Kastrering av hund
Det finns många åsikter om kastrering av hund och det är märkligt när det nästan är lagvidrigt att inte kastrera sin katt.
Har du kastrerar din hund och iså fall varför?
Har du märkt några negativa/positiva reaktioner både avseende hundens mående och andra hundfolk.
Här är oxå en studie om kastrering av hundar från SLU som kan vara intressant att läsa:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Det är värt att komma ihåg att katter och hundar är två helt olika djurslag. Att kastrera katter kommer inte ha samma effekt som en hund har vid kastration. Hundar springer inte lösa i sverige och får fortplanta sig hur som helst medan katter brukade få lov att göra det.
- Redigerat 2022-07-19 21:16 av [Tismon]
#1: Nja det handlar ju snarare om att det är svårt att ha en okastrerad innekatt och inte att det skiljer i fysiologi på något vis.
Jag har kastrerat alla mina hanar. Varför? Det är blandraser och ska inte avlas på. Alla mina hundar har haft någon typ av fel (höfter, spondylos, epilepsi osv)
De ska inte vara distraherade av hormoner för de är arbetande hundar.
Sigge har koll på min diabetes och har själv epilepsi.
O med mitt jobb (hunddagis) behöver jag en trygg ledarhund.
Men egentligen tycker jag att det räcker att man har en hund som inte ska gå i avel. Gå med alla hormoner i kroppen och inte få något. Då blir man knäpp. Hade iaf jag blivit
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#3: Det låter som ett sund beslut och inriktning.
Har du varit orolig för nackdelarna? Inkontinens och polisproblem?
#4: nej. Har aldrig varit med om någon biverkning. Nästan alla mina dagishundar är kastrerade. Då har markering inne försvunnit, de är lugnare ute. Så ser bara positivt i det
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
#3: Vad menar du med "gå med alla hormoner i kroppen - jag hade blivit galen"
Jag har haft 3 hanar och 2 tikar samtidigt i många många år och det var ingen som blev galen?? Hur kan du jämföra med dig själv??
Jag hade Brukshundar bla Belgisk vallhund och jag tränade och tävlade aktivt i Bruks, Blodspår och Agility och det var inte ngr problem ALLS att träna mina hanar -inte ens under höglöpet-Det är ca 3-5 dagar 1 g året och det är bara då som en tik KAN paras…
Så hanar blir INTE knäppa bara för att dom inte får para sig..
Löjligt resonemang - hur tror du alla uppfödare gör som ofta har det som jag hade det fast vissa har ännu fler hundar av olika kön och inte alla av deras hanar får para sig -eller det är kanske 1 som duger bäst för avel sen får resten inte para sig, men ändå så lyckas dom träna och tävla med sina hundar (i alla fall inom brukshunds kretsar)
Eller du kanske bara menar att blandraser ska kastreras - jag har en Malle och en blandras nu och jag skulle aldrig kastrera en hane..
Det gör dom svagare, osäkrare och mjäkiga och jag vill ha en hund som har kvar sin "manliga" pondus, lekfullhet osv…
Även om man behöver en hund som "jobbar" för en så går det lika bra med okastrerade…
Kastrering är ingen quick fiix för att få en lydig hund - det måste man träna med hunden vare sig man skurit av en kroppsdel på hunden eller inte…
Jag skulle rekommendera en okastrerad hund till någon som ville ha en assistant/service, osv hund pga att dom skulle mycket troligt sköta det jobbet bättre och vara enklare att få lydiga ..
Tänk dig en mjäkig kastrerad hund som typ blivit lite personlighetsförändrad och så ska man träna den, men den har inte lika mcket motor kvar så det tar längre tid att lära en sån hund än en "normal" hund=som den var skapad.
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Jag undrar verkligen varför väljer ni inte en tik istället så slipper ni ju hela alltet med hur han hundar beter sig ??
Ni slipper allt som har med hanar att göra…det finns tikar , men ni väljer med flit en hanhund som ni vet att ni ska operera ??
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#7: för de löper. Väldigt smidigt när jag har hunddagis i hemmiljö med okastrerade hanar.
Kan inte precis stänga mitt företag flera veckor /år.
Vi har inga boxar.
…………………………………..
- Redigerat 2022-07-20 07:43 av flocken
#6: då kanske jag haft tur. Men mina blandraser kastreras.
Tur alla tycker olika och gör olika.
…………………………………..
Påverkar kastrering andra egenskaper som slår negativt för en arbetande hund?
