Ge hunden ben?
Nikka var ju hos veterinären i förrgår och jag passade på att be dem kolla tänderna när hon ändå var sövd.
Jag trodde att tandstatusen var god och visserligen hade hon i princip ingen tandsten men två framtänder var aningen lösa och en kindtand hade en liten fraktur.
Veterinären frågade om jag ger hundarna ben och det gör jag ju, ganska ofta faktiskt. De får inte märgben eller andra bärande ben men Nikkas skador såg ut att komma från för hårda ben.
De har fått råa kycklingklubbor och kycklingben emellanåt men dels har man risken med resistenta bakterier som finns i nästan alla höns, dels avrådde veterinären från det då de fortfarande ser hundar som blivit skadade av splittrade fågel- och fläskben, även om hundarna fått det rått.
Hur sjutton ska man hitta LAGOM ben?! Som räcker längre än två minuter (och inte sväljs hela) och som absolut inte är för hårda?
Eller ska man ge upp hela tanken på ben och ge annat, som tex hudben, horn och liknande?
Hur gör ni?
Nikka har egentligen bra tänder, Charlie däremot får lätt tandsten och behöver hållas efter och hittills har jag gjort det med ben.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Vad har du gett för ben?
#1: Alla möjliga, jag har faktiskt dålig koll förutom att det inte har varit bärande ben.
Kycklingben och kycklingklubba, revben av häst, nöt och gris, nacke av lamm, oxstrupe, oxsvans tror jag är bland de vanligaste.
Låter ju som perfekta ben som inte borde vara för hårda. Svårt det där alltså. Testa låta bli revben av häst och nöt kanske?
Horn har jag aldrig provat, fått för mig att dom är väldigt hårda men det stämmer kanske inte?
#0: Har du testat tjurmuskel? Eller är det bara som luft som försvinner ner på 2 sekunder?
// Harley
#3: Ja, revbenen slutar jag med - fläskbenen äter hon på ett nafs och de andra kan nog vara orsaken till tandskadorna.
Horn tror jag beror lite på vilket djurslag det är?
#4: Tror inte mamma skulle uppskatta doften av tjurmuskel…😝
#5: Ajdå, glömde att det fanns folk att ta hänsyn till också. 😅
// Harley
På tal om tjurmuskel som inte doftar hallon. Har man någon gång köpt lammuskel och känt den lukten är tjurmuskel luktfri 😂
Lammusklerna användes efter den chockerande upptäckten till att gå runt till folk och be dom lukta på dom. Reaktionerna var obetalbara 😂😂
#7: 😂
Tjurmuskel tar inte lång tid att tugga i sig för en "tuggare", det kan jag lova. Inte så bra heller om man har en intensiv hund, min tex skulle försöka svälja i sig sista 10-15cm-biten om han kan.
Nått jag kan rekommendera är RAUH-hudtugg. Köp de största längsta rullarna av älghud (även den av nöt är bra). Kostar mer men håller otroligt mycket längre än andra kassa hundtugg, och är bra kvalitet och naturliga. Inte skräp i dvs.
Nått annat jag tror ska räcka rätt bra är buffelhorn. vet faktiskt inte hur hårt det är i jämförelse med benen dock.
- Redigerat 2020-11-20 19:27 av Hornslandet
#9: Jag blev besviken på RAUHs älghudsben, alla säger att de håller fantastiskt länge men de gick åt nästan lika fort som billigare varianter. Däremot är de säkert bättre kvalitet på, utan all möjlig skit som ofta finns i de billiga.
Jag har också lite benproblem med min puppy. Provar mig fram. Tyvärr går många ben på tok för fort att tugga i sig. Div muskler och öron och även horn osv provas. Sen uppskattas inte allt heller när det gäller ben, så en del inköp är helt i onödan…
#9 Har en bit buffelhorn här, än har han inte börjat tugga på den…
Jag ska prova RAUH till min lilla korv nu. I slutändan blir det väl billigare antar jag.
