Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketterövrigtsjukdomar
Läst 1228 ggr
Lona
2

Charlie är skadad 😞

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sitter på Blå Stjärnan med Charlie som skadade sig ute i skogen i eftermiddags. Vi väntar på röntgen och noggrannare undersökning men det är troligen korsbandet som gått sönder. Det lär väl bli operation i så fall men det är inte akut, idag får han troligtvis bara smärtstillande. 😢
Håll tummarna för min Lillkille! ❤️

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Pyttelite
1

#0: Tråkigt hoppas att det inte är så allvarligt - här hålls både tummar och svans.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Herveaux
1

#0: Lille skrutten! Hoppas det inte är så illa ändå och att han repar sig fort! 💙

// Harley

Karmatarerskanise
1

Ajajaj! Håller tummarna på att det inte är så illa!

[Tismon]
1

Stackare, håller tummarna för att det går bra för er ❤️

Pilspets
1

Hoppas att det går bra!

Mitchika
1

Åh, stackars Charlie! 😢

Det där är min värsta farhåga när jag är ute i skogen med mitt explosiva yrväder med noll självbevarelsedrift. Everest och jag håller tummarna för er båda och att det ska gå bra! ❤️

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

[Lilium]
1

håller tummarna
stackarn

Emo
2

Vi tänker också på er båda och hoppas på det bästa.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Pyttelite
1

Hur har det gått?

Pilspets
1

#9 Undrar också hur det har gått.

Tarotstollan
2

Hoppas att det gått bra!💚

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

MonicaLagerquist
1

Håller tummarna för att allt har gått bra.

Stolt ägare till tre La permer

Magrat
1

Vi håller tassar och tummar här hemma. <3

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

MonicaLagerquist
1

Undrar hur det har gått.

Lona
4

En snabbrapport: Korsbandet i knät har gått sönder vilket kräver operation. Vi har fått tid för den om en dryg vecka, tills dess ska han hållas i stillhet och får givetvis smärtstillande.
Just nu är han ganska påverkad och sover mest, det känns ganska konstigt att inte ha en nyfiken cairnnos i vägen överallt… ❤️
Tack för allt ombry!

Herveaux
1

#15: Lilla raggsockan. Klappa honom från mig sen.
Tack för uppdateringen!

// Harley

Pilspets
1

#15 Stackars liten!
Vet du vad som hände?

MonicaLagerquist
1

#15 Lider med er.

[Lilium]
1

#15 men stackarn 🥺

[Tismon]
2

#15: Stackars söta Charlie. Förstår att det kan kännas konstigt, ta hand om honom och ge mycket kärlek från oss alla så hoppas vi att allt går bra ❤️

MonicaLagerquist
2

Hur mår han idag,?

MonicaLagerquist
2

Har det blivit någon operation?

Lona
2

Ursäkta att jag inte har uppdaterat, det har varit en jobbig vecka här hemma.
Korsbandet i vänster knä har alltså gått sönder, det behövs en ganska komplicerad operation som de kan göra först nästa tisdag (12 april).
Charlie var först ganska lugn men för några dagar sedan fick han skitont, satt bara och skakade och hässjade tills han kräktes. Fruktansvärt tills jag lyckades få ett nytt recept och hämtat ut starkare medicin till honom!

Nu står han på morfin så han ligger mest och sover, vi tar korta rastningspromenader och så bäddar jag ner honom i sängen igen. Tack och lov så verkar han inte få några obehagliga biverkningar, de kan ju "snedtända" eller vad de nu gör på den typen av narkotika.

Det som hände var att vi var ute och gick, han satt bakom mig och jag kallade in honom med ryggen vänd mot honom. Jag såg alltså inte riktigt vad som hände men antagligen rivstartade han varpå korsbandet gick av.
Han skrek verkligen och for iväg på tre ben för att fly. 😢
Jag misstänkte korsbandet redan från början, det är nästan något jag har gått och "väntat" på, så jag ringde mamma och bad henne komma innan jag ens ringde veterinären.

De tyckte att jag eventuellt kunde avvakta eftersom det inte var en uppenbar fraktur och "ingen benpipa stack ut" men det kändes helt klart att det var något som var rejält paj - i vilket fall så hade han så ont så det behövdes något smärtstillande. Med jouröppet djursjukhus 20 minuters bilväg bort är det inte försvarbart att inte åka in eller att stoppa i hunden medicin på eget bevåg.
(Varför skadar de sig alltid på kvällar och helger?!)

Redan vid första undersökningen var de inne på korsbandet vilket veterinären senare bekräftade. Knäet hade dessutom lite artros och förslitningar så det var antagligen bara en tidsfråga innan det här skulle hända.
Med stor sannolikhet gäller det även det andra knät, risken att det korsbandet också går av ökar dessutom nu när han belastar det mycket mer.
Jag hoppas bara att det här hinner läka (och att vi kommer till ett nytt försäkringsår) innan dess.

