Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketterhälsasjukdomar
Läst 621 ggr
Lona
0

Vaccination på hundar

Vaccinerar ni era hundar? Varför/varför inte och mot vad?

Mina hundar fick första sprutan med leptospirosvaccin idag, jag tycker visserligen inte att man skall vaccinera "bara för att" men jag blev lite nojig när en bekant nästan förlorade sin hund häromveckan.

Annars så vaccinerar jag bara med vanliga trippeln (parvo, valpsjuka och hepatit) vart tredje år. Rabies vid utrikesresa.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

flocken
1

Vaccinerar bara de vanliga.
2 års vacc nästa vecka

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Jojaton
1

Försöker komma ihåg kennelhosta varje år eftersom mina hundar reser mycket vid träning och tävling, och sen den vanliga var 3e/4e år. I och med att Cay är importerad så hon är ju rabiesvaccinerad som valp, så tanken är att hålla den aktuell också så jag slipper tänka på karensen om vi åker utomlands.

Johanna - Instagram

Hornslandet
0

Kennelhosta har vi kört nästan årligen.. Osäker på vad mer jag gett honom, har för mig vi slängde mer några till av de "vanliga" när vi körde kennelhosta sist. Det var ingen större eftertanke, vi bara gjorde så.

I övrigt så tja.. risker finns det ju alltid. Jag tycker inte heller man ska/måste göra det "bara för att", och man ska nog inte oroa sig för att hunden kanske ändå kan få nånting, det kan alltid hända med nått oavsett.

Lona
0

Kennelhosta vaccinerar jag faktiskt inte för längre.
Det är klart att jag inte kan basera det enbart på hundarna i min omedelbara närhet, men under de snart 30 år som jag har haft hund så har de haft kennelhosta en gång. Detta trots att vi tidigare var ute mycket på utställningar, tävlingar och kurser.
Hunden (inte min) som blev sjukast den gången var dessutom den enda som var vaccinerad.

Tyvärr kommer det ju in mer sjukdomar med smuggelhundar mm (det är en helt annan diskussion), förmodligen kommer det att bli mer och mer aktuellt.
Jag tror dessutom att det är allt färre som vaccinerar mot parvo/valpsjuka/hepatit - vi har inte haft några större utbrott på många år så folk skiter i det.
Ju fler hundar som inte är vaccinerade, desto större risk att smittan "får fäste". Det är ju högaktuellt just nu i andra sammanhang.

Frida B
0

Vaccinerar årligen. "Den stora" vart tredje år, annars mot kennelhosta. Kompisars hundar har dött i lunginflammation pga kennelhosta så nej, tänker absolut inte ta den risken.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Hornslandet
1

#4: Detta med att smittor "får fäste" om x hundar inte är vaccinerade är ingen exakt vetenskap, men det åsido så förstår jag hur du tänker kring kennelhosta. Jag har kört den ändå utan att tänka efter direkt, men jag vet inte hur mycket jag egentligen behöver det för min hund som inte tränas tillsammans med andra nu och inte direkt träffar många hundar.

Detta med att en hund kan dö i en sak man kanske inte vaccinerat mot..ja, visst kan det hända. De kan också dö av 89 andra anledningar.

Problemet med smuggelhundar löses inte genom vaccinering, det löses genom att stoppa smuggelhundar.

Lona
0

#6: Absolut att det stora problemet med smuggelhundar är ett helt annat än att de är ovaccinerade! Dessvärre finns det ju andra typer av hundar som tas in utan ordentlig koll.

Hornslandet
0

#7: Jag tror mycket på att man liksom måste tänka på kulturen i många såna här frågor. Dvs, att försöka verka för att folk i gemen ska förstå problematiken med smuggelhundar istället för att försöka attackera symptomen som uppstår i efterhand.. Det är svårt, absolut. Men det går! De flesta som köper smuggelhundar vill ändå väl, tror jag.

Lona
0

#8: Ja, jag tror också att de flesta som köper smuggelhundar vill väl men jag kan ärligt talat inte riktigt fatta hur man kan missa att det är en smuggelhund! Det är tyvärr rätt vanligt att valpköpare är naiva och först efteråt inser att de har blivit lurade.
Sen finns det säkerligen de som vill rädda valpen och jag får säga att det skulle vara hjärtslitande att vända en sån valp ryggen för att inte stödja den vidriga hundproduktionen.

Hornslandet
1

#9: Nej, håller förstås helt med. Man ska bara inte kunna missa det. Jag tänkte mest på hur man attackerar problemet så att säga..