Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketter: raserlekar
Läst 380 ggr
[Tismon]
3

Designa din egna hundras!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
En påhittad hundras

Hej!

Jag tänkte pröva en liten "lek". Du designar din egna hundras och jag prövar att teckna den! Jag tyckte det lät roligt så vi kör på. Jag kommer bara fokusera på nacken och ansiktet och inte hela kroppen. Vissa lär bli digitala med färg och andra blir på papper med penna. Här är en mall:

Örontyp:
Noslängd:
Nosbredd och nosform:
Huvudform: (hur smalt huvud vs rundat ex. Vinthundar har smala och platta huvuden medans labradorer har väldigt rundade skallar)
Ansiktsform: (rottweiler har breda ansikten medan doberman har smala)
Läppar: (hängande: normalt, lite eller mycket häng. Normal är en jrt, lite en labbe och mycket är en bulldog, beskriv gärna)
Ögonstorlek:
Ögonfärg:
Ögonform: (hängande droopy ögon? Vanliga? Runda? Extremt trekantiga som bullterrier?)
Pälstyp: (långhårig? Fluffig? Lockig? Korthårig? Strävhårig?)
Uttryck: (uttryck på ansiktsuttrycket: gullig? Elegant? Vänlig? "knasig"? intelligent? Osv)
Rynkor? (ja/nej och hur mycket rynkor?)
Teckning och färger:
Övrigt:

När du skriver mallen försök gärna beskriva saker istället för att bara svara med enstaka ord. Ju mer du beskriver, ju roligare. Istället för att bara skriva att hunden är fluffig kan du försöka beskriva hur fluffig, det är skillnad på en extremt fluffig pomerian eller en sheltie. Du får gärna skriva en flytande text om du inte vill använda min mall, det går lika bra.

Hundraser

#22: Lamcollinois

#5: Landnaon

#9: Nimisk spetshund

Ett forum för Brukshunds intresserade.
  • Redigerat 2022-07-20 17:31 av [Tismon]
Herveaux
1

Åh, så roligt! Den här tråden kommer jag följa. 🥰
Ska sova på saken och se om jag kan designa en egen fantasihund i drömmarna. 😄

// Harley

[Tismon]
0

#1: Det ser jag fram emot! 😁

[Undertaker]
1

#0: Ska skriva ihop något när jag får tid.

Zadeira
2

Bara för att slänga ur mig något spontant: en rottisliknande hund men med större öron (tänk både lite bredare, rundare och längre hängöron) och långhårig (tänk långhårig schäfer). Bredhuvad med stora , runda plirande bruna ögon. Ha det där extremt tillgivna sättet och blicken som bullhundar har, lite sådär leende som nästan gör att de ser fåniga ut. Normala läppar, men lite åt det "tunnare" hållet och inte så mycket slem. Gärna åt det röda hållet (typ irlänsk setter) om du gör den i färg. En hund som ser lite större och robustare ut hellre än det elganta hållet. Grova ansiktsdrag och lite "maffigare" och muskligare look, men inga rynkor eller veck utan släta ansiktsdrag.

[Tismon]
1

#4: image.png

Landnaon

Grupp 2: Schnauzer och pinscher, molosser och bergshundar samt sennenhundar
Social, arbetsvillig med tydlig på och av knapp. Värnar om sin flock men inte vaktig. Är en familjekär hund.

• Redigerat 2022-07-16 15:41 av [Tismon]
Zadeira
2

#5 Jäklar vad snabb du var! Vilket charmtroll. En sån hade inte varit helt dum till utsidan. Ska man lägga in personlighet får den ju gärna vara lätt-tränad, social, arbetsvillig med tydlig på och av knapp. Värna om sin flock men inte vaktig. Ser verkligen ut som en familjekär hund. Det var roligt!

[Tismon]
0

#6: Tackar! Ja jag försöker träna på att göra bilder utan att de behöver vara perfekta, har annars så svårt att släppa dem. Jag la nog 1-2h på den :)

Åh låter verkligen som en kär och underbar familjehund! Den känns som en molossertyp?

• Redigerat 2022-07-16 12:48 av [Tismon]
[Tismon]
1

Jag kommer lista alla hundraser vi hittar på tillsammans i huvudinlägget! Ni får gärna skriva en beskrivning om temeperament som Zadeira gjorde efter jag postat bilden (blir lättare att ge den en personlighet när man får se hur den se ut). Ni får också gärna döpa er ras 😁

[Tismon]
1

image

Nimisk spetshund

Grupp 5: Spetsar och raser av urhundstyp

En gammal jaktras som användes för jakt på älg. På senare tid har rasen dock grenat ut sig och numera finns det en jaktvariant och en bruksvariant som inte har den höga jaktinstinkten. Den Nimiska spetshunden lämpar sig inte som enbart sällskapshund utan måste få jobba. Den är skarp, lyhörd, stabil och sammarbetsvillig som är väldigt stresstålig.