Den första operationstiden för en TPLO-operation hade de först tio dagar senare, nu är det fem dagars väntan kvar.
Tills dess skall han hållas i stillhet och få smärtstillande/antiinflammatoriskt. Är man gjord av pengar och dessutom har tillgång till bil (eller snarare ett giltigt körkort, bil har jag) så är det bra om man redan nu börjar simträna.
Det kan jag helt enkelt inte lösa så vi får hålla oss till vanlig rehab efter operationen.

Efter op väntar först 6-8 veckors konvalescens tills benet är någorlunda läkt, sedan blir det en hel del rehab för att återuppbygga knät och få stabiliserande muskler.
Till sommaren borde vi kunna gå lugna koppelpromenader så det får väl bli mycket fika i stallet och hästhagen…

Operationen har god prognos men den är som sagt komplicerad. Det är inte helt ovanligt att det behövs fler ingrepp, jag har vänner vars hundar opererats fyra gånger innan det blivit bra. 🙁
Jag försöker trösta mig med att han i alla fall inte är överviktig (det är annars den vanligaste orsaken till att korsbanden rupterar) och i hyfsat god form.

Lille killen, vad trasig man känner sig när de inte mår bra! 💔

MonicaLagerquist
2

Så jobbigt för er Skönt att han har fått bättre smärtlindring nu.Håller tummarna för att dagarna fram till den 12 går snabbt.

Lona
1

#24: Tack!❤
Jag fick hjärtat i halsgropen nyss, det kom ett sms från djurkliniken "På grund av omläggning av schemat har vi ändrat Charlies operation den 12/4…" men det var bara att de har bytt kirurg, inte senarelagt ingreppet. (Dessutom blir det nu den förmodligen skickligaste ortopeden de har så det är förhoppningsvis bara positivt!)

Magrat
2

Åh, håller tummarna att allt ska gå vägen och att ni slipper komplikationer! <3

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[Tismon]
1

#23: Nä vilken otur. Håller tummar och tassar för er ❤️

Herveaux
3

#25: Styrkekramar till både Charlie och matte, kämpa på!

// Harley

Lona
4

#26, 27 och 28, tack! ❤️
Har stoppat i honom nattmedicinen så nu sover han gott. Det märks när effekten börjar gå ur, först har han en liten stund där han är pigg och alert, sen börjar det göra ont och han blir ledsen och orolig. Det gäller att få till det rätt med tiderna, vi börjar få in en rutin nu.

Herveaux
3

#29: Du gör ett så bra jobb med stackars Charlie. 🧡

// Harley

MonicaLagerquist
1

Lycka till idag.

Pilspets
1

Lycka till!

MonicaLagerquist
3

Hur går det för er?
Tänket på er

Lona
4

Nu är båda hundarna hemma igen!
Kl 7:30 igår lämnade jag Charlie på Blå Stjärnan för operation.
Kl 13:30 var jag tillbaks där med Nikka som var dålig i magen, hade blodig vattendiarré och kräkningar. Hon fick också stanna över natten så det var väldigt, väldigt tomt hemma i går kväll! 😢
Charlies op gick bra, han är inte övertygad om att det går att använda det skadade bakbenet men vi ger det några dagar. Nu väntar vila och så småningom rehab.
Nikka är pigg och glad igen, hon hade möjligen rättat till sig av sig själv men hade tappat drygt två kg igår och behövde vätskas upp. Hon är dessutom inte purung längre, det kunde lika gärna gått åt fel håll.
Båda hundarna fick väldigt positiva kommentarer för att de är så snälla och lätthanterliga. ❤️
Det är ärligt talat inte så mycket min förtjänst, de är såna, men värmer ändå ett mattehjärta. Det är skönt att de finner sig någorlunda väl tillrätta hos veterinären, min första hund hade regelrätt panik där.

Det blir en lugn påsk för oss, vi är helt slut (och fattiga!) alla tre.
Tack så jättemycket för allt stöd och snälla ord! 💕

• Redigerat 2022-04-13 16:08 av Lona
Herveaux
3

#34: Åh, familje-flocken är återförenad! 🥰
Hoppas ni får en lugn och rätt så händelsfri påsk så ni alla kan få återhämta er efter den här pärsen. 🧡🧡🧡

// Harley

[Tismon]
2

#34: Åh vad skönt att det verkar gå pt bättringshållet ❤️ Ha en mysig påsk med vovvarna!

[Lilium]
1

#34 ha en bra påsk med vovvarna och skönt att det går åt rätt håll

Tarotstollan
1

Härligt att det gick bra!🧡

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

MonicaLagerquist
1

Oj vilken otur ni har haft
Önskar er en skön påsk.

