Hundar och frysa?
Pratade lite med bekanta häromsistens. Undrar hur ni ser på er hund om den fryser, eller hur ni tänker kring detta.
För mig har det alltid varit lite av en ickefråga då min hund aldrig visat ett tecken på att frysa i sitt liv. Det inkluderar promenad som 1-åring på fjället i -30C och blåst (även om det var en hel del pulsa i snö då såklart). Briard, så även om han nu inte är en husky så har han rätt rejäl päls. Dock så är jag ingen utställningsperson, och klipper han lite på vissa sätt istället för att orka kämpa med tovor. Vilket resulterar i att hans päls ser mer ut som en unghunds, kortare och inte lika.. "fin" :P Fortfarande har han en massa ull dock..
Men iom att jag nu börjat vara mer intresserad att sova ute nattetid även på vintern så funderade jag faktiskt lite. Vad om han är blöt och det blir minusgrader, hur är det då? Tex.
Som lite extra till storyn, här är en kort film jag gjorde från vår första natt utan tält, förra veckan i ett vindskydd:
https://www.youtube.com/watch?v=URJWMhk4ECU
Det var -3C, men allt hade inte hunnit frysa på vägen dit från bilen, så han blev trots allt lite blöt om tassar/ben. Samt dessa jäkla snöbollar som fastnar i pälsen. Jag tog bort dem och torkade av det så noga jag kunde innan vi skulle sova, med brasa framför och röken på oss så var det också lite extra värme där.
Men jag var i valet och kvalet om hur jag skulle ha med filtar eller nått, om han ens skulle visa om han frös? Jag hade såklart med liggunderlag+ en extra filt att ligga på. Valde att sätta på honom raggsockor på frambenen som ändå var fuktiga. Och la en filt över hans nedre halva. Han verkade dock inte som han själv tyckte att det behövdes, han la sig först lite utfläkt och la huvudet på trädäcket.. Nojig som jag är så la jag min tröja som kudde för honom med, haha.
Tänker att väl sjutton måste väl hunden röra på sig, skaka, gnälla, NÅTT om den fryser? Man kan ju undra när han ligger där och kollar på mig på kvällen, ute, i -3C med blöta tassar på ett trädäck…
Men oavsett. Hur tänker ni? Tittar på på hundens sovställning? Om den skakar? Använder ni sovsäck? Täcke?
Jag tror framöver att jag kommer helt enkelt bara köpa ett bra täcke till honom, samt ett rejält liggunderlag. Raggsockor verkar inte så jäkla dumt om tassarna inte är helt torra, annars har jag förstått det som att hunden är smart nog att vika in dem under kroppen om de fryser.
Jag har inte sett hela filmen än men tycker att den var mycket fin.
Skönt att sova ute.
Dum fråga men vad har du för pannlampa - den såg mycket bra ut.
Tyvärr kan jag inget om hundar i kyla men din hund såg ut att trivas. 🙂
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2021-01-11 20:44 av Pyttelite
Min förra hund vägrade gå ut. Väl ute stod han o skakade. Detta började vid +5. Kallare än så, så hade han täcke. Hade flera täcken i olika modeller.
Var släthårig.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Han är ju så fin din vovve!
Sam (sheltie) har jag nog aldrig märkt att han har fryst, men har ändå tunnare täcken på honom när det är kallt och han behöver sitta i bilen, innan/under/efter träning osv. Mest för att jag är rädd om musklerna. Cay, korthårig border collie, har stått och skakat några gånger nu under vintern. Hon är generellt en väldigt tålig hund och har ju en bra päls även om den är rätt kort. Hon har ett tunt ulltäcke från Out-n-Out som hon har på sig vid samma tillfällen som Sam har täcke, plus ute på promenader om det är minusgrader eller väldigt blåsigt. Vet inte om hon egentligen behöver det alltid - men hon känns inte varm inne på kroppen på samma sätt som Sam gör när det är kallt ute.
Johanna - Instagram
#1: Tack, och:
Olight H27, från XXL. Ibland är det rea på den, tror jag köpte min för ca 800-900…! Tungt batteri, men har det i fickan med lång sladd.
https://www.xxl.se/olight-h27e-svart/p/1168042_1_style
#3: Ja, här verkar han dessutom superlugn.. :P
Det jag mest funderar på är tassar, när de blir blöta och graderna sen går neråt. Kroppen tror jag inte han kommer frysa om med sin päls, men ett bra täcke vore nått för när det blir kyligt på riktigt.. Nått jag ändå reagerade på när du säger det, på kroppen kändes han varm även där ute i kylan när vi låg still. Ullen gör ju klart sitt, förstås.
