Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etikett: allmänt
Läst 117 ggr
MonicaLagerquist
0

Sele eller halsband

Ser att allt fler folk har sele istället för halsband på sina hundar.

Vad tycker ni om det?

Vad är fördelen med sele?

Stolt ägare till tre La permer

kara_murray
0

Det är mycket lättare med sele på en hund som drar mycket. Det är lättare att hålla emot då. Halsband är bra på hundar som kan gå bra i koppel utan att dra. Sedan är det nog en personlig sak oxå. Själv föredrar jag att använda sele på hundar.

MonicaLagerquist
0

#1 Fast de hundar jag ser ute med sele drar och ägarna har noll koll på sina hundar.

Stolt ägare till tre La permer

Vixxen
0

#2: Håller med!

Hornslandet
2

#2: Jo, men det gäller de flesta oavsett halsband eller sele, tycker jag. Eller de som har hundarna lösa.

Sele har blivit mer mode nu iom att det är skonsammare för hunden och denna åsikt vunnit mark. Jag har bättre kontroll på min hund med metizosele (frontknäppt) än med halsband. Inte att han flänger runt, men han kan ha en stark vilja ibland rörande vägval. Och vill jag att det ska gå lite fortare / måste gå vidare direkt så är selen helt klart bättre. Drar det i halsen för honom så blir han bara mer obstinat.

Jag använder dock bägge. Mest för att halsband går mkt snabbare när man ska gå ut än att sätta på sele, men även pga att pälsen tovar mer med sele.

Och alltid sele med långlina eller flexi.

Lona
0

Jag föredrar helt klart halsband och tycker att det snarare är jobbigare att hålla en hund som drar om den har sele. Jag tycker också att man har sämre kontroll - hunden kan lättare svänga runt om den tex vill komma åt något den inte ska.

Sele är dessutom krångligare att sätta på (ja, jag är lat!) och långt ifrån alla selar är bättre ergonomiskt än halsband, snarare tvärtom. De hindrar rörelserna eller får hunden att gå snett.

Vid spårning eller om de tränar i långlina så är det dock alltid sele.

Framför allt tycker jag dock att det beror på två saker:

• Vad tycker hunden?
    Mina cairnterriers har verkligen avskytt sele så de har fått ha halvstryp vilket funkat bäst.
    Labradorerna har retrieverkoppel, supersmidigt att ta på och av och de är nästa alltid lösa (beroende på var vi är, givetvis).

• Vad krävs för att hålla hunden?
    Man är skyldig både hunden, sig själv och inte minst andra att kunna hålla sin hund. Behövs det stryphalsband, sele eller whatever så använd det!

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Hornslandet
0

#5: Ska tydliggöra. Jag håller med att man får mer kontroll på hunden i halsband i säg, nödsituation. Hunden kan inte svänga som den vill på samma sätt i halsband som i en sele, helt klart. Med frontknäppt tycker jag dock inte hunden får bättre kraft i selen att sticka än i halsband, kanske snarare något svagare.

När jag tänker att jag får bättre kontroll över hunden är mer i "vägranssituationer", haha. Min kan vara lite egensinnig och få för sig att "Nej, jag ska sjutton gå höger här och gå ner till innerstaden!". Har jag selen på kan jag faktiskt bara vända och gå, då får han lov att hänga med vare sig han vill eller ej. Har jag halsbandet på så har han kraft att vägra om han så vill, nästan iaf. Det går inte att "släpa" med honom i halsbandet.

Vet att det låter lite illa kanske, men ibland går det inte att bara stå och resonera med en briard med åsikter var som helst, när som helst.. :P