Till och med terriern satte i sig älghudsbenen rätt snabbt, för labben tog det inte ens 10 minuter. Visserligen var det inte de största benen men de höll inte längre än vanliga.
Hm…
Bara för det måste jag berätta när jag skulle göra lite skoj berikning med tallkottar. Jag la godis i dem och så skulle min drulle få jobba med att pilla ut dem… trodde jag… han åt upp allt… kotte+godis… crunch crunch
#10: oj! För min galna tuggare så är det de enda som håller längre. Sen kanske det beror på vad man menar med längre, men han har kunnta tugga 15-20 minuter åt gången utan att alltför mycket har tuggats upp. Jag kan inte låta honom tugga på obestämd tid, då tuggar och tuggar han tills allt är slut (och det vore inte bra för magen).
Nåja, de är bättre kvalitet än de andra hudarna som kommer från Kina iaf..
Annars vet jag väl inte om råa ben borde vara så farligt. Revben blir ju faktiskt ganska "mjuka" när hunden väl satt igång, tex.
Sen är jag väl iofs lite tveksam till att bentuggande håller tänderna särskilt mycket finare. Tror det är mer kosten och genetiken hos hunden jag.
- Redigerat 2020-11-22 17:49 av Hornslandet
Tänker mer, hur ofta ger du råa ben? Är det liksom varje dag eller någon gång ibland?
#17 Frågan är inte till mig, men jag vill svara ändå. 🤪Jag ger min hund råa ben varje dag. Det han blir dålig i magen av är när jag ger honom torrfoder som godis. Naturligt kött och råa ben mår han aldrig dålig av.
#17: 2-3 ggr/vecka kanske? Olika typer av råa ben, sen brukar de få något annat tugg däremellan. En del av de ben som inte är "riktiga ben" gör förmodligen varken till eller från för tänderna, det är mer en trevlig kvällsrutin.
#19 vet inte om jag tänker fel, men om du testar att ge ben mer sällan? Har aldrig hört något liknande faktiskt men tänker om du ger ofta och stora och ben från större djur kanske det slits till slut? mer bara en tanke
Jäkla dågg alltså, han vill inte ha sitt RAUH ben… grrr
#20: Möjligt, jag får fnula lite på det där. :-)
#21: Skicka det till Nikka! :D
- Redigerat 2020-12-02 20:23 av Lona
#21 Samma för min, han vägrar det ofta.. Det finns RAUH-ben som har en bit torkat kött i sig, typ vom eller nått. Det rekommenderar jag! Problemet är att jag inte kan hitta dem längre i stor variant..
Du kan även testa kleta på lite gott på det eller bara doppa det i vatten. Sånt kan få igång hunden att tugga, och när de väl börjat tugga så smakar det godare!
#22 haha, nääääääää han ska banne mig aktivera sig med långtugg nu…
#23 precis, jag brukar lägga ben i hans vattenskål och så går han och tar dem när han vill sen (obs! de ligger självklart inte mer än någon timme… vattnet blir helsnuskigt…)
#24: Vår mastiff brukade själv lägga benen i vattenskålen - eller gräva ner dem ute. När de var sådär lagom slemmiga så grävde hon upp dem igen och gnagde i sig dem.
Alltså, det blir tillräckligt slabbigt hemma med en mastiff utan att den släpar omkring på geggiga ben…
#25 OMG haha vad äckligt
märgben funkar rätt bra här ibland… speciellt om de är direkt från frysen… då är han aktiv med dem en stund (längre än 5 min) i a f
Det senaste har de fått kycklingklubba respektive kycklingben men det känns sisådär med tanke på antibiotikaresistenta bakterier.
Älghudsbenen från Rauh höll lite längre när de var rullade och inte som "chips" men nja, inte så bra som jag hade hoppats. Möjligen till terriern men till honom funkar det mesta.
#27, Märgben vågar jag absolut inte ge nu, terriern kanske hade kunnat gnaga lite lagom på dem men risken är ju att labben snor dem och knäcker fler tänder.