Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etikett: skötsel
Läst 168 ggr
Grodan
1

Mat-hur många gånger om dagen?

Boriz, 5½ månad, äter fortfarande 3 gånger om dagen (jag ändrade ganska fort när han var liten från 4 till 3).

Jag har tänkt ganska mycket på det här med matning till stor hanhund. I alla år har jag utfodrat en gång om dagen, på kvällen. En stund efter sista promenaden och sedan vila på det. För att undvika magsäcksomvridning samt för att hunden ska kunna ta tillvara på näringen bra under kväll och natt.

Men så av någon jäkla dum anledning fick min förra Dobbis just magsäcksomvridning. Det var så otroligt plågsamt för honom och jag kan inte tänka på det utan att bli tokig av ångest för hur ont han hade. Han behövde inte lida länge, för jag förstod direkt vad det var och åkte fort till Bagis och när jag skulle vänta där så blev jag galen och bad dem att låta honom gå före. Och det fick han. (Fina, goa Fäno, fy ett sånt tragiskt slut på ditt liv, min älskling 💚)

Anledningen till magsäcksomvridningen kan jag bara spekulera om. Det enda jag kan ha gjort fel är att han fick äta från lite lägre än han var van vid. Inte från golvet, men ändå inte så högt som han var van vid.

Eller att han helt enkelt fick för mycket mat. Även om det var hans dagliga mängd…

Och då funderar jag på om jag ska fortsätta ge Boriz 3 gånger om dagen hela livet. Och i vissa fall använda maten som belöning vid träning - dvs ge lite åt gången, bara slick från en tub/sprits. För att förhindra magsäcksomvridning.

Vad tycker ni om dessa funderingar?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Emo
0

Jag tror att du tycker rätt. Själv skulle jag inte våga ge min hund färre än tre gånger om dagen.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Chinesecrestedlover
0

Hej!

Nu har jag ju visserligen inga stora hundar…snarare pyttesmå 😉 (2 och 4 kg) men eftersom jag lever med en hund som har kroniska magproblem så känner jag ändå att jag borde svara här.

Min ena hund (han på 4 kg) har haft mag-/tarmbesvär hela livet (han är fyra år nu) och jag har äntligen (det senaste året eller så) hittat ett foder som fungerar för honom och har lyckats trappa ner ganska mycket på hans kortisondos.

Veterinären gav mig rådet att ge honom mat i små portioner vid flera tillfällen under dagen och att alltid ge det uppblött (han får torrfoder). Han får därför mat fyra gånger/dag. Kunde ju inte gärna bara ge honom mat och låta den andra vara utan (det hade hon inte tyckt var rättvist, haha) så båda hundarna äter fyra gånger.

Han ska inte "gå tom" p.g.a. hans besvär så därför är det bättre med flera portioner utspridda över dagen. Att jag ska ge det uppblött är för att blött foder irriterar tarmen mindre och stannar kortare tid (skiljer tydligen flera timmar) i magen (mindre risk för problem) än torrt foder gör.

Så ge du flera gånger till din hund. Med större hundar så krävs ju mer försiktighet för att undvika magomvridning (som du redan varit inne på och har koll på) men annars ser jag (nästan) bara fördelar med mindre portioner vid flera tillfällen.

En sak som ju kan vara lite trixigt är att man måste vara där hunden är för att ge den mat eller ha någon som kan ge den mat när man inte är hemma. Detta är ju naturligtvis en självklarhet (hoppas jag i alla fall, haha)…men vad jag menar är att med flera tillfällen/dag som hunden ska äta; desto mer måste man ju "passa tider"(inte för att mina hundar äter på några exakta tider men ja). Det kan jag tänka mig kan bli lite problematiskt ibland om man jobbar heltid eller så.

Jag personligen har dock inte upplevt det som ett problem, men så ska andra hunden ha mediciner fyra gånger om dagen på bestämda tider också så (jag är ju liksom redan "bunden" till vissa tider). Jag är dessutom arbetslös och kommer inte kunna arbeta heltid sen heller, så för mig är det ingen stor grej. Jag får ju dock skaffa hundvakt oftare p.g.a. hunden som måste ha medicin på vissa specifika tider. Ibland behöver jag ju vara borta just den tiden och då spelar det ju ingen roll att hundarna kan vara ensamma utan problem annars, eller att jag bara ska vara borta en kort stund.

