Har ni AC (luftkonditionering) till hunden?
Nu när det är så varmt har många hundar det svårt. Hur gör ni för att lindra det för dem när värmen blir besvärande?
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Jag har AC och brukar köra det när det blir alldeles för varmt och olidligt längre stunder. Speciellt när luftfuktigheten är hög. Men det är nästan mer för mig än för honom. Han verkar klara värmen och den vidriga luftfuktigheten så mycket bättre än vad jag gör.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
Nope, har bara vatten, skugga och efter 18 kör jag med en stor golvfläkt.
När han är väldigt varm kyler jag ner honom med kallt vatten. Jag tvättar honom med en kall våt wettextrasa eller lägger en iskall och dygnsyr handduk på honom. Igår lyckades jag få honom att hoppa i en sjö för svalka, men han är fortf inte ok med att gå i själv.
De andra hundarna jag haft har badat i en liten pool på tomten och blivit avduschade med vattenslangen ute. Men Boriz gillar varken poolen eller vattenslangen.
Tillägg till #2
Sen serverar jag frysta saker: hans mat - fryst i tomma märgben, korv, kyckling, benmärg… även lite fryst bär och frukt går ner.
Nelly har 2 stora Kongar och dem fyller jag med fryst mat och godsaker till henne. När jag dricker något kallt från kylskåpet så får hon smaka. Hon har alltid nytt vatten i sin vattenskål, men jag är förvånad att hon hellre dricker julmust än vatten. Glass, yoghurt och juice passar bra i värmen.
#4: Nelly är en hund med bra smak hör jag. :D
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
Nyss blev jag mycket förvånad. Mina hundar brukar säga ifrån om de vill ha något särskilt, men det som hände för en liten stund sedan trodde jag inte kunde hända. Nelly är bara ett år och några månader gammal. Visserligen har jag konstaterat att hon är den klokaste av mina hundar, något som inte enbart är positivt. Nyss bad hon mig att sätta på ACn.
#6 Haha, så bortskämd
Vi har tack och lov en gillestuga där det brukar vara hyfsat svalt. I kombination med en rejäl fläkt och att det är betonggolv så blir det någorlunda drägligt.
Mina hundar gillar annars värme, Charlie brukade mer eller mindre ligga på kaminen i stugan om jag inte skärmade av och nu ligger han helst och gassar sig i solen (vilket han inte får).
Jag köpte en kyldyna på Ullared som varit riktigt bra. Den behöver inte blötas utan aktiveras av tryck och kyler då ett tag. Perfekt att lägga sig på i sängen även om den är till hundarna…
Nikka har även ett kyltäcke men har det sällan på sig numera. Hon är ju lite känslig i ryggen och jag nojar för att hon skall bli kall där.
Ett annat tips är såna där bäddflaskor som man hade förr. Istället för att fylla dem med hett vatten så ta iskallt så funkar de lika bra tvärtom.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com