Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etikett: beteende
Läst 103 ggr
Emo
0

Skendräktighet och inbillad valp?

Hur hanterar ni det om er tik bäddar och adopterar valp 2 månader efter löpet?

Min första tik tog över kattungarna när mamman var utomhus. Jag fick naturligtvis hjälpa kattan att få tillbaka sitt bo med ungar.

En av mina rottweilers grävde lite för mycket i soffan. Den är en lädersoffa, så den blev inte förstörd.

Nelly har nu tagit sin pipis (pipleksak) som sin valp.

Hon visste att den fanns i ett rum med stängd dörr och när hon grät vid dörren kunde jag inte motstå utan öppnade, så att hon försiktigt kunde hämta den och lägga den bakom sig under köksbordet.

Hur gör era tikar? Hur hanterar ni det?

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Lia
1

Min hund blir skendräktig 2 månader efter varje löp. Då får hon inte ha några mjuka leksaker, för hon börjar vakta dem och det tar mycket längre tid innan hon återgår till det normala. Dessutom märker jag hur stressad hon blir av att hålla koll på dessa. Hos oss blir det istället mer promenader och lek med annat. Men på nätterna är det jobbigt för hon är väldigt klängig.

Lona
0

Mina tikar har inte varit så skendräktiga med valpar mm. Skroffan hade visserligen en gång några (för andra osynliga) valpar i min säng och blev mäkta vred när min stackars daghund intet ont anande förmodligen lade sig på dem…

Min ridgeback däremot lakterade en hel del även om hon inte betedde sig annorlunda. Vi skojade lite om att hon hade vampyrvalpar, det kunde även komma blod i juvren så hon fick Galastop för att motverka hormonerna. (Självklart inget att skämta om att ens hund blir så påverkad att den behöver medicineras egentligen men just Mulen hade mycket väl kunnat ha små vampyrvalpar!)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com