Återhämtning efter sjukdom?
För att göra en lång historia lite kortare så började Nikka, min labbe på snart 10 år, kräkas förra fredagen. Hon blev inlagd på Blå Stjärnan över helgen men de hittade inget direkt fel utan gav henne understödjande behandling, vätskade upp henne osv. Hon fick komma hem för en vecka sedan och var då väldigt medtagen. Magen har dock varit ok sedan dess, inga kräkningar, fint bajs och god aptit. Hon har tappat lite till i vikt, har inte fått full dagsgiva foder förrän nu.
Hur lång tid borde det ta innan hon är fullständigt återhämtad? Hon var i god form innan och betydligt mer "fit" än de flesta jämnåriga hundar - därtill väldigt livlig och lekfull. Hullet är jag inte så bekymrad för (hon är ju trots allt en labbe) men tröttheten?
Hennes nojiga matte ska slå en pling till vetten i morgon för säkerhets skull men vad tycker ni är rimlig tid för återhämtning?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
- Redigerat 2020-09-20 17:15 av Lona
Min tanke, men den kan vara fel, är att man kanske ska vänta sig lite längre återhämtningströtthet med en äldre hund än en som är ung? Kanske är helt ute och cyklar.
Men som jag ser det min åttaåriga Borzoi skulle jag förvänta mig åtehämta sig långsammare än min iggy på fyra. Men jag kanske är färgad av att generellt haft mycket längre återhämtningstid med tanten jag har nu än någon annan hund.
Men bra att kontakta veterinären, de har nog större koll.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#1:, Jo, jag tror helt klart att du har rätt, dessutom skulle hon förmodligen inte ha blivit så påverkad om hon varit yngre. Även om hon var i god kondition innan så ÄR hon ju äldre.
Mest matte som är nojig och vill att hon ska vara bra omedelbums. ❤️
En liten uppdatering: Nikka mår betydligt bättre och har blivit piggare igen. Hon får ta det lite lugnt ett tag till men är nog snart helt tillbaks i fin form. Ibland är det positivt att ha en lättfödd labrador… 😁
#4: Tackar! Ja, hon är en fin tös. <3
Charlie i bakgrunden ser mest ut som en cairn-doodle-poo vilket han inte är… :-D
(Vilken hiskelig päls det skulle kunna bli!)