MonicaLagerquist
1

Hur går det för er?

Lona
2

Tack allihop!❤
Det här är onekligen den lugnaste påsken på många år. Nikka mår toppen fast hon börjar bli väldigt uttråkad. Förhoppningsvis mår Charlie bättre snart så vi åtminstone kan sätta oss ute så hon kan få leta efter lite dummies eller liknande. Fördelen är att hon tycker att allt är kul så det borde inte vara så svårt att aktivera henne samtidigt som Charlie vilar.

Charlie har haft ganska ont men det har börjat bli bättre. Han får fortfarande bara gå minsta möjliga och skall masseras och pysslas om, mestadels ligger han och sover.
Jag tog bort plåstret igår och såren ser bra ut. Fascinerande att man kan göra så pass komplicerade ingrepp genom ett par små hål!!

Lona
3

Hurra!
Idag har Charlie klarat sig utan Tralieve/Tramadol, bara fått Metacam. Han börjar dessutom sätta ner tassen i marken emellanåt när han går, bara enstaka gånger men han gör det i alla fall. 👍😃🐾
Nikka mår toppen, även om hon var rejält uttorkad när de lade in henne i tisdags så var hon nog egentligen inte särskilt sjuk, det enda de gjorde var att vätska upp henne samt ge henne lite kramplösande för tarmarna.

Herveaux
1

#42: Yaaay! Heja Charlie! 🥳🥳🥳

// Harley

MonicaLagerquist
1

Skönt att höra att ni mår bättre

Lona
2

Idag gick han dessutom flera steg i följd på det skadade benet. Vi har en lååång bit kvar men det börjar kännas som att vi är på rätt väg i alla fall! 😀

MonicaLagerquist
1

👍

[Lilium]
1

#45 😉 skönt att höra du får hälsa från mig 😉

Lona
5

Vi firar dessutom sex år tillsammans idag, han var drygt två när vi sågs första gången. 💕🐾

Herveaux
0

#48: Grattis! 🥳
Sex år?! Känns som det var typ två-tre år sen som Charlie flyttade in. 😮

// Harley

[Lilium]
0

! 🥳🥳#48 grattis

Pyttelite
0

#48: Det blir många fler - sköt att det vänder!

MonicaLagerquist
0

Grattis

[Tismon]
0

#48: Åh grattis vovve!! 💜

MonicaLagerquist
0

Hur går det för er?

Lona
1

#54: Han går bättre och bättre för varje dag. Dock har han mer ont idag, jag tror att vi har varit ute för mycket.
Vi var och hälsade på i stallet och tog en fika, ett par gånger har vi dessutom suttit ute och inte gjort något alls. Han har ju blivit buren och suttit i mitt knä men han behöver nog fortfarande bara ligga hemma i sängen. Det kunde jag ju räknat ut själv egentligen men det är svårt att veta när han är så pigg och glad.

Operationen verkar i alla fall ha blivit lyckad och såren är nästan helt läkta. Återbesök hos fysioterapeuten nästa vecka.

[Tismon]
0

#55: Vad glad jag blir att få höra att hans sår nästan är helt läkt och han är på bättringsvägen! 🐾

Lona
1

Nu har vi varit på koll på rehab och fått tummen upp. Charlie går på benet men belastar det inte så mycket som han skulle kunna göra så vi har fått ett träningsschema att följa.
Han får smärtstillande (Metacam) i ungefär en vecka till, mest för att han inte skall bli så spänd och stel i musklerna som han blir när det gör ont. (Det är klart att han inte skall ha ont i vilket fall, men det är trots allt en fraktur efter operationen.)

[Lilium]
0

#57 bra att ni fått 👍🏻

Pyttelite
0

Fin prognos!

Herveaux
1

#57: Härligt med goda nyheter!
Kämpa på Charlie! 🧡

// Harley

MonicaLagerquist
1

Härliga nyheter.

Lona
4

En uppdatering, fyra veckor efter operationen; Igår var första dagen utan Metacam och det verkar vara ok.
Rehaben går framåt, vi tillbringar rätt mycket tid med att bara sitta ute i en hage och vila (medan Nikka får leta efter grejer eller godis).
Däremot så är han lurvig, han skulle ha trimmas samma vecka som han skadades och det har vi ju inte kunnat göra nu. Foto från igår när han ligger "på tork" i hallen efter att ha varit ute i regnet. 🐾❤️

[Lilium]
0

#62 vad bra att det har blivit bättre!
Men vilken sötnos! 😍

[Tismon]
0

#62: Skönt att det börjar bättra sig för den lille. Har ni någon ny tid för trimning?

