Delade raser - bra eller dåligt?
Flera av de raser som mest används inom olika hundsportsgrenar idag är ganska uppdelade på arbetstyp vs show/sällskapstyp.
För en del raser är splittringen förmodligen definitiv, även om det formellt är samma ras så är typerna tydligt skilda både avseende exteriör och mentalitet (och i vissa fall även hälsa).
Är det viktigt att hålla en ras någorlunda homogen? Att försöka behålla både mentalitet inklusive arbetsegenskaper och en rastypisk exteriör?
Eller låta antingen arbets- eller exteriöregenskaperna ta över? Var går i så fall gränsen för när hundarna inte längre är rastypiska*?
Hur tänker ni?
(*"Rastypisk" behöver inte nödvändigtvis vara samma sak som att hunden har utställningsframgångar, jag tänker snarare att hunden ser ut som det var tänkt när rasstandarden skrevs. För många raser innebär det hur rasen såg ut någon gång på mitten av 1900-talet, inte hur utställningshundarna ser ut idag!)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#0: Jag vill ha homogena raser.
En ras är den ras den är för att den ser ut som den gör och har de egenskaper den har, liksom.
Som inbiten vinthundsälskare så skulle det kännas väldigt konstigt med en skotsk hjorthund utan jaktinstinkten. Då skulle det inte längre vara en skotsk hjorthund. Om ni förstår hur jag menar.
Vill man inte ha en jaktidiot finns det massor av andra raser att välja på, men vattna inte ur mina älskade vintisar. 💖
Vad jag känner till är det bara greyhounden som idag är tydligt uppdelad mellan show- och racer. Visst finns det jakt även i showgrey's, men ute på lure coursing-banan (simulerad harjakt, vinthundarnas paradgren) har en show inte en chans emot en racer.
// Harley
Vad jag vet blir det ju bara sk arbetande raser som drabbas av detta. Och jag tycker det blir så otroligt fel, för jag tänker såhär: Vad är en utställning? Vad ska egentligen bedömas, utvärderas?
När man tittar på en arbetande ras, på utställning, då ter det sig självklart för mig att man ska premiera de egenskaper som gör hunden funktionell för sina ändamål. Så varför inte göra det? Varför värdera nått annat över det?