#10: nu är det skillnad på vad jag använder min hund till mot andra inom Bruks.
Sigge har koll på min diabetes och är en lugn, trygg förebild för mina dagishundar. Det är en sån hund jag behöver. O har den perfekta för det.
Vi tränar/tävlar inte.
…………………………………..
Har kastrerat både hanar och tikar och har massor med kastrerade hundar runt mig. Ingreppet har aldrig gett mig mjäkiga eller rädda hundar, det är inget som märkts av alls förutom i ett fall. Det var min hane som hade väldigt stort hormonpåslag väldigt tidigt i sitt liv, han blev av med mycket stress efter kastrationen och mådde mycket bättre.
Det är tråkigt att det är ett sådant laddat tema.
Har träffat juckande hundar som varit hårdhänta - försvinner sådant beteende med kastrering eller är det ”inövat”?
#13: jag håller med dig. Inom hästar, katter och nu inom kaniner är det helt normalt att kastrera hanar. Men inom hund är det förfarande tabu och vi som gör det klassas som idioter.
Hoppas det blir en ändring i framtiden.
Jag har haft tur som aldrig haft en juckande hund. Så det kan jag inte svara på. Juckande kan även bero på stress.
…………………………………..
#8: Jaha men det går att kastrera tikar lika bra!
Sen består löpet av fyra olika faser - förlöp, höglöp, efterlöp och viloperiod. och det är bara runt 3-5 dgr som tiken höglöper och endast då så går det att para en tik..
Man kan ha hanarna tillsammans med löp tikar ända fram till höglöpet utan probem
vilket jag haft tills höglöpet som är över på ca 4 dgr..och det är ju ingenting 1 g om året..
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#2: Jag förstår inte riktigt vad du menar?
En okastrerad katt kommer slåss med andra katter för att hävda revir. En okastrerad katt som får lov att springa lös kommer springa flera mil bort för att para sig. En okastrerad katt, enligt många, mår psykiskt dåligt pga alla hormonerna (jag har aldrig haft en okastrerad katt så jag vet inte själv). En okastrerad katt kommer kissa inne för att markera.
En normal okastrerad hanhund blir lite stressad när tikar löper och tikar löper 2 gånger om året. Jag har haft 2 okastrerade hundar och den ena av dem var tillochmed helt ointresserad av löpande tikar. Okastrerade hundar får inte springa lös på egen tass som katter får och brukar därför inte springa flera mil för att para sig. Oftast kissmarkerar inte okastrerade hanhundar inomhus
Sedan finns den hormonella hundar som mår dåligt av att inte vara kastrerade men de är inte majoriteten, de är ofta övermaskulina hundar.
Om folk vill kastrera sina hundar är det väl upp till var och en. Jag personligen finner det bara märkligt att man kastrerar utan medicinsk anledning samtidigt får min hund som har stor medicinsk anledning inte kupera öronen…
- Redigerat 2022-07-20 13:05 av [Tismon]
Jag citerar studien jag refererar till:
Kastrering är en av de vanligaste metoderna för att styra dels ett beteende hos den domesticerade hunden och dels för populationskontroll.
Det är precis av samma anledning man kastrerar katter men det har till och med varit förbjudet att kastrera hundar.
Och det är mycket kontroversiellt att diskutera kastaktion av hundar vilket jag tycker är märkligt.
#18: Ja det har det, men hundar och katter har inte samma beteende problem?
Att hundar skulle bli mindre aggressiva av kastrering är tveksamt eftersom kastrering kan öka osäkerhet hos hundar. Det är bättre att kolla på anledningen till att en hund visar aggression så att man kan ta tag i grundproblemet.
Det de flesta människor ifrågasätter är varför vi kastrerar hundar utan anledning. Vi har inte en hemlös population som i USA och beteendemässigt är det inte alltid som det hjälper.
#19: Hundar och katter har precis samma beteende problem när det gäller t ex urinmarkering.
Många beteendeproblem kan oxå hanteras via kastrering men varför är det så kontroversiellt att kastrera en hund.
Det är jobbigt att ha en okastrerad katt som innekatt så det är en förutsättning tillsammans med uppfinning av kattsand men det borde knappast vara så infekterat att kastrera en hund.
#20: inga av mina hundar har någonsin kissat inomhus (urinmarkering)… Heller ingen av de okastrerade hundar jag känt personligen. Många beteendeproblem kan hanteras med träning också? Har hunden legitima problem som bara går bort med kastrering så brukar det vara okej att kastrera. Men att kastrera för kastreringens skull, ett ingrepp som har risker precis som alla ingrepp, är lite märkligt.
