Leta godis ute
Funderar på en sak.Är det så smart att lära hunden leta godis ute.Med tanke på de förgiftade korvar och liknande som göms ute.
Stolt ägare till tre La permer
Det är min favoritsyssla för hundarna när jag är lat… 😚
Däremot är det bara då som de får äta saker de hittar ute, annars så är det förbjudet. Det händer iofs att det slinker ner några harpluttar eller halvruttna slaktrester men det hade det gjort ändå. De skulle heller aldrig få äta något på marken i tex en hundrastgård eller hemma hos min mamma som bor i ett bostadsområde som inte känns säkert ur den synvinkeln.
Helt klart en bra tanke dock, och definitivt något att tänka på när man har valp som gärna sätter i sig både det ena och det andra. De kan förstås heller inte skillnaden på "Tillåtet" och "Otillåtet" så där hade jag nog kört totalt förbud i början för att introducera godisletandet när de (förhoppningsvis) har vett på att låta bli.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag kommer ihåg att jag läste om det när det gäller vakthundar. De ska inte ta emot något från någon annan än hundföraren, eller äta något som kastas in. Det ska ju inte gå att förgifta en vakthund, så den inte kan vakta. Jag har glömt hur man gör men det måste stå någonstans.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Jag håller med i det Lona skrivit.. det är även min favorit syssla när jag är lat 😁
men dom får bara ta det jag har lagt eller slängt ut i tex skogen..och även om du inte kastar ut godis eller gömmer i träd som jag bruka göra, osv..
Så tror jag att den hunden som inte får söka ägarens utlagda godis ändå hittar gamla ben bitar, osv…
Sen är det ju skillnad på vuxna hundar som man kan lära "ta bara mitt godis" och valpar…
Sen tror jag tror faktiskt att det blir tvärtom- än vad du skriver - att hunden skulle lära sig att hitta inte så bra "mat" lättare om ägaren börjar lägga/slänga ut godis..
Hundar söker automatiskt upp mindre rolig "mat" att äta ändå eller ännu mer…om man inte tränat dom att bara ta det jag har lagt ut…
Vilket nr #2 är inne på så går det att träna hundar att bara ta ägarens godis…
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Apropå att ta "rätt" godis så förvånade mina hundar mig häromdagen. Vi körde godislet inomhus (regn, storm och hagel ute) och jag lade även godis på de nedre hyllorna i bokhyllan, på ett par pallar osv.
Tänkte först att de var korkade som inte fattade att de skulle upp en liten bit med näsorna när jag såg på labben som letade. Godis mitt framför nosen, hon spanade in den, såg sen på mig med blicken "Nä du, mig lurar du inte! Man äter bara saker som finns på golvet och i soffan!"😮
Jag har aldrig sagt till dem att inte ta från bord och bänkar, de gör det bara inte. Alltså, en labrador som borde roffa åt sig allt som går att äta och en terrier som borde göra det "bara för att".
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
- Redigerat 2022-02-07 20:21 av Lona
#4: så festligt. 🤭
#4: Det påminner mig om när jag och sambon hade lämnat maten framme på bordet för att vi skulle göra något, nydukat och allt. Vovve visste att man inte får äta saker från bordet….
Så istället ställde han sig två tassar på bordet och slickar på maten istället 😂
Det var vårt egna fel för vi tog mer än 20m på oss