Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etikettträning
Läst 220 ggr
[Tismon]
0

Bättre koordination

Kom och tänka på något jag hörde från en vän. Nämligen skulle jag börja träna med min medryttarhäst något där jag lägger ned bommar och hon måste lyfta sina hovar ordentligt för att ta sig över dem. Man bygger muskler och förbättrar koordinationen. Min kompis sa nämligen att man kunde göra detta med hundar, det hade ett namn men jag minns inte vad det hette.

Kom och tänka på att min labbe är världens klumpigaste hund och detta hade nog gynnat honom. Har ni prövat detta? Hur gjorde ni i såfall?

flocken
1

Vi går rakt ut i skogen. Över stock och sten. Gå på vägar o stigar är tråkigt

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[Tismon]
0

#1: Finns typ ingen skog i närheten 😵 Bara åkar och ängar så långt ögat kan se

flocken
1

#2: oj. Jag tar alltid bilen till skogen. Vi går ofta på kalhyggen. Det är jobbigt och hundarna får tänka.
Annars är ett tips en liggande stege. Lås hunden gå mellan fotstegen.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

[Tismon]
0

#3: Menar du att du kör varje dag till skogen?

Tack det kan jag ju prova

flocken
1

#4: japp. Varje vardag. Driver hunddagis. Så åker ut med alla hundar varje dag

…………………………………..

panini
1

Cavaletti du tänker på! Har aldrig gjort det själv med mina hundar men det är mycket vanligt inom agilityn för att just stärka vissa muskler och för att hundarna ska få bättre koll på var de har alla sina tassar. Men precis som flocken säger så är skogen ett minst lika bra verktyg för en bättre kroppskontroll.

[Tismon]
0

#5: Ah juste så var det! Hade aldrig själv fått plats med mer än 2 vovvar i min egna bil :)

#6: Ja det var så det hette! Får skaffa mig en stege och köra till skogen oftare. Funkar vanliga Agility hinder, tro? Om man sänker dem?

flocken
0

#7: jag har en Opel vivaro lätt lastbil. Har plats för 10 hundar där bak. Sigge sitter fram med mig.

…………………………………..

[Tismon]
0

#8: Wow vad häftigt ändå :) så stor! Alla vovvarna får mycket utrymme och plats kan jag tänka mig. Så gulligt, använder du också sådan bilsele till Sigge?

Min egna hund brukade kunna sitta i bagaget till min halv-kombi fram tills jag var dum och råkade smälla hans svans (mår dåligt över det än idag). Nu vågar han (förståeligt) inte längre sitta där utan sitter i baksätet med bilsele.

flocken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9: olika storlekar på burarna.
Sigge har bälte fram. Här en bild på bilen o en del av gänget. Den gula Amstaffen har slutat. Börjat en annan.

…………………………………..

panini
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#7 Ser inte varför det inte skulle funka så länge man kan sätta de lågt. Sen kan man även variera och sätta vartannat hinder på olika höjder, sätta de på "sniskan", osv. Som på videon nedan. Skulle dock inte rekommendera att röra sig så fort som föraren på videon gör då vissa hundar då också skyndar sig fram och istället låta hunden tänka mer själv :)

• Redigerat 2022-02-15 16:53 av panini
[Tismon]
0

#10: Vad fina alla vovvarna är! :) Kan tänka mig att de älskar få komma ut i skogen. Får alla öva på balansen på stockar och stenar?

#11: Ja, dessa hindera som jag har borde nog gå och sätta ganska lågt. Ska kolla på videon :)

flocken
0

#12: de enda som inte är lösa är en liten tibetansk spaniel. Han jagar något fruktansvärt. Jägare har även testat honom på vildsvin. Ger sig inte o totalt orädd.
Sen den nya Amstaff går i koppel. Håller på att lära känna varandra

…………………………………..

[Tismon]
0

#13: Jaha oj, synd att han har så hög jaktinstinkt. Hoppas amstaffen går att ha lös :)

Wictoria
0

Cavaletti. Har inte provat det med min nuvarande än, men ämnar att göra det så snart jag har tillgång till material. Till hunden blir det koner med ett sånt där pvc-rör på. Jättebra träningsövning 😃

MonicaLagerquist
0

Vår uppfödare uppmanade oss att dels gå i obanaf terräng och även att ställa ut lådor på rad och låta hunden kliva i och ur för att lära den bättre kordination..

Stolt ägare till tre La permer

[Tismon]
1

#15: jag hade ett par gamla agilityhinder i garaget och sänkte "bommarna" så att det var lågt att han skulle gå över. Ordentligt mycket mellanrum mellan varje. Vi upprepade många gånger. Han var helt urusel på det och alltid var det en baktass som slog i 😂

#16: Finns inte så mycket terräng här. Det med lådorna var ett bra tips! Synd att han är för stor för det

• Redigerat 2022-03-21 17:01 av [Tismon]