Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etikett: allmänt
Läst 453 ggr
Lona
1

Det sämsta med att ha hund?

Förutom uppenbara saker som sjukdomar/skador och att man mister dem till slut, vad tycker ni är värst/sämst/jobbigast med att ha hund?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Emo
3

Andra människor åsikter - vilka de helt oönskade (och oftast helt tokiga) öser över matte.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

flocken
1

Med min förra hund Dexter var det hans väldigt korta släthåriga päls.
täcke from +5 grader. Vi hade alla typer av täcken. Fleece, regn, vinter i olika tjocklekar, tajta "ålskinn" för vind. Ja herre gud. Var det kallare än - 10 hade han det xtra tjocka täcket. Då syndens bara huvud och ben..
Han vägde 50 kg.

Med Sigge. Samtidigt som jag älskar hans päls. Älskar jag inte lika mycket hur allt fastnar, att han älskar lerbad och hur ofta jag måste bada honom.
Bada o få han ren o relativt torr tar ca 45-60 min

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Maria
1

Man är bunden. Man behöver hela tiden se till att göra saker som inkluderar hunden. Jobb osv.

Jag hade tur när jag hade hund att kunna ha med mig hunden på jobbet.

/Maria

Jojaton
3

Tiden. Jag älskar att träna hund och att ha hundar i mitt liv - men det är jobbigt när tiden inte räcker till och man får dåligt samvete för att de inte får den aktiveringen de skulle önska. Och ibland hade det varit skönt att bara kunna hitta på saker utan att behöva tänka på hur man ska lösa det med hundarna.

Johanna - Instagram

Lussan20
2

Hundar har stått för så stor del av min livskvalité att man tagit allt annat, fällning, bundenheten att inte ha någon att be då man måste ev resa bort för bröllop , begravning tex. Dyra vet.kostnader andra nöjen får stryka på foten. Sand , smuts mycket jobb med bad, kloklipp, öronrens, tandborstning. Men det är också så mysigt att vårda hunden att den mår bra att man gärna tar det. Att träna en hund är rena terapin då man lyckas.
Hundar har varit mitt livs bästa stunder förutom barnen…Mvh/WL

Herveaux
2

Det jag tyckte var allra jobbigast var andra människor som tog sig friheten att fota, filma och framförallt klappa och vräka sig över hunden utan att fråga först. Eller att komma och stövla in mitt i ett samtal bara för att fråga vad hunden väger eller hur mycket den äter… 😌

// Harley

Grodan
1

Det sämsta är att det är så jäkla dyrt…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

flocken
1

#7: försöker blunda för den delen 🙈😄

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Grodan
1

#8 Min ekonomi har blivit så jäkla dålig senaste året så jag kan inte det…

Calcifer
2

När folk ser ens ras och antar utan anledning att den är aggressiv. Jag har en sjukt vältränad och duktig amstaff. Vi gick förbi en tant med hennes två små hundar som skällde och ylade och drog i kopplet och min hund hade enbart fokus på mig för det är så hon är tränad. När vi gick förbi kunde hon ändå inte låta bli att säga "usch vilken arg hund" om MIN hund som var tyst och fin och hade ögonkontakt med mig hela tiden medan hennes hundar skrek och ylade.

Många som ser henne backar direkt och kläcker ur sig kommentarer om vilken "aggressiv" hund jag har, trots att hon går jättefint i koppel och alltid kommer på inkallning om lös. En person sa till och med att han borde ha sparkat ihjäl henne.

Det är nog det värsta. Jag kan stå ut med att gå ut kl 5 på morgonen om hon vill ut då. Jag kan stå ut med att gå ut med henne i spöregn eller när det snöat och är iskallt ute. Men jag hatar folks idiotiska kommentarer när hon aldrig gjort nåt för att förtjäna det.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Grodan
2

#10 Ja, det glömde jag ju. Fördomar mot ens ras.
Har ju Doberman och… ja… alla har sååå mycket åsikter om dem… de är ditten och datten och bläh bläh… och så har de typ träffat en…

MEN när jag har en svart Dobbis får jag i a f vara ifred. Det är jäkla skönt.

flocken
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#10: ja dessa fördomar.
Jag har alltid haft stora 50kg+ hundar. Hundar med Amstaff, rottweiler mm i sig.
Super hundar som kunde gå lösa i alla situationer. Men gjorde självklart inte det.
Bytte typ av hund, bc/aussie 33 kg. Fortfarande går folk omvägar runt oss.
Senast igår betedde sig 2 hundägare som att vi hade skabb. 😝
Så det har ingen betydelse vilken ras man har. Känns som att ju duktigare och välbalanserad hund man har. Desto farligare är den.
Men Sigge kanske ser farlig ut?

…………………………………..

Sunshineshk
0

När det är storm å spöregn ute och man ej kan ha paraply pga vinden🙈då är det jobbigt att man äger en hund, men bara att knipa igen å springa till närmsta träd/gräsmatta😅

Meow:3