Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketterallmäntköpa-hundrasermentalitet
Läst 153 ggr
Lona
0

Vad gör en ras populär?

Jag har funderat en del över varför vissa raser blir så populära medan andra inte alls attraherar köpare.
En del raser som labbe, golden och schäfer ligger stadigt bland de populäraste, andra som collie (Lassie), dalmatiner (Pongo) och chihuahua (Paris Hiltons Tinkerbell) får ett uppsving i samband med film, att kändisar har dem osv.
Men de som slår igenom av andra orsaker?

När tollare, aussie och lagotto introducerades i Sverige på 90-talet så exploderade intresset medan andra raser inte alls blev lika efterfrågade. Schapendoes fick tex en betydligt lugnare utveckling vilket ofta faktiskt är att föredra.
Isländsk fårhund (som förvisso fanns här tidigare också men i väldigt litet antal) har också fått ett långsamt ökat intresse - dessvärre har rasen gått mot ett "fluffigare utställningsideal".

Welsh corgisarna och Jack Russellterrier är exempel på raser som har funnits här länge och som plötsligt fick rejäla uppsving. Detta trots att många ogillar övriga terrierraser för att de är just terriers.

Vad är det som gör att vissa raser blir så populära och andra inte alls?
Av raserna som nämns ovan så är de inte självklara favoriter som passar "vem som helst", tvärtom är några av dem ganska krävande och speciella hundar som behöver arbeta för att må riktigt bra.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Tismon]
0

Jag kan inget om detta och har inte läst stastistik om vilka raser som blivit populärare, allt jag kan utgå från är blocketannonser samt de hundar man ser oftare ute på promenaderna. I mina ögon tycker jag se bullyhundar annonseras ganska flitigt exempelvis.

Kan detta inte bero på i allmänhet att fler människor skaffar sig hund idag? Vi har ju coronan som bidragit en del men tycker också bara i allmänhet att det verkar allt vanligare för alla att skaffa hund nuförtiden, vilket leder till att många raser i allmänhet blir mer populära?

ipopuma2
0

Känns som mallen har blivit poppis nu och tror det är därför folk tycker den ser häftig ut. Man ser massa "coola" videos på dem och min känsla är att det är det har blivit en trend där det är lite "coolt" att ha malle 😅.

Jag hoppas jag har fel. Är bara min känsla

Maleficum
0

Tror labbe, golden och schäfer är så poppis just för de varit så vanliga, många är uppfödda med dem så man vill själv ha en när man skaffar egen hund.

Sen är det väl inte så konstigt raser får sig ett uppsving när det kommer filmer (eller kändisar skaffar dem) för de blir extremt synliga (gäller ju även andra djur, hur många skaffade sig inte en "Doris" eller "Nemo" efter filmen).

Mycket handlar väl om synlighet, om man ser något ofta så skapar det ju ett intresse, är man inte extremt inbiten så är ju många andra raser ganska främmande (och om man då inte gillar att göra research så kommer man ju inte hitta dem). Både jack russel och corgisar har ju varit med i en del (kanske främst animerade) filmer på senaste så det kan ju vara en anledning till att de blivit mer poppis? Lagotton skrevs det väl massor om hur bra svampletare de är?

Sen kan nog uppfödare ha en del att göra med det också, en del är ju väldigt flitiga med att annonsera och "sälja" sina hundar (med snygga hemsidor och massa lovord om hur perfekt just deras ras är) medan andra raser måste man leta med ljus och lykta för att hitta minsta information om uppfödare (och kanske hitta någon gammal hemsida som inte verkar uppdaterad på länge och med ytterst lite info på).

De som blir mer "smyg" poppis är väl kanske raser som mer "inbitna" hundmänniskor får upp ögonen får (de som verkligen håller på med tävlingar och träningar av olika slag)

Kollar man tex i kaninvärlden så visste folk inte vad en angorakanin var när jag skaffa min första (folk undra om det var ett får eller en hund) men nu är det så mycket angorakaniner ute på sociala medier att de blivit väldigt poppis även utanför hantverks- och utställningskretsen (vilket tyvärr bidragit till mer långhåriga kaniner av alla möjliga varianter som ofta tyvärr blir lidande).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Magrat
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Oj, jag är ju uppvuxen med schäfer, de fanns i familjen för att det var kompetenta, duktiga brukshundar som jobbade bra ihop med morfar.
När det blev dags för egen hund föll äpplet från päronträdet istället, det blev en Borzoi. Och om vi säger såhär, det är måååånga år sedan det var en populär ras, om den ens någonsin varit så på samma sätt som man ser hundraser idag.

Det registreras fler kullar så uppenbarligen har folk börjat få upp ögonen även för vinthundarna. Men det är ju i mångt och mycket inte en hund som passar om man vill ha en "hund-hund" och många tycker ju (tack och lov) att de är fula som stryk (jag var inte heller förtjust i utseendet innan får första tik trillade in, men nu är det de vackraste väsen på vår jord). Lite samma sak med Iggyn, men de är mindre så även de i pandemin blev mer eftertraktade.

Sedan har vi en Collie, planen var en lugnare brukshund som kunde bli en vettig psykisk ohälsa hund. Tyvärr föll det på höfter och att han har inte samma driv som kanske skulle behövas. Detr är skitkul att träna, men det ska vara i fruktansvärt små doser. Sedan kan han inte riktigt glömma bort sin människokärlek, men det är ju iaf ett ganska kärt problem.
Men utseendemässigt kan jag förstå det, det är vackra hundar. Och tyvärr verkar ju människor ofta tänka lite för mycket på det.
Det man inte inser är att när man väl får hem knytet blir det det vackraste i världen, även om det så är en ranglig Borzoiyngling ;)

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Magrat
0

#4 Kom visst med en valpbild på Tesla också, men den räknas inte, för det finns inget sötare än en Borzoivalp!

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Maleficum
0

#4: Borzoi var en av mina dröm raser som liten 😍

Magrat
0

#6 Det är aldrig för sent ;)

Maleficum
0

#7: Har dock fått mer sug för Salukisarna (när det kommer till vinthundar). Men just nu känns vinthund + kaninägande inte som en så bra kombo 😅

[Tismon]
0

Hade det inte varit för hela min familj samt min sanbo tycker att vinthundar ser "fula" ut så hade jag haft en saluki idag! Sambon tillåter mig inte skaffa en för de ser ut som anorektiker tycker han 😐 Salukin har varit en drömhund väldigt länge nu