Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etikettallmänt
Läst 101 ggr
MonicaLagerquist
0

Tik eller hanhund

Vi står ju på valpkö men har ännu inte beslutat oss för om vi vill ha en hane eller en tik.

Vad är era erfarenheter.
De tidigare hundarna har alltid varit hanar.En av dem kastrerade vi som ettåring.

Stolt ägare till tre La permer

Jojaton
0

Jag har en hane (snart 4 år) och en tik på drygt ett år, hon har hunnit med två löp.

Nu har jag två olika raser, en sällskapsavlad och en arbetsavlad, men upplever att hanen tog mycket längre tid på sig att mogna - både i vardag och träning. Förutom kortare perioder som unghund har han aldrig haft problem med löptikar och han är inte överdriven med skvättande eller så.

Tiken är som sagt ung, men hon känns mycket mer vuxen än vad Sam gjorde i samma ålder. Märker lite förändringar vid löp - hon blir lite disträ och har svårt att lära sig saker precis innan löpet drar igång. Ingen bitchighet som tur är 😊 Jag tycker löpen är riktigt störiga, och hade inte haft några problem med att köpa en bc hane, men är intresserad av avel och då är det enklare med tikar 😉 Men annars så har jag nog ingen superpreferens faktiskt - finns plus och minus med båda!

Johanna - Instagram

Hornslandet
1

Äh båda har för- och nackdelar IMO. I framtiden tänker jag nog inte låta detta påverka mig utan mer kanske gå på känsla om man får träffa valparna eller när man pratar med uppfödaren.

Tänkte mig att en hane skulle passa mig bättre, har en nu, men det kunde lika gärna varit en tik inser jag.

Enda som verkligen skulle påverka mig är storleken på hunden. Om det är en stor ras, en liten ras, eller om det är stora skillnader mellan tikar och hanar. Beroende på vad jag vill ha då alltså. Kanske vill jag ha en mellanstor hund av en större ras? Då kanske en tik passar bättre. Eller en lite större variant av en lite mindre ras? Då hane. Tex.

MonicaLagerquist
0

Det lutar nog mest åt att det blir en hanhund.

Stolt ägare till tre La permer

Lona
1

Jag har haft både tikar och hanar, dessutom tränat, tävlat och bott med både och. Jag tror att det beror en hel del på vilken ras - och till och med vilken typ inom rasen - man har.

Båda könen har sina för- och nackdelar och det är nog individuellt vilket man gillar. Rent generellt tycker jag att hanar mognar långsammare, både fysiskt och mentalt. De fortsätter liksom vara lite "tramsbarnsliga" medan tikarna mognar.
Hanar brukar vara jämnare i humöret, det gäller även om man jämför med kastrerade tikar som inte har några direkta hormonsvängningar.

Själv tycker jag att tikar är lite personligare, lite mer "speciella" men många föredrar hanar - mycket för att tikar kan vara mer egensinniga. Det får man naturligtvis bedöma efter rasen också, en labbetik är sannolikt mindre egensinnig än en terrierhane…

Vissa likheter mellan hästar med valacker och ston. Märrar har ju ofta mer humör.

Praktiskt har det förstås skillnaden med löp alternativt att man löper risken att få en hane som är alldeles för intresserad av löptikar. Själv tycker jag inte att det har varit jobbigt med löpen men har heller inte haft någon hane med överdrivet intresse för löptikar.

Om man inte känner att ena könet är mer "rätt" än det andra så är mitt råd att man går efter valpen som individ. Klickar det med en viss valp? Välj den!
(I samråd med uppfödaren, givetvis.)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com