Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketter: hälsaskötsel
Läst 193 ggr
Lona
0

Skav på armbågarna

Min labbe är väldigt fin i pälsen men har börjat bli kal på armbågarna. Kan jag göra något för att förhindra att det blir värre?
Hon ligger mjukt för det mesta man skulle det kunna funka med något tillskott? Att smörja med något?
Vill ju inte att hon ska få såna där förhårdnader, det borde vara lättare att förebygga än att få bort dem om de väl uppstått.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Herveaux
1

#0: Jag brukade smörja med Bephanten på min hunds armbågar och massera huden. Det fungera bra för att hålla hans hud mjuk.

// Harley

Lona
0

#1: Tack för tipset! 👍
Men blir det inte kladdigt?

Herveaux
0

#2: Jo… Det blir det… 😌 Hans bädd hade urtjusiga fettfläckar från salvan.

Jag har ett vagt minne av att ha läst om en typ av hemmasydda armbågsskydd i en artikel i Varghundstidningen. Jag har (givetvis 😖) inte kvar den, men jag ska se om den går att hitta online.

Edit. Äsch, ingen söklycka. Mailade redaktionen och frågade om artikeln. De brukar alltid vara så hjälpsamma. Håll tummarna för napp!

// Harley

• Redigerat 2021-06-10 20:11 av Herveaux
Herveaux
0

Nu har jag fått svar från Varghundstidningen, alltid lika hjälpsamma. 🤍
Artikeln handlade främst om hygrom, bursa och bursit men det fanns med en bild av armbågsskydd från Canine Angels.

Lägger in en länk direkt till armbågsskydden också. Den som är begåvad vid symaskin kan säkert få ihop en duglig piratkopia.
https://www.canineangelsinc.com/product-page/dog-sleeve

// Harley

Canine Angels Inc, Home of the Protective Elbow Dog Sleeves for Canine Hygroma. Canine Angels Inc, provides Elbow Protective Dog Sleeves to help heal and prevent Canine Hygroma.
  • Redigerat 2021-06-11 13:03 av Herveaux
Lona
0

Tack för ditt meck! 👍
Mamma får väl fixa och trixa lite, hon är bra på att sy. Man kanske kan modifiera Nikkas "operationsbody"? 😀