Vid sökträning har jag haft honom i bilen på vintern även när det var -10 utan annat än att han ligger på filtar och dyna i bagaget. Men det blir ju betydligt varmare där ändå i hans lilla "lya". Ingen kyla nerifrån heller då..
- Redigerat 2021-01-11 21:22 av Hornslandet
#2: Åh, jag känner iofs till även briarder som inte vill gå ut i regn tex. Iofs inte pga kylan då, mer att de är förnäma..
#4: Tack för tipset - ska kolla upp!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#4 Nej men precis, tassarna är ju lite mer utsatta! Cay fick ju för sig att ta ett dopp i helgen (sjön såg typ ut som en slushie med all is…) och efter det så var hon ju iskall om tassarna ett bra tag. Var mina föräldrar som hade henne så de virade in hennes tassar i en filt men några tossor hade ju kanske inte varit så tokigt att ha, mest för att det är smidigare.
Och sen tror jag inte det skadar att ha med sig ett täcke, blir de blöta av riktigt ihärdigt regn eller att de plumsar ner nånstans så kan det nog vara skönt för dom! Gissar att briarders päls funkar på typ samma sätt som sheltiens och att det är oerhört svårt för vattnet att komma ner till huden, men har hellre med ett täcke som inte behövs än att stå där med en hund som fryser och inte riktigt ha något att värma med :)
Johanna - Instagram
#7: Haha, härligt med vinterbadande hundar!! Det kan min å göra om han får feeling, men mest plaska i kanten då. Men skulle inte tillåta det om vi inte ska hem efter.. Hans tassar blir ju fulla av snöbollar just nu oavsett, det har han aldrig verkat frysa nått särskilt av dock. Tossor utomhus är egentligen inte dumt alls, just för att slippa dessa jäkla bollar som fastnar. Eller isbitarna som bildas inuti tassen.
Och ja, lite så är han. Det blir inte ofta blött in mot huden, och även om det blev lite så tror jag det liksom blir värme i det ändå, lite som ett får eller nått. Även om inte riktigt lika bra då.
Täcke tänker jag främst för övernattningar då egentligen. Ihärdiga regn och sånt har vi varit i, det verkar aldrig märkas av..däremot har jag skaffat ett regntäcke för att slippa blöt hund in i lägenheten.. inte alls dumt, även om han får se lite komisk ut på promenaden då.
För tassarna om man nu ska stanna nånstans ute eller sova ute/tälta så tror jag faktiskt vanliga raggsockor är rätt bra! Det luftar genom dem, de är ull så de värmer även om lite fuktiga, lätta att ta på/av..
Jag blir mest lite så..nojig ibland tror jag. Just eftersom han inte visar nått, men jag ändå funderar på om han kan frysa eller inte fatta sitt eget bästa, typ. Men äh.
#8 Haha, nej det var ju inte riktigt meningen att hon skulle bada, men den här gången gick det bra i alla fall.
Precis, enligt mig är det absolut vettigt att använda kläder även om det bara är av bekvämlighet, som tex minska ner städning hemma eller slippa snöbollar i pälsen. Ja till en större hund passar ju säkert raggsockor utmärkt, till mina hade det blivit lite för stort :)
Förstår absolut den där nojigheten, är själv otroooligt frusen och vet ju hur jobbigt det är, och hur mycket energi det tar. Men ja fryser man så går det väl knappt att dölja tänker jag? Kroppen reagerar ju på ren reflex med att huttra för att få upp värmen? 🤔
Johanna - Instagram
#9: Härligt att det gick fint då! När vi åkte upp till fjällen första gången med min hund så var det jäkla kallt, vi hade -15 inne i stugan några timmar till natten när värmen kom igång från elden och element.. la filtar runt honom då å, antagligen helt i onödan..
Ja, nog sjutton måste det vara så att de är smarta nog att försöka värma sig.. Men denna grabb la sig på natten med huvudet, i -3C, på träbrädorna i vindskyddet. Håhå jaja :P
Haha, mina raggsockor passar honom fint att bara slippa på!
Med en liten hund kanske man kan lägga dem inuti sovsäcken om det verkligen behövs.. Vore konstigt med min. :)