Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Läst 147 ggr
CattisF
0

Bra schäferkennel?

Hej,

Är det någon härinne som känner till någon bra schäferkennel. Vi har börjat leta och hoppas på att hitta en perfekt lite valp inom inte allt för lång framtid. Tanken med vovven är först och främst en aktiv familjemedlem.
Vi har erfarenhet av hund, vet hur mycket arbete som krävs, samt vet vad det kostar och har tid!

Vi är inte ute efter en 'extrem' schäfer som ska tävla och ställas ut. Vi vill ha en bra schäfer, en familjemedlem med god hälsa och stabilt och vänligt temperament.

Är det någon som har tips och erfarenhet från någon kennel?

Mvh
Cattis

ps. Det är många som skriver att långhåriga schäfrar tenderar att vara mer familjehund än korthåriga, har ni några åsikter om eller erfarenheter av det?

Lona
1

Hej!
Ursäkta sent svar (dessutom är det ganska torftigt).
Den som har bäst koll på schäfer här är nog Majken! men hon är inte inne på iFokus så ofta. Hon är dessutom främst inriktad på brukstypen.

Men några tankar rent allmänt om att skaffa schäfer:
Det är ju en bruksras och egentligen tycker jag att brukshundarna skall få vara just bruks- (eller tjänste)hundar. Schäfer är dock såpass splittrad redan, det finns massa familjeschäfrar så tja, jag kan förstå att folk väljer dem.
Det att långhåriga schäfrar tenderar att vara mer familjehundar hänger snarast ihop med att få bruksschäfrar är långhåriga - däremot är långhåren i sig inte lugnare. De kommer oftast från utställningslinjer helt enkelt.

Oavsett vilken ras man skall skaffa sig så tycker jag att det är superviktigt med både mentaliteten och hälsan.
Där har man som schäferspekulant ett bra läge: Föräldradjur måste ha gjort MH och vara ledröntgade.
Det innebär dock inte att det behöver vara ett bra resultat, bara att hundarna är kollade. Möjligen krävs det A- eller B- höfter på just schäfer men inom de flesta raser där det krävs röntgen är det just undersökningen som krävs.
Man kan alltså avla på en kass hund ändå…

Jag skulle undvika uppfödare som bara gör MH och röntgar de hundar som skall gå i avel, merparten av avkommorna från kenneln bör vara utvärderade oavsett inriktning.
Struntar uppfödaren i den typen av avelskoll så kan man undra vad mer hen struntar i att utvärdera.

Sen ska resultaten förstås vara bra också!
Jag vet inte hur mycket koll du har på MH, det finns inget poängsystem som visar hur önskvärd en viss egenskap är, man kan alltså inte slå ihop alla siffrorna och få ett sammanfattande resultat. Istället får man titta på "var kryssen sitter" och se hur hunden har agerat.
Vill man inte satsa på bruks/tjänst spelar det kanske inte så stor roll på hur hunden svarar på kamp- och lekinviter men att den är tillgänglig och socialt trygg samt inte har massa kvarstående rädslor är ju önskvärt hos i princip vilken hund som helst.

Behöver du hjälp med att tolka sånt så hojta! Vi är några här som har hyfsad koll (jag älskar att nörda ner mig i sånt, oavsett ras!).

Vad gäller röntgen så anser jag att hunden ska ha höft- och armbågsleder utan anmärkning, dvs A eller B på höfterna och 0 på armbågarna. Det finns ingen som helst anledning att använda en schäfer i avel om den har sämre resultat!

Självklart skall du också välja en uppfödare som det känns bra med!
En erfaren uppfödare som det klickar med är en guldgruva med kunskap, pepp och goda råd. Det dyker alltid upp frågor och funderingar förr eller senare, underbart att ha en person som aldrig är längre bort än ett telefonsamtal/sms och som dessutom bryr sig om just din hund!

Dessutom är det kul om kenneln har diverse aktiviteter för valpköparna, vare sig de är mer tävlingsinriktade eller "bara har trevligt". 😃

Ledsen att inte kunna hjälpa till med svar mer inriktat på olika kennlar men jag har väldigt dålig koll på showschäfer. Lycka till med hundplanerandet! 🌻

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com