Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketter: allmänthälsaavel
Läst 126 ggr
Lona
1

När aveln går snett... (Hundar)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Det snackas mycket om "sönderavlade hundar", ofta får Svenska Kennelklubben (SKK) och den internationella kennelorganisationen FCI klä skott för de exteriöra avarter som finns.
De är definitivt inte oskyldiga då deras utställningar lett till många osunda hundtyper men de finns på andra håll också.
Vad sägs om en American Bully, den här saluförs som "Pocket" (dvs fickstorlek).

Var i h-vete gick det snett när människor tar fram såna här hundar?!
Hur har det kunnat bli en statussymbol och något önskvärt att en hund ärligt talat är helt defekt?

Valparna finns i USA där det är lagligt med kupering. Jag har tillåtelse att dela bilderna även om det knappast var i det här syftet som säljaren lade upp dem med uppmaningen att sprida vidare.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

flocken
1

Jag vet, det är fruktansvärt.
O dessa sk bully pocket. Det är skrämmande. Finns en uppfödare här i Sverige.
Tar hutlösa priser för ev hund som knappt kan röra sig

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Cireea
1

Alltså.. fyfan rent ut sagt. Stackars hundar! 😭
Människor är vidriga. Rent av vidriga som avlar på sånt här utan se konsekvenserna av det dom håller på med: lidande djur!

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Herveaux
2

Men vad f-n är det för fel på folk?! 😠
Alla dessa designer dogs som drar in storkovan till sina sk uppfödare… Stackars djur! Morr! Skulle vilja bunta ihop både avlarna och köparna och ta den ena och slå den andre med. Banka in lite vett i skallen på dem. Gah!

// Harley

Magrat
2

Tycker att detr är så absurt att det knappt finns ord.
Vad i helskotta ska man ens ha en sådan hund till om inte för att göra veterinären rik. För snacka om rasbundna problem där.

Extremavel, oavsett skk eller köksuppfödning är något jag aldrig kommer förstå.
Vem fasen köper ens en hund som så uppenbart kommer kosta stora bewlopp förveterinär och inte heller ha ett drägligt liv. Sätt en sådan ihop med min Iggy och se vem som hoppar och leker bäst…

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell