🥰
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#18: Ja man ska ju ha en hund som passar en själv.
Tror en av min malles valpar utbildas till narkotika :D det är en fantastisk ras.
Spännande med uppfödning!
Brukar säga en stor skillnad med riesenschnauzer och malle är tex bevakning där mallen och berättar hur stor och starka de är medan ett skägg säger "kom då" hahaha.
Massvis på min instagram :D