• Redigerat 2022-07-16 16:31 av [Tismon]
Heddiz
1

Vad kul ide Tismon 👍

Kan man välja mellan olika raser och hur dom ser ut och sen kanske lägga till vissa saker??😊

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

[Tismon]
0

#10: Vad menar du? :)

Zadeira
0

#10 Det var ju precis så jag gjorde. Utgick från en ras, lade till och tog bort olika saker.

Heddiz
0

#12: Ja precis ta en ras typ och lägga till och ta bort..

The more I love my Dog
"Mark Twain"

[Tismon]
0

#13: Kör på!

Heddiz
1

#14: Ok

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Heddiz
1

Om du vet hur en Malle ser ut så lite så fast med lite fylligare o lite längre ansikte och nos, så den ser tuffare ut med normala läppar - alltså inget häng..
Tänderna ska synas normalt så den ser lite grym/tuff ut, men ändå ha en "snäll blick "
Lite lite varg likn.

med större öron och ögon som är kolsvarta med en liiiten glimt i ögat typ

och med lite spretit skägg - ngr cm..

Ja och färgen liite brun/röd färg, men mest svart och lite längre päls =pytte lite längre typ 1cm med mest svart färg o lite vitt från huvudet och ner (om det syns).

Säg till om det blev för rörigt 😊

The more I love my Dog
"Mark Twain"

[Tismon]
0

#16: Kan du förklara teckningen med röd-brun och svart? Ska det vita börja vid nosen, vid hackan, under hakan eller vid bröstet? Skägg som i en strävhårig vorsteh?

• Redigerat 2022-07-19 23:56 av [Tismon]
Heddiz
1

#17: image.png

Som den här fast med svarta hårtoppar med vitt kors under hakan typ och så lite tuff/grym blick + det jag skrev i förra inlägget…

Förstår du då….😁

The more I love my Dog
"Mark Twain"

[Tismon]
1

#18: Jag tror jag fattar. Jag kör på!

Also vill också tillägga att jag tycker detta är skitkul så ni får gärna designa fler än en ras!

[Undertaker]
1

Corgi (främst blicken) blandat med Border Collie. Ganska så spralligt men listig utseende alltså, samt något busigt (bortsett från blicken då). Stora stående öron (men formen av Corgi-öron, bara lite större så att det påminner lite om dumbo-råttor, pälsen på öronen ska dock bara lång). Ganska så lång och bred nos, svart. Normala läppar. Ganska så stora ögon. Lång päls i färgen blue roan. Ögonen ska vara isblå, lite som en Huskeys.

[Undertaker]
1

#19: Vad bra. Då passar jag på, medan jag ändå är inspirerad.

Chihuahuans ansiktesform, lite bredare, med ögonen lite utstickande (eller hur man nu kan beskriva med) med labrador öron (ganska så stora/breda men korta). Nosen ska vara lite bredare men ganska så platt, dock fortfarande spetsig som hos en Chihuahua. Hunden ska ha underbett så att framtänderna från hörntand till hörntand syns. Den ska ha kort päls i färgen fawn och med ett vitt band som sträckers sig från pannan och täcker hela nosens päls i vitt. Nosen är svart. Ögonen är bruna.

[Tismon]
1

#18:

image.png

Lamcollinois

Grupp??
Lamcollinoisen är en mycket intelligent och energiskt hundras med ett gott självförtroende som alltid är vaksam och aktiv
Dom är perfekta som vakthundar. Dom har alla egenskaper man vill ha från en vakthund, skyddshund och tjänstehund.

• Redigerat 2022-07-20 03:17 av [Tismon]
Heddiz
1

20220416_203311.jpg

Här är min mans hund Alf 🥰

Du kan utgå från honom --Men tänk lite mer svart där han är grå/vit och ngr synliga kolsvarta morrhår + lite längre raggig (stavning=?) eller "rufsig" päls och varför inte- blå lite större ögon och större öron (dom är redan stora-vet inte om det syns), men stora långa stå öron med rufs på och lite grymmare look…typ kom inte närmare och kolsvart nos 😁
Du kan få rita av min vovve också som han är= Algot om du vill ?

The more I love my Dog
"Mark Twain"

[Tismon]
0

#23: Så söt! Han ritar jag gärna av :)

Heddiz
1

#22: Jätte bra Tismon 💖👍😊- gud vad duktig du är och så snabbt du ritar -hur lyckas du - för jag kan inte rita en hund…Ja den rasen vill jag ha!

