Drömras. Som troligen bara blir en dröm.
Har ni någon drömras.
Ni vet, en sån man bara "åh vill ha". Men det är troligtvis bara en dröm.
Men vem vet, drömmar kan slå in.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Kangal. 🥰
Så otroligt förälskad i rasen och läste ett tag allt jag kom över.
Tror aldrig jag kommer kunna ge en kangal en passande livsstil så det förblir nog en dröm.
// Harley
Jag har egentligen flera.
Helt olika typer.
Malle.
Tjeckoslovansk varghund.
Granddanois
Boerboel
Malle är bara en dröm. Har inget träningsintresse.
Varghund. Absolut när barnen har flyttat.
Grandis har jag varit kär i den barnsben.
Boerboel är för lik min förra hund. Men de är så läckra
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
#1: de är fina. Men kräver nog en del 😉
…………………………………..
Ja, eller alltså, jag tror ju inte det är omöjligt att ha nån viss ras..
En Broholmer är nått jag några år tänkt på vore så fint att ha om jag nångång har en liten gård. Skulle antagligen ha den+en mer aktiv hund att tex jaga/springa/träna med. Tex en Pointer för jakt och drag, och en Broholmer som fick en gård att speja över. Självklart skulle jag testa saker med broholmern för skojs skull, men tänker att det är mer en renodlad sällskaps/gårds/vakthund som nöjer sig med vardagslivet och att hänga med på spårande och sånt för skojs skull.
Också sugen på en tax i framtiden för sällskap+jakt. Det känns dock inte som en önskedröm :P
Hm, vad kan vara mer dröm men inte görbart.. BC kanske. Fast det är inte riktigt en dröm för mig, mer nått det vore roligt att ha ibland för att testa träna med. Är nog samma med Malle. Skulle gärna vilja ha en EN STUND bara för att se hur det vore att träna riktigt mycket med en sån. Men vill inte ha en till vardags/i hemmet på sikt.
Roliga är att för många år sedan innan jag ens skaffade första hunden var HH en drömras som "aldrig skulle kunna bli min" för mckt hund o allt det där.
Och idag står jag här och planerar skaffa en till nästa år 😂
Men utöver det!
Great Dane - Tyvärr allt för sjuka, annars hade jag haft en redan..
Russisky Toy - allt för liten tyvärr.. skulle råka skada den jämnt..
Broholmer - passar inte in i mitt hem o min vardag men alltså wow vilka hundar!
Weimariner - 100% pga utseendet
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Jag sällar mig till Broholmer-gillarna!
Om jag ska ha en moloss igen så ligger Broholmer bra till. En del av mig vill ha en (engelsk) mastiff igen men de är inte särskilt sunda och mentaliteten har tydligen blivit lite sisådär. En hund på 80 kg som har rädslor och kanske skärpa, nej tack!
Rhodesian ridgeback. Det blev så fel med min tös, jag skulle vilja få en ny chans med en RR som är riktigt bra och med de erfarenheter jag fick av Mulen. Dock så passar de mig inte alls med tanke på vad jag numera vill ha i en hund men visst kan man få drömma… ❤
Tervueren. Jag älskar långnäsorna, om jag skulle ha en brukshund och var mer eller mindre garanterad en BRA så hade det inte varit ett svårt val.
Tyvärr har jag träffat alldeles för många som trots noggrann avel och kunniga ägare inte har blivit så bra mentalt.
Synd, för en terv är en suverän tränings- och tävlingskompis inom de flesta discipliner!
I brist på en bra terv så kikar jag av och till på (bruks)schäfer men egentligen vet jag att jag inte vill träna tillräckligt mycket och en exteriörschäfer tilltalar mig inte.
En kompetent vallhund, inte nödvändigtvis en bc. Jag har alltid varit intresserad av vallning men har inte möjlighet att gå "all in" och att göra det lite halvdant känns inte som ett alternativ.
Drömmen vore en liten gård, en flock får samt en vallhund. Om isländsk fårhund var säkrare som vallhundar så hade valet varit givet. Måste bara skaffa öronproppar först…
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#6 Det är ju synd med såna erfarenheter av RR… har hört en annan som hade lite problem med sin också.
MEN den enda RR jag faktiskt känner är en jättehärlig tik som min briardkille älskar, så jag ser dem i ett väldigt positivt sken nu :) Exteriörmässigt tycker jag de är toppen, stora men ändå sportiga, känns väl- och rätt-byggda.. En riktigt hundig hund på nått vis, men jag har aldrig haft en såklart. Den vi känner leker precis som min briard också, och är lika stor som honom, vilket han uppskattar mycket. Dvs lek a la, stå på bakbenen och brottas :P
Kom på att jag nog gärna skulle vilja ha en husky trots allt. Det är lite av en sån drömras jag nog inte kommer skaffa nånsin om jag inte flyttar norrut och på landet. Men eftersom jag älskar drag så vore det förstås inte dumt, skulle lätt kunna tillgodose behoven!