Jag förstår inte varför du fortsätter jämföra hundar och katter. Ingen av mina okastrerade hundar har varit jobbiga inomhus medans en okastrerad innekatt ska tydligen vara det.
Förr i tiden sa man att kastrerade hundar var mindre aggressiva men forskningen går framåt och nu har man märkt att det många gånger kan det förstärka osäkerheter.
- Redigerat 2022-07-20 13:35 av [Tismon]
#21: Det var du som fortsatte jämförelsen inte jag.
Läs gärna studien och vad man träffat eller mött har inget med forskning att göra.
Min fråga var varför det är så kontroversiellt att prata om kastrering för hundar när det är vanligt i USA.
Skulle de ha fler hundar med beteendeproblem som är orsakat av kastrering.
Vissa saker är myter men det är lustigt att reaktionen är så stark.
#22: Du nämner katter och hundar har samma anledning till kastrering varav jag ser det som att du drar en jämförelse, därav utgår jag från att du jämför hundar och katter.
Jag kan läsa den sedan men jag ska snart ut och träna min egna hund. Kan också komma med studier kring kastrering för hundar om du är intresserad.
Att jämföra med USA är väldigt skevt. För det första, i USA är det norm att ha en hund inburad i en sk "crate" 6h om dagen. I USA är det vanligare att folk inte motionerar sina hundar. I USA förekommer det att människor har sina hundar fastkedjade i trädgården dygnet runt. Och även, i USA finns det miljoner hemlösa hundar som blir avlivade i härbärgen pga överpopulation. Hundar springer löst utan hem. Det problemet har inte vi. Därför är det en konstig jämförelse.
Det är kontroversiellt att prata om det av anledningar jag sagt tidigare:
- Vi har inte överskottet av hemlösa hundar i sverige som får springa lösa och reproducera hejvilt
- Katter som kastreras blir lugnare. Hundar som kastreras behöver inte bli lugnare utan det förekommer att hundar kan bli mer osäker av en kastrering
- Hundar kräver träning. Folk tycker att man ska träna sin hund, i USA är det sedd som en quick fix medan i Sverige vill vi fixa grundproblemet
- Människor tycker det är märkligt att man kan kastrera sin hund av ingen anledning, vilket är ett ingrepp och alla ingrepp innebär risker.
Sedan finns det gånger när man har anledningar att kastrera och det är okej.
Om folk vill kastrera sina hundar utan anledning kommer jag inte döma dem och bli arga, jag har en nära vän som kastrerade sin hund för att de sa att det passade "deras livsstil", vad det än nu innebär. Hunden ör överviktig som ett resultat av kastreringen men sålänge han är lycklig så är det huvudsaken, han hade säkert kunnat vara lika lycklig okastrerad men det är inte mitt val för det är inte min hund. Jag kan däremot finna det märkligt men jag accepterar det självklart för återigen - det är inte min hund.
- Redigerat 2022-07-20 14:38 av [Tismon]
#15: jag har lite andra regler här ang löptikar. O det är inget vi behöver ta upp här.
…………………………………..

Ja min byracka kastrerades när han var ett år.
Hade jag fått som jag velat så hade vi kastrerat labben också.
Byrackan användes i jakt och det var fler av de andra jägarna ändrade inställning angående kastration av hanhundar.
Stolt ägare till tre La permer
#14: Hur kan du jämföra HUND med …katt, häst o kanin-
Jag har haft alla dom djuren utom katt, men jag vet ju att katter springer lösa , mm och -
Det gör INTE hundar i Sverige - så att dessutom jämföra hur vi sköter våra hundar med hur USA´s hundhållning är- är som att jämföra natt och dag..
Häst - går i hagar med andra hästar och det GÅR INTE ha en hingst med i hagen och hingstar är väldigt svåra att träna jämfört med en vallack..
Dom är inte välkomna i ett vanligt stall direkt..Väldig pondus som inte alla klarar.
Kanin - ja har du aldrig hört ramsan - jöka som kaniner - om det är EN kanin ja det går men om du släpper ihop hane hona - så har du snart 25 kaniner.
Sen skulle en kanin skulle strunta i vem den jökar på…morsan går bra..