The more I love my Dog
"Mark Twain"

[Tismon]
0

#25: Tackar! Så det blev rätt…?

Jag gör dessa snabbt men lägger jag verkligen tid på mina bilder så kan jag få dem ännu snyggare 😉

Vad döper du rasen och vilken beskrivning ska den få? Det känns som en brukshund men vet ej vilken rasgrupp 🤔

Heddiz
1

#26: JA jag fattar inte hur du lyckas - du måste ha en gåva för att kunna teckna -verkligen ..De t ska du ha en eloge för 💖👍

.Jag ritade av mina fd 3 hundar en gång sen dess har jag inte lyckats rita en hund ??🤣
Det ser ut som en häst hund om jag försöker rita av mina hundar oj oj-

Du kan gärna få rita av Algot som han ser ut om du vill 👍

The more I love my Dog
"Mark Twain"

[Tismon]
0

#27: Tack! Teckna är väl ungefär det enda jag är duktig på i livet hahaha. 🧡

Äsch, practice makes perfect! Det tar ett tag tills det blir bra. Bilderna jag postar blir jag inte nöjd med egentligen men andra tycker de blir bra så då får jag ju acceptera att de är bra 😊

Gärna! Jag känner för att teckna honom traditionellt (just nu tecknar jag digitalt) på papper med fineliners så det ska bli spännande!

Heddiz
1

20220419_192409.jpg20220625_210518 (2).jpg

Vad kul 😊Det vore fint…inte för att jag vet vad du pratar om vad som är traditionellt och/digitalt?

Här är två kort där han inte är stylad utan naturlig…

The more I love my Dog
"Mark Twain"

[Tismon]
0

#29: Vilken söting!

Traditionellt = på papper
Digitalt = på datorn.

just nu tecknar jag på datorn

image.png

Edit: jag läste dumbo som i dumbo elefanten och nu insåg jag att jag gjort fel. Så öronen kommer ändras 😅 Dumbo-mössen har ju ganska runda öron………
  • Redigerat 2022-07-20 02:45 av [Tismon]
Heddiz
0

#28: Du är ju duktig på annat också tex hundar och säkert flera andra saker..

Hur tecknar man på datorn??

Men du är duktig på att teckna och det skulle jag önska att jag var - för det är ju kul att teckna eller måla…. jobbar du med att teckna/måla eller 🤔😊

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Heddiz
0

#30: Ser du Schäfern i honom för det gör inte jag 😄

Han är 50% Lakke och sen Schäfer/Collie

Lakke syns och collie kan man ana, men inte schäfern i honom 🤔

The more I love my Dog
"Mark Twain"

[Tismon]
0

#31: Mjae, känner mig inte alltid så duktig med min hund tycker jag! Vi kämpar en del hehe.

Man använder ett program exempelvis photoshop. Sedan kan man antingen rita med datormusen men jag har en ritplatta kopplad till datorn. Den ser ut såhär

Halvt kan man väl säga. Jag har ju tecknat sedan jag kunde hålla en penna och är något jag alltid varit duktig på, har fått någon beställning någon gång :)

#32: Han ser väldigt mycket ut som en Laekenois men jag ser heller inte schäfern i honom, jag har haft hand om en jack russel pomerian blandning som såg inte ut som någon av raserna så det är underligt hur detdär med genetik fungerar 😂

[Tismon]
0

IMG_20200908_172205.jpg

Detta var jrt-pomerian blandningen.

[Tismon]
0

Undertaker, jag fortsätter med din imorgon…………. är absolut inte nöjd och det går bara dåligt just nu 😅

Heddiz
1

#22: Rasbeskrivning 😊
Lamcollinoisen är en mycket intelligent och energiskt hundras med ett gott självförtroende som alltid är vaksam och aktiv
Dom är perfekta som vakthundar. Dom har alla egenskaper man vill ha från en vakthund, skyddshund och tjänstehund.

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Heddiz
0

#34: Ja det är konstigt att man inte ens ser ett endaste drag från vissa blandningar…
Det är lite spännande med blandraser…

Jag har bara haft renraser, men jag kunde inte motstå honom så det blev en blandis tillslut..💖😊

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Heddiz
0

Han var för söt som valp 😊

Om jag hittar ett valp kort på honom så beställer jag gärna en teckning av dig-
Eller ett där han är borstad o fin 😁
Så får du bestämma pris mm om du vill såklart!

The more I love my Dog
"Mark Twain"

[Tismon]
0

#37: Förstår, han verkar väldigt charmig!