Nu är det ju inte samma typ. av "tidspress" på att ge mat (som med mediciner) men man kan ändå behöva planera lite runt det…är väl egentligen det jag försöker få fram med mitt babblande😂. Kan man lösa detta, så ser jag bara fördelar med att hunden får sin mat uppdelad på flera mindre portioner under dagen.

Möjligen skulle det inte ha fungerat för min förra hund Cain som var extremt liten i maten och som man fick hålla på och locka, be och truga för att få att äta. Han fick mat två gånger/dag som vuxen (och åt inte alla gånger…viket resulterade i en tom mage och en hund som kräktes "galla"). Jag har aldrig givit hundarna mat färre gånger/dag än så, men nu ger jag som sagt mina (matglada) hundar mat fyra gånger/dag.

Mvh/Chinesecrestedlover

flocken
0

Alla mina hundar har fått 4 gr/dag.
6:30
10;30-11:00
14:30
18:30

Sigge får medicin morgon och kväll. O ska vara samma tider

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Hornslandet
0

Jag varierar, men aldrig en gång om dagen. Oftast 3, ibland fler. Ger ofta en del av maten på vanliga långsamma rastningspromenader, det skapar bättre kontakt mellan oss och vi gör små trick/saker längs vägen ibland.

Men annars brukar jag ge när vi kommit in efter promenader, så det blir ju naturligt typ 4 ggr/dagen då (4 promenader).

Lona
1

Mina får mat 2 ggr/dag + någon form av "mellanmål" eller tugg, inga fasta tider.

Labbe är i riskzonen för magomvridning så jag brukar anpassa mattiderna efter hur aktiva vi är.
Vår mastiff fick magomvridning, vi hade otrolig tur och hann in i tid.
Med en dobermann så hade jag nog gett tre ggr om det funkar rent praktiskt. Jag tänker att OM man inte kan få ihop tillräckligt med vila före och efter utfodringen 3-4 ggr/dag så är det bättre med 2 ggr och rejäl marginal mellan mat och vila?
Värt att tänka på är att även saker som vi kanske inte tänker på som "aktivitet" kan trigga en magomvridning. Tex att hunden blir glad och uppspelt när man kommer hem och absolut om den blir rejält rädd för något. Nikka har ju lite åsk- och smällarrädsla, hon får väldigt lite mat om det är risk för sånt.

Uppblött mat ger mindre risk, störst risk är tydligen torrfoder med vatten påhällt utan att det har hunnit svälla. Bättre då att ge vattnet bredvid (eller att vänta tills det har svällt…).
Likaså som Grodan nämner, det är bra om hunden har sin matskål lite högre.

De kan förstås få magomvridning även om man gjort allt för att förhindra det. Grodan, jag hoppas att du inte anklagar dig själv för det som hände din tidigare hund! ❤️

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Magrat
0

Jack får tre gånger per dag, Tesla och Jorun får två gånger per dag, plus någon dentastix eller liknande tugg mitt på dagen.
Tesla (Borzoi) har haft magomvridning och ska egentligen äta tre måltider om dagen, men säg det till en matkinkande hund vars enda "Jag tvekar inte en sekund på det här"-mat är oxhjärta, och det kan hon ju inte få dagligen.

Jorun har normalaptit med sin egen mat, vrålhungrig om det skulle vara någon annans. Så förstå hur glad jag blev över att valpen är en Labrador förklädd till Collie när det kommer till maten. Han älskar sin mat, han älskar all mat och han hatar att veterinären gav oss en gratis anti-hetsskål.

Och när det kommer till magomvridning så skulle jag aldrig klandra någon för det går så jäkla fort. Tesla hade inte levt idag om inte husse är lättväckt och hörde henne gnälla. lite på natten.
Som tur var fick vi tag på en taxi och kom till ett ganska tomt Bagarmossen. Men det är läskigt hur fort det går.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

• Redigerat 2020-11-25 09:13 av Magrat
Grodan
2

#5 Grodan, jag hoppas att du inte anklagar dig själv för det som hände din tidigare hund!

Det gör jag inte, men jag fick mig en rejäl törn av det och isolerade mig från omvärlden i nästan 1½ år… sörjde min älskade Fäno. Jag hade så gärna velat behålla honom…

Nog om det.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Hornslandet
0

Om man vänder på det hela, kan man ge för många gånger om dagen? Känns väl liksom inte riktigt som det, förutom att det inte blir praktiskt. Samt att man inte ska ge för nära hårdare aktivitet förstås.