Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketter: träningövriga-grenar
Läst 249 ggr
Lona
0

Vad gör en hundsport populär?

Hooper som nämns i en annan tråd är en ny hundsport men vad är det egentligen som får en viss gren att bli populär och utvecklas?

Agility och Rallylydnad är två hundsporter som vuxit lavinartat sedan de lanserades, andra har mer eller mindre fallit i glömska.
Flyball är ett exempel på en gren som dog ut rätt snabbt i Sverige, jag tror inte ens att "min" klubb har kvar utrustningen längre.

Vad tror ni?
Och vilka grenar skulle ni vilja se blev mer populära, kanske någon ny som inte finns här än?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Herveaux
0

Jag tror sporter som känns tillgängliga även för en "vanlig" hundägare snabbt får fäste och stort genomslag. Att man sen kan levla upp sig inom grenen om man får blodad tand gör ju inte saken sämre. 😄

Sen tror jag sporter som har många olika moment man kan träna på också gör att hundägare inte ledsnar om man fastnar någonstans. Tex i Agility om man inte riktigt får kläm på slalom så kan man finlira på tunnlar istället, eller gungbrädan osv.

En fördom jag har (som inte har tränat hund i organiserad regi) är att sporter som rally och Agility är rätt så öppna för vanligt folk medans mer seriösa (mitt uttryck) sporter som tex lydnad känns mer…hardcore.
Jag har absolut inget emot varken sporten eller utövare av den så missförstå mig inte! 😯

// Harley

• Redigerat 2021-04-24 14:31 av Herveaux
Nephi
1

Jag tycker dockdiving låter som en rolig sport men verkar vara svårt att hitta i Sverige, skulle gärna se den ta fart här hemma 😊
Känns ju som en för nästan alla sport, så länge hunden har lite leksaksdriv och inte är super rädd för vatten 😇
Tänker även att den inte borde slita så på hunden då dem bara springer en kort sträcka för att få fart för hoppet och sen är det bara vatten och leksaker 😁

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Jojaton
1

Inkörsporten till sporten beöver nog vara relativt låg - det ska vara enkelt att börja och få lite grepp om vad sporten innebär. Håller absolut med #1 att utvecklingspotentialen både hos hund och förare behöver finnas med i bilden. Kan typ ingenting om Flyball men känns som att om man inte har en äckligt snabb och bolltokig hund så kommer man ingen vart på tävling? Finns liksom en gräns där hundträningen inte räcker till mer. Plus att det krävs ett helt lag för att tävla, de flesta hundsporter behöver ju inte mer än hund och förare.

Så ja, låg inkörsport, hög utvecklingsnivå, öppen för majoriteten av hundar och förare. Och säkert lite tur 😄

Johanna - Instagram

Lona
1

Kloka tankar, här kommer ett blandat svar:
Ja, det kan nog hänga ihop med många olika saker.
Flyball går inte direkt att utveckla - spring rakt fram över några hinder, trampa på en utlösare, ta bollen och hoppa tillbaks.

Kanske har dockdiving strandat (ha, ha) av samma anledning? Det går inte att variera så mycket, inte försvåra eller utveckla.
Det vore annars en supergren för retrievers, kanske något att införa på vårt kennelläger! :-P

Agilityn tjänade nog på att det var såpass enkelt i början.
Med tanke på att det var med en Berner Sennen i norska landslaget så var det på en helt annan nivå, i princip att kommendera hunden att springa vid sidan och så jogga runt en enkel bana. :-)
Nästan vem som helst kunde vara med och det var väldigt trevlig stämning, jag vet inte hur det är numera.

Jag kan tänka mig att det var lite samma sak med rallylydnaden - och att den också sågs som en "löjlig tjejsport" i början - men den har inte avancerat lika snabbt i svårighetsgrad.

Det kan definitivt vara svårt att komma in i bruksgrenarna, där har funnits många "gamla bruksrävar" som inte varit så värst välkomnande, i alla fall inte om man inte haft rätt ras.
Kanske det har varit lite för stelbent?
Från början främst ett sätt att utvärdera arbetsegenskaper, någonstans på vägen missade man att plocka upp "alla andra" som hade kunnat få mer liv i sporten.

Kom gärna med fler tankar och synpunkter!

Jojaton
1

#4 Håller med om att dockdiving hade varit en rolig gren att bara köra för skojs skull på sommaren, träning för hunden som inte riskerar att överhettas (min leksaks- och badtokiga bc hade ju ÄLSKAT det!) men jag tror att vi i Sverige generellt är för intresserade av hundträning för att den typen av sporter skulle slå igenom helt.

Rallylydnad känns som en perfekt sport för typ alla - men jag tror att den faller lite på att det heter just rallylydnad - att det är för dom som är för dåliga för vanlig tävlingslydnad typ. Men tror absolut att det är en sport som kommer fortsätta växa, eftersom det passar alla från vanlig Svensson till de som vill nörda ner rejält i detaljer.

Brukset har nog absolut tappat många nya för att det varit en väldigt elitistisk och sluten grupp. Vet inte hur många jag hört som sagt att det är helt omöjligt att få komma med i en sökgrupp eller liknande - och sen undrar inbitna varför sporten dör av 🙈

Agility är ju den sporten jag har bäst koll på - och ja den har utvecklats enormt speciellt i Europa. Banorna har blivit svårare och kräver mer av hundarna, men även mycket mer hundträning. Samtidigt så har det i Sverige (och snart förhoppningsvis även i de länder som går efter FCIs regelverk) kommit fler storleksklasser som bjuder in för fler raser att kunna konkurrera. Stämningen tycker jag dock absolut är trevlig, hjälpsam och inbjudande. Ser man ett fint lopp berättar man det, behöver man hjälp finns det alltid någon som ställer upp osv.

Johanna - Instagram

Lona
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#5: Härligt att agilityn fortfarande har bra stämning! Risken är väl annars att när en sport blir såpass "elitistisk" så ökar konkurrensen och bemötandet.

En annan gren som slagit stort är ju nose work. Förmodligen för att det också är lätt att börja med, man behöver ingen fancy utrustning och kan till och med göra det hemma. Går ju att variera svårigheten rejält där med.

Jag tycker annars att det verkar kul med "hundlongering". Har funnits ett bra tag i till exempel Tyskland och förekommer här med men inte i någon större skala.
Går dessutom att träna med hund i lina om man inte vill/kan ha den lös.
Datorn strular så jag hade bara en tysk video, det är en del prat men man ser rätt väl vad det handlar om. :-)