Lona
1

#63: Tack! 🙂

#64: Jag plockar lite på honom nästan varje dag så får hans uppfödare fixa resten sen. Han måste orka stå ett tag även om han naturligtvis kan sitta när hon fixar tex ryggen och huvudet. Resultatet är inte så himla viktigt men det är ju trevligt om han ser ut som en cairn! 😄🥰

Lona
0

Fem veckor efter operationen och tyvärr har rehaben gått sämre. Vi har fått backa med träningen men förhoppningsvis hamnar vi på rätt spår igen.
Det är möjligt att han fick ont när han var utan medicin och att det ledde till sekundära problem, nu står han på smärtstillande ett tag igen.
Återbesök som planerat den sista maj.

[Lilium]
0

#66 ajdå.. Vi får hoppas att det går åt rätt håll snart!

[Tismon]
0

Oj hade glömt svara, stackars Charlie :( Ge honom lite extra kärlek från oss alla här på forumet!

MonicaLagerquist
0

Trist att vägen inte är helt rak. Men skönt att ni är på banan igen.

Lona
2

Dags för återbesök, dessvärre är han inte alls så bra som jag hade hoppats. Vi får se vad veterinären säger, förhoppningsvis är det bara rehaben som kommer att ta längre tid men det kan nog vara något fel rent ortopediskt. ☹️

Magrat
2

Åh nej! Vi håller tummar, tår och tassar här hemma.

[Tismon]
1

#70: Åh nej, hoppas verkligen det kan börja gå bättre för er snart 💙

[Lilium]
1

#70 åh nej vi håller tummar och tassar här hemma

Herveaux
1

#70: Håller tummarna för en god prognos!

// Harley

Lona
3

Tack allihop! 🌹
Det var en rätt positiv diagnos trots allt, plattan och alla skruvar verkar sitta på rätt plats men han har en inflammation i patellasenan. Ingen ovanlig komplikation tydligen och i just hans fall ökar det inte risken för patellaluxation.
Vila och NSAID i fjorton dagar så borde han vara ok och kunna fortsätta med rehaben sen. Veterinären tyckte dock att han gick väldigt bra för att vara sju veckor efter operationen och att han var rörlig och fin i lederna. Vi fick dessutom beröm för att jag hade hanterat hans rehab och övriga omskötsel så bra. 👍😀
Skönt, man är ju alltid nojig för att man gjort något fel!

MonicaLagerquist
1

👍

Herveaux
2

#75: Åh, vad härligt att du fick kvitto på att du gör ett suveränt jobb med din lille patient! 😊

// Harley

Pyttelite
1

Fint att det trotts allt går framåt - tänk så bra veterinärvården är idag.

[Tismon]
1

#75: Det gör mig så glad att veta att Charlie blivit bättre! Styrkekramar!

Lona
2

Roligt nästan jämt… 🙁
Charlies knä är fortfarande inte bra, i tisdags pratade jag med veterinären om en ny operation där de tar bort plattan/implantatet (det gör ingen nytta längre efter att smalbenet har läkt) och eventuellt gå in med artroskopi ("titthålskirurgi") för att se om menisken eller något annat har blivit skadat.

Bara några timmar senare gick korsbandet i det friska knät sönder så nu blir det operation av båda knäna i mitten på oktober. 😢
"Bara" att börja om från början med vila, rehab och hela köret.

Nånstans börjar jag ju också fundera över vad som är rimligt att utsätta min hund för. Visst, han får - och kommer att få - smärtstillande men han kommer ändå att ha ont och det kommer att ta tid innan han är hyfsat ok igen. Och tänk om det blir samma sak med det nyskadade knät, att det inte läker som det ska utan behöver göras om det med?
Samtidigt tänker jag att jag kan inte ge upp nu.
Älskade Lillkillen, tänk om man kunde föra en diskussion med honom om vad han vill?! 🐾💕

• Redigerat 2022-10-01 19:24 av Lona
Pyttelite
1

#80: Trista nyheter - hoppas att det blir bra sen.

Lona
5

Drygt 10 månader, två komplicerade operationer, fler veterinärbesök än vad jag har koll på och ännu mera rehab så är Charlie äntligen på banan igen!
Helt återställd blir han inte, det ena knät har blivit för illa skadat och han har dessutom fått en del sekundära skador som artros i ena knät och en tass.
Vi har en bit kvar för att bygga mer styrka och uthållighet men han är pigg, glad och har massa spring i benen. Han är en cairn-busig Lillskit igen! 🥰
Rehaben tycker han är jättekul, han har alltid älskat att balansera på bollar och skutta runt så vi har mycket "gratis" där.

Han får Librela mot sin artros och det har verkligen gjort skillnad.
Det är underbart att se honom och jag ångrar inte att vi gjorde det här - men om jag hade vetat i april förra året hur mycket det skulle krävas, inte minst av honom, så hade jag sannolikt fattat ett annat beslut. ❤

Nästa vecka fyller han nio och det skall vi verkligen fira!!!

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.