Hund-behöver man inte kastrera för hundar springer inte lösa här…
Kastrerade hanar löper mycket stor risk för att bli ÖVERVIKTIGA och iom det så löper den stor risk för att få sjukdomar kopplat till fetma - som uppenbara saker som mindre ork i både kropp och knopp + stor stor risk för artros, hjärtproblem, osv
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#17: Vissa kan löpa 2ggr om året och vissa som mina tikar löpte bara 1 g per år i ca 4 dgr varar själva höglöpet…Sen behöver man inte separera dom längre även om dom löper lite innan och efter.
Tikarna säger ifrån själva när dom inte är i höglöpet då och hanar enligt min erfarenhet "försöker inget" för då åker dom på en propp 😄
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Men oj vilka reaktioner 😉
Tänk att man har olika åsikter och vissa går igång som att det handlar om liv och död.
Jag tackar för mig.
Jag kommer i fortsättningen kastrera mina hanar. För jag har inget intresse i avel.
Framförallt om hunden har en diagnos som kan gå i arv.
…………………………………..
#28: Alla gör såklart som dom vill och känner är bäst - så är det ju bara och hur man än gör så får hunden ett bra liv ändå tror jag nog…vi gör alla vårt bästa så man får helt enkelt bara acceptera att andra gör andra val och det kan bli bra eller bäst ändå..😊
Alla vill ju sina hundars bästa 💖🐕
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Man får anpassa maten om hunden är kastrerad
Min golden setter korsning var inte överviktig
Stolt ägare till tre La permer
#28: Ja alltså jag har bara försökt förklara varför det är ett kontroversiellare ämne att kastrera hundar i Sverige än vad det är i andra länder.
I slutändan av dagen så har jag hört mycket av det du gör med kaninerna och hundarna och jag respekterar dig inte mindre för det. Vi har bara olika åsikter och alla får bestämma själv hur de gör med sina hundar 🙂
Jag upplever lite liknande på många katt forum faktiskt ifall man nämner att man matar sin katt med torrfoder och jag har inte hittat några vetenskapliga bevis själv om att torrfoder skulle vara så hemskt för katter. Jag antar att vi är alla passionerade om djuren som vi alla älskar och det är ju bara positivt 🙂
- Redigerat 2022-07-21 12:16 av [Tismon]
#30: Jo det är klart…det är sant att man kan göra vilket säkert dom flesta gör också, men sen behöver vissa hundar motioneras lite utöver det vanliga beroende på ras då…
Jag tänker inte på er här 🤔här är det sk hundfolk som går promenader o badar och tränar osv…utan som kanske en del första gångs ägare och soffpotatisar 😄
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Risken med en sån här tråd är att det blir bråk.
Jag har åsikter, men har inte lust att bli påhoppad pga det. Jag ifrågasätter inte heller andras åsikter. Visst kan det uppstå problem ibland, men då löser vi dem.
T ex så tror jag inte på kastrering. Jag har alltid haft okastrerade hanar. Min vän har tikar och hon tror på kastrering. Dock innebär det sällan något annat än att hon inte kan vara hundvakt åt min hund och vi kan inte träffas när hennes tik/tikar löper. Nu på senare år bor vi 15 mil från varandra och ses aldrig så det spelar ju ingen roll.
Jag blev glad när jag hittade ett inlägg av Anders Hallgren där han delar alla mina åsikter om kastrering. Kirurgisk kastrering i a f. Och där han också tagit fram ett preparat som dämpar testosteronet hos hanar. Det heter Testoblock.
Jag kan rekommendera att om man funderar på kastrering, att man provar Testoblock. Det är ett pulver som strös på maten. Kan avslutas när som helst, fast jag föreslår nertrappning sakta.
Jag ger Testoblock till min illerhane, för att han blev så himla smal och mager av att vara i brunst.
#33: Förlåt jag är bara lite förvirrad 😅
Var inte din kompis för kastrering? Men hens tikar var inte kastrerade?
#31: Jag reagerar mest på att folk JÄMFÖR hundar från andra länder där dom inte har samma djurskydd, mm. OCH med andra djur som -
katter, kaniner och hästar….en hund GÅR inte jämföras med någon av dessa djur.
Katter springer lösa och är inte tränbara som hundar- vad jag vet🤔
Hingstar - STOR skillnad på en hingst o en okastrerad hanhund -så det går inte ens jämföra…🙈
Kanin…jag har knappt ord, men vad vet vi om kaniner om dom är flera än 1 av olika kön - jo då blir det 40 st snart 🤣
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#34 haha, bra där… tänk det har jag inte ens tänkt på… hon bör ju givetvis kastrera sina tikar!!! hahahahaha