Jag har bara haft 2 hundar men jag är bara 25 😜 Båda två renraser men hade inte haft något emot att ha en blandras. Jrt-pomerian blandningen var väldigt aggressiv mot min egna labbe så jag blev tvungen att onplacera honom (en bekants hund som de inte ville ha kvar). Hade behållt honom om han inte varit så aggressiv mot min hund, det var inte rättvist att min egna hund skulle ligga och gömma sig bakom möbler hela dagarna :(

[Tismon]
1

#38: Varför inte 🙂

Kan inte föreställa mig hur bedårande han måste ha varit 😍

• Redigerat 2022-07-20 03:28 av [Tismon]
Heddiz
1

IMG_20191223_211717.jpg

Här är han inte valp, men unghund-så man ser mer fluff i pälsen..

Jag har nog inget kort där jag borstat honom först..
Det måste jag ju ta…

Det är ju skillnad på korthåriga hundar för dom är ju fina hela tiden 😁

Ja om du vill teckna -jättekul ju- så letar jag fram ett kort eller tar ett fiiint kort!💖👍

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Heddiz
0

#39: Nej det hade nog inte varit kul för din vovve att gömma sig…men var det en liten blandras…

Pomerian vet jag inte vad det är för ras, men jack russel - dom är väl lite ettriga som en terrier..

Blandras kan bli bra men man måste ju tänka också vad är det för raser i valpen tex om man tänkt skaffa en blandras..
Det förstår vi ju, men vissa verkar tro att "blandras" är en ras=typ som man inte behöver träna eller liknande 🤔

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Heddiz
0

#33: Den där rit plattan såg häftig ut och verkar rolig om man kan använda en typ av penna..

Men det måste man köpa till datorn då eller liknande.

Jag är så oteknisk som man kan bli - det är ett under att jag klarar att sätta in foton t.o.m--
I början på iFokus så fattade jag inte att man kunde SE fotot innan man postade inlägget --pinsamt…🤣

Så du är ju tekniskt kunnig iaf..

The more I love my Dog
"Mark Twain"

[Undertaker]
0

#30: Jag gillar verkligen stilen på hundarna.

Mhm, menade lire rundare öron men det där var också sjukt sött.

#35: Ibland behövs en paus. Som med ugglan…

[Tismon]
0

#44: Tack 🙂

#43: Man lär sig! Sådana ritplattor går väl på 600-800kr ifall du vill ha en

#42: Precis! Ja jrt brukar vara ganska ettriga men en väluppfostrad russell är härliga och underbara hundar. Detta är en pomerian vilket är en typ av spetshund, vissa av dem är ganska så bjäbbiga också. Jag tror lite kan ha varit raserna inblandad men jag misstänker också att hunden kan ha blivit misshandlad, han hade det verkligen inte bra i sitt förra hem. Men jag hade inte energin att träna honom och samtidigt försöka sära på båda vovvarna och samtidigt hålla min egna hunds mående i schack, var så sönderstressad under den tiden så ett nytt hem var det enda alternativet :( Väldigt synd för han var en helt underbar hund som älskade att mysa men det fanns plötsliga triggers som gjorde honom riktigt aggressiv så han attackerade människor också…

Exakt, ibland känns det som att människor korsar hundar kors och tvärs utan den minsta tanke på hur det kan bli.

#41: Så söt och fluffiiig!! 😍

[Tismon]
0

Tanken var att jag skulle sitta och rita hundraser på datorn idag men det är för mycket spindlar och insekter i datorrummet 😭

Heddiz
0

#46: Varför är det mycket spindlar o insekter ---är det just där bara ??

Det är väl inomhus eller sitter du i skogen 😄

The more I love my Dog
"Mark Twain"

[Tismon]
0

#47: det är för att sambon inte städat det rummet på flera veckor! 😂

Heddiz
0

#48: Jaha men lite insekter är väl mysigt sällskap =))

The more I love my Dog
"Mark Twain"

[Tismon]
0

#49: du kan lägga en orm på mig, jag har inga problem med att bära baby krokodiler, inga problem med ödlor eller möss eller vad annat många är rädda för.

Men insekter. Och spindlar. Skrämmer mig 😱

[Undertaker]
0

#50: Jag gillar bara enstaka spindlar som har sitt hörn, håller sig där och fångar insekter. Annars åker de ut. Fast spindlar ser häftiga ut…

Magrat
0

JAg tänker mig en blandning mellan Borzoi och Collie (båda raser jag har/haft)

Will to please precis som collien, men eget huvud och explosiviteten hos en Borzoi.
Rasen heter förstås Colliezoi

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell