Kong till bitig valp
Trix får ju bitattacker då han stressar upp sig och biter lite överallt. Han är svår att gå kontakt då. Funderar på om en Kong bitleksak som man kan fylla med något gott och ge honom vid de tillfällen då att han kan tugga slicka dig lugn. Vad har ni för erfarenhet av det?
Trix är en jakt golfen med massor av energi han blir elva veckor på måndag.
Stolt ägare till tre La permer
- Redigerat 2022-03-25 08:10 av MonicaLagerquist
Hur mycket ben har han? Sigge hade obehindrat med ben som liten. Både vanliga o malda.
Han bet aldrig på något annat.
Kong fungerar för stunden. Men ben hjälper dygnet runt
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Visst är tugg-grejor jättebra att tugga i sig, men en Kong kan användas på flera sätt och kan vara en omtyckt leksak. Nelly har två i den största storleken. Min första rottweiler skadade den röda, så jag fick köpa en svart till henne. Nelly kan använda båda och precis som du skriver kan man fylla dem med något gott. Ibland fryser jag dem och en gång stoppade jag i en hoptryckt tuggpinne. Då fick jag hjälpa henne att få ut den efter ganska lång tid.
https://brukshundraser.ifokus.se/discussion/1536419/nellys-problem
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
- Redigerat 2022-03-25 08:28 av Emo

Han har fri tillgång till ben men han föredrar att bita i mina kläder.
Nej så illa är det inte men han får tokryck och försöker bita i allt.
Men jag ska vara mer uppmärksam och se till att han får ett ben att tugga på när han drar igång.
Boriz var också extremt "bitig" och hade tillgång till ben 7/24. Dock behövde jag bryta "fel" bitbeteende och istället intressera honom för benen. Hans bitbeteende handlade även om att få någon reaktion och inte bara kli i tänderna…
Visst kan en kong fylld med hans mat och lite gottis funka (fryser du in den så räcker den längre också..
Sen andra ben som andra på pekat…
Men det verkar som att det inte räcker som du skriver själv - att han biter i dina kläder…
Han vill kanske ha kontakt, lek, godis? !
Jag skulle helt enkelt ge honom godis och ha godis nära mig så att jag fort kunde ta upp en godis eller hans mat och ge när han kommer fram till mig..
Så att han får en positiv känsla och bild av dina händer..
Sen kan du ju börja med att låta han söka godis, börja träna honom i kontakt, följsamhet, mm inne och ute..Om du inte redan börjat med godisbelöningsträning..
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Söka godis gör vi redan. Nu har han ben av olika slag han har fått grisöron att bita och tugga på. Jag har små rutor av hårt bröd falurpgrut som jag kastar på golvet för att bryta. Det gick bra hela dagen igår fram till åtta på kvällen när han fick ett utbrott av bitande .
Vi var till slut tvungna säga ifrån på skatten då inget fungerade och till slut gav han sig och somnade.
#6: Ja alla valpar är bitiga..ALLA och en del mer eller mindre..
Vissa kan också få tok ryck, men var väldigt försiktig med att korrigera en valp…Om en valp får tokryck…det är oftast för att dom är helt övertrötta av någonting…Det kan vara att han fått för mycket nya intryck.
Eller för mycket lek eller träning av något slag..
Istället för att korrigera honom..vilket kan göra att han blir värre och värre..
Era händer bör bara betyda något positivt och Trygghet och Lugn..
Prova att "korrigera" på ett positivt sätt genom att träna på att hålla honom nära er(som med en bebis) och ge lite mat om det behövs i början..Han är en bebis ju =)) och när han sen får tok ryck prova att bära eller hålla honom lugnt tills han lugnat ner sig..
Och se över om han kanske får för mycket nya intryck som besök, ute, träning osv..
Annars går bitandet och tok ryck över, men sen kommer ju trotsåldern och slyngelåldern.. :)) Men dom är ju så goa ändå…
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"