#7: Hehe, ridgebacken vill helt enkelt åt din hunds päls! Så skönt att svepa in sig i en stor briardpäls när man är frusen… 😃
De leker onekligen rätt speciellt, min brukade leka med sin kullbror medan de körde med någon slags avgrundsvrål.
Jag tror att rasen har blivit lite bättre mentalt, på 90-talet var det på väg åt helt fel håll men man tog faktiskt tag i det i aveln.
RR är faktiskt den ras som, utöver bruksraserna, har flest hundar som gjort MH sett till andel av populationen.
En så rolig, personlig och speciell hund får jag förmodligen aldrig igen, jag vågar inte chansa helt enkelt.
#8 Haha, han älskar henne och fjäskar nått fruktansvärt. Taktiken är att slicka henne på öronen och kanske nån tass. Det ser ganska roligt ut. Men de leker superhärligt, hon är trevlig, men vad jag förstår det som så är de inte så väldans intresserade av främlingar (även om hon inte har några problem med mig eller så).
Hon ignorerar honom hälften av tiden rätt totalt, så det kan se lite kul ut när han står där och trånar.
Vad bra att de jobbar med aveln på ett sånt sätt! Förstår dig också, svårt om man haft en så speciell en.
Vad är mest populärt att hålla på med bland RR-ägare i form av aktivitet? Är de inte rätt aktiva hundar ändå (eller kan vara iaf?) ?
Jag har ju min drömras. Dobermann har allt.
Men jag tycker givetvis att det finns en hel del riktigt fina och härliga hundar därute, varav jag aldrig kommer att äga någon förstås:
- Blodhund
- Släthårig Vorsteh
- Black and Tan Coonhound
- Flat Coated Retriever
- Dvärgschnauzer
#6: finns en bra ter som letar nytt hem just nu ;) en bekant har kullsyskonet!
Instagram
#11: Shh, tyst med dig! 😃
Om jag hade varit på väg att skaffa en ny hund så hade jag nog inte kunnat låta bli att åtminstone kika lite men tre hundar är för många. Dessutom har jag ju inte ens en egen bostad, jag tror inte att mamma vill ha en terv här. ("De har så stora munnar!"😁)
Fast jag blir förstås nyfiken, varifrån kommer den?
#9: De är ofta reserverade, det duger liksom inte med vem som helst. Däremot brukar de vara väldigt mysiga och engagerade om man väl fått deras förtroende.
Det finns faktiskt minst en brukschampion men de briljerar mer i grenar där de får jobba självständigt. Viltspår är nog en av de populäraste sysselsättningarna, där är de ofta väldigt duktiga.
Rallylydnad är också en gren som passar dem bättre än tävlingslydnad, det är definitivt inte en "traggelvänlig" ras när det gäller att peta med detaljer i momenten. Jag kan tänka mig att nose work passar dem bra också!
Jo, de kräver en hel del både fysiskt och mentalt. Kruxet är väl att de samtidigt inte är så speciellt lättmotiverade eller följsamma. Att göra något bara för att husse eller matte tycker det, nä, då kan man lika gärna låta bli.
Med andra ord så kan det, enligt en ridgeback, vara mycket lämpligare att aktivera sig med att springa som en idiot i skogen och strunta i inkallning, jaga cyklister eller massakrera diverse saker.
Definitivt en atletisk och sportig hund, jag hade ju tänkt ha med min när jag red vilket skulle ha passat henne perfekt - om jag hade haft tillräcklig lydnad på henne.
Jag brukar säga såhär:
"Funderar du på att köpa en labrador, köp en labrador. Det blir säkert bra även om det inte blir klockrent rätt.
Funderar du på en ridgeback, tänk en gång till och ännu en gång. Vill du fortfarande ha en RR, köp en och du kan få en fantastisk vän. Funderar du fortfarande, köp en labrador."😉
#13: Förstår!
Jag har sett folk med RR i löp-med-hundgrupper på facebook. Canicross verkar vara nått som passar iaf en del av dem! Sportigt som inte kräver löshunds-lydnad!
- Redigerat 2020-11-10 11:40 av Hornslandet
Aussie har länge varit en drömras, dock känns den för krävande för mig.
En annan drömras är gråhund, har haft en och skulle gärna ha en till men då jag inte jagar så fungerar det inte (när jag köpte min så skulle pappa använda henne till jakt, nu är han för gammal för att jaga med hund).
Instagram
#16: Verkar jättefin!
#16: Näää, nu var jag ju tvungen att gå in och kika på Hunddata - blir riktigt sentimental när jag hittar diverse bekanta namn en bit bak i stamtavlan. <3
Hoppas att han hittar ett trevligt hem!
En Aidi! De verkar var så coola och härliga .
#19 väldigt vaktiga va? Tänkte att de är lite som en Sarplaninac eller en Kuvasz.
Inte att det i sig är nått dåligt, men väl kanske lite svårhanterligt i mångas vardag.
#20 ja det är de! Men är väl lite därför det är en drömras och inte något jag känpar att få nu. Dels för att få tag på en är svårt och det passar inte in i mina tävlingsambitioner 😁