Alternativt kommando för "sök"?
Jag träffade mitt gamla sökgäng igår och tänkte att det kunde vara roligt att ta upp söket som en hobbygrej igen.
Jag behöver dock ett annat kommando än "sök" för Nikka, det betyder andra moment för henne. Tips? Något som ligger bra i munnen och inte är för krångligt.
Leta, kör, ut, raus, marsch, ja!!! och bort är så att säga redan upptagna.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Hitta, finn, jaga, spåra.
Jag har ut, min kompis har spring!
Niklas hann före med "hitta" och "finn" så jag drar till med "nosa" och "snoka". 😊
// Harley
Var?
"Leta" "Search" "Rädda"
- Redigerat 2020-10-11 19:23 av Foxpower
#0 Man kan ju i princip ha vad som helst…hunden fattar ju liksom inte att ordet är lite udda, så man kan ju likaväl säga (inte vet jag) saltgurka😂 (om alla andra mer passande ord känns upptagna), haha.
Jag har både svenska och engelska ord för olika saker, ibland tycker jag att det fungerar bättre på engelska ex. för mina gojor så har jag "step up" för att de ska kliva upp på mitt finger/hand.
Annars har jag t.ex. lärt hundar/gojor att "snurra runt" (gå i en liten cirkel) och beroende på vilket håll jag önskar så heter det antingen ex. snurra eller andra hållet (gojornas är på engelska så inte hundarna gör det när jag menar gojorna).
Lycka till med söket oavsett vad du kallar det sen.
- Redigerat 2020-10-12 00:39 av Chinesecrestedlover
- Kolla
- Ta den
Tack för alla tips! Jag får fundera lite, för Nikkas del funkar det säkerligen med vilket kommando som helst, det är mattes hjärna som ska koppla.
(I somras undrade jag varför min korkade labrador bara trampade vatten istället för att simma åt anvisat håll - tills jag insåg att jag kommenderade "left" medan jag tydligt pekade höger… 🙃
Smart hund, hon höll sig still tills matte även kommenderade "right"!😁)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com