Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketterallmänthälsa
Läst 206 ggr
Lona
0

Seniorhundar

Är det fler som har seniorhundar här?
(Vad som är en "seniorhund" kan väl diskuteras förstås, jag tänker att det varierar beroende på både ras och individ.)

Har ni ändrat något i era hundars vardag sen de blev äldre? (Foder, motion, olika vanor och rutiner…?)
Gör ni tex seniorkontroll hos veterinären eller extra fyskoll?

Har era hundar förändrats från det de var "mitt i livet" till "seniorer"?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Grodan
1

Länge sedan jag hade en faktiskt. Längtar…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ipopuma2
1

Har en 10 årig riesenschnauzer. När corona inte härjar får hon elbehandlingar eller massage en gång i månaden ungefär. Hon får normalt foder men lite extra tillskott till leder. Vi tränar på fast inte lika mycket längre och kör mer spår och faktiskt börjat träna rally. Hunden som har kört igp hela sitt liv kan nu högerhandling och blivit en fh hund 😱❤

Lona
0

#2: Jag tror att det är viktigt att de får hålla igång även om det blir lite anpassat efter åldern.
Nikka skulle enligt sin fysio "ta det lite lugnt", inte hoppa upp och ner i möblerna och så vidare - men det tyckte hon själv inte var en bra plan.
Tja, Nikka behöver få vara Nikka, även om det innebär att springa omkring som en idiot och studsa runt i skogen.
Jag försöker vara noggrann med att värma upp och varva ner, likaså ge henne mer vilodagar och tid för återhämtning emellanåt men annars får det bära eller brista. Hon är en racerhund, helt enkelt.

Charlie är ju faktiskt också senior snart även om 7 år inte är mycket för en cairn. Han har faktiskt mognat en del men han är fortfarande en liten buskille.

ipopuma2
1

#3 men precis. Såklart de ska vara igång. Beror dock hur kroppen är med I mängden motion. Jag kan inte ha Puma lila aktiv som för 3 år sedan, hennes kropp orkar inte med det. Men hon är fortfarande aktiv, går fortfarande lös långa promenader och springer runt. Men jag begär inte snabba lägganden, snäva svängar osv. Jag är noga att ha vilodagar i veckan där hon får chilla och gosa.

Så hon är glad och en aktiv vovve nu men inte lika mycket som innan. Hon drar ju till exempel inte längre. När jag kör drag springer hon lös framför mig och mallen. Och det är för att hennes kropp hade nog inte pallat det i längden och hon slutar inte att kämpa allt hon har fast om hon är trött eller har ont så vill inte utsätta henne för det ❤

Men tycker det är konstigt rekommenderar ett mindre aktivt liv. Liksom många hundar mår ju loppan att få vara hund ❤

Lona
0

#4: Det där med "mindre aktivt" var väl i och för sig att hon inte skulle skutta och hoppa så mycket med tanke på att hon har begynnande spondylos men tja, vill hon så får hon.

Hon är också sån att hon jobbar även om orken egentligen är slut så jag har dragit ner på "riktig" träning som jaktapportering och det blir ingen Agility.
Springer hon som en idiot av sig själv så får hon väl göra det men jag vill inte pressa henne.