Ålder vid parning
Vad tycker ni är lämplig ålder för en tiks första kull?
Med detta tänker jag på raser som avlas och används högt i tävling och tjänst.
Jag tycker egentligen ca 3 år.. Så man hunnit se hunden mogna något, gjort MH, MT.. Tränat/tävlat nått..
Jag kollar på kull som är parat. Tiken nyss fyllda 2år. Tror säkert det är en bra hund o allt men känns tidigt för den typen av hund. Har redan hunnit tävla en massa men känns så otroligt ungt att bestämma sig för det är bra nog att avla vidare på..
#2:
Vet inte, det kan nog funka egentligen. Beror ju även på hur linjerna är och hur släkten ser ut kan jag tycka också, och hur uppfödaren är, vad de kan om linjerna… även om jag inte riktigt förstår varför man inte väntar lite till.
#2: Beror ju lite på vad "hunnit tävla en massa" innebär också - starta 15 ggr i appellklass eller tagit sig upp till SeBCH? (Ok, lite överdrivet men ni förstår nog hur jag menar.)
Rent generellt tycker jag att man kan vänta lite innan man sätter en tik i avel såvida man inte har särskilda skäl. Det kan ju vara så att man tex gärna vill använda en hane som är ganska gammal och inte riktigt törs vänta eller någon annan rimlig anledning.
Hur gamla har andra tikar från samma uppfödare varit när de har satts i avel?
För tikens skull är det förmodligen ok beroende på hur utvecklad hon är - då menar jag mest mentalt - men avelsmässigt tycker jag gott att man kan vänta lite längre.
Hur utvärderade är kullsyskonen avseende både mentalitet och hälsa?
Jag är förstås (som alltid) nyfiken på vilken ras det gäller… :-P
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Hade själv inte velat ta en kull på en tik under tre år känner jag i dagsläget. Men skulle kunna ta något tidigare om det finns goda anledningar till det, tex. som Lona säger om det är en speciell hane som kanske inte finns tillgänglig länge till.
Svårt när man inte vet ras, generellt tycker jag att två år är tidigt, men tänker inte döma ut det helt utan någon mer bakgrundsinfo heller 😊
Johanna - Instagram
Jag ser inga konstigheter med att para en tvåårig hund. De som är skickliga på avelsarbete verkar se mycket till linjerna i första hand och inte alltid bara ha fokus på individen de har framför sig. En tvåårig hund har hunnit tävla, hälsotestats och den kommer inte utvecklas mentalt åt något oväntat håll.
Jag tänker också rent praktiskt att det för en eventuell fodervärd är bra om hunden får komma igång i aveln vid den åldern. Kullen ska hinna utvärderas innan nästa kull planeras, och uppfödaren har fem år på sig att nyttja rätten till de två kullarna.
Privata uppfödare med egen tik har inte samma brådska (och ibland inte samma kunskap), där är min upplevelse att tiken ofta är lite äldre vid första kullen. Men jag kan ha fel, det är bara en uppfattning jag fått.
Orsaken är ju pga Corona, vill tävla sedan. Uppf som äger hund. Resten kull lite info iom dom ej bor i Sverige, är utländsk kennel tiken är från. Ej bråttom pga hane.
Har hunnit göra startklass, Rallylydnad nybörjare, BSL1, BSL2, IFH-VH(FH ingångsklass).
Trevlig tik men kan inget om linjerna bak eller syskonen. Bara det man hört. Jag väntar nog personligen på dom tagit en kull o se hur den blir. Sedan kanske ta på nästa.