Hooper - ny hundsport!
Någon som har hört talas om den nya hundsporten Hooper?
"Hundsporten för alla hundar och förare - stor, liten, gammal eller ung! Hoopers består av en bana med för hunden "snälla hinder", inga hopp eller tvära svängar/stopp förekommer. På banan finns sk. hoop som är byglar hunden ska gå under, tunnor att gå runt om samt port att gå bakom. Föraren skickar hunden genom distanshandling som passar teamet. Föraren behöver inte springa med sin hund runt banan."
(Text från Kungliga Hundar, https://www.kungligahundar.se/)
Det verkar vara en rolig sport som passar de flesta, kanske som Agility var en gång i tiden? Numera är agilityn lite av en elitsport, rolig om man satsar på det och har en lämplig hund men lite väl tekniskt och fysiskt krävande för många ekipage.
(Foto från Pixabay)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
- Redigerat 2021-04-12 20:10 av Lona
Åh, det här låter som något Everest skulle kunna köra och gilla! Han får inte göra en massa ansträngande hopp för sina leder så det här verkar toppen.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
- Redigerat 2021-04-12 20:40 av Mitchika
Det får jag lära mer om. Det kan vara något för oss, Nelly med aktivitetsbehov och jag med min skadade rygg och brutna ben.
Så fint om någon ville skriva lite mer om det.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Ja, det här verkar vara en perfekt Nikka-sport, jag tycker att det är dags för henne att gå i åtminstone halvpension men det tycker inte hon! 😁
Inte helt fel för matte heller som inte är i så god kondition. 😏
#1: och #2: Precis! Dessutom sliter tex slalom och tvära svängar mer än vad många tror.
#3: Ja, och jag kan tänka mig att det är bättre för en rottis också. Även om det GÅR att köra Agility med lite tyngre hundar så tror jag att den här typen av hundsport är lämpligare. 👍
Om man tänker på hur både Agility och Rallylydnad slog igenom när de kom så hoppas jag att även hooper får en bra start. 🙂
Ytterligare en fördel är att hindren är betydligt mer lätthanterliga och, förmodar jag, har lite mer överkomligt pris än en komplett agilitybana.
#4: Tänker att det just är svängar som sliter mest av allt, och har störst skaderisk för knän osv? Och jobbiga skador isf också kanske..
Sporten verkar skoj, varför inte liksom!
#5: Ja, svängarna sliter rejält, även slalom är väldigt påfrestande.
Det var en artikeln i Brukshunden för några år sedan om vilka av hindren som sliter mest, det var en väldigt talande bild med som var tagen framifrån på ett slalomhinder. Man förstår verkligen slitaget när man ser hur kroppen påfrestas med extrema rörelser.
Dock får jag säga att "agilityfolket" var väldigt tidiga med att införa bra fystänk, som att tex värma upp ordentligt, varva ner efteråt, använda täcken, massage osv. Tror faktiskt att det var agilityn som förde fram det "tänket" på allvar.
#6: Tack för tipset! 👍
Spännande
Kollade på några videos, ser lätt ut.
#9: Ja, lagom okomplicerat liksom. Charlies uppfödare tände direkt och tänkte försöka få ihop en kurs eller "pröva på" så fort det går mtp Covid-19. Tur att hon bor relativt nära (och att Nikka är lika välkommen som alla cairnissar)!
#10 vart i sverige är det?
#11: Utanför Kungälv/Göteborg.
Jag har börjat lite med detta (använt det jag har hemma och det funkar utmärkt) och det har gett mig massa idéer och inspiriation till att bygga en egen bana i min trädgård.
Det blir ingen traditionell bana, utan bara vad jag känner för.
Jag är helt besatt av Rackarungarnas Rambobana, så jag kommer att försöka göra lite så… En bana för samarbete, aktivering, balans, utmaning och självförtroende.
#13: Vad kul! Uppdatera gärna hur det går för erm! 👍