Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etikettraser
Läst 881 ggr
Lona
0

Er nästa hund?

Det är kanske inte så aktuellt just nu men många av oss går nog och planerar för nästa hund även om det inte blir än på några år. Så - vad har ni för planer framöver? Vilka raser funderar ni över och varför just de? Vad har ni för aktiviteter ni vill göra med den? (Hit räknar jag även en rimligt aktiverad sällskapshund.)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Majken!
3

Det blir en schäfertik till av brukstyp, kommer i mars om allt går som det är tänkt. För tävling och gott sällskap här hemma!

Maria
2

Om jag i framtiden skaffar hund så blir det en tax. Jag har haft två stycken och de är tuffa envisa små rackare.😉

/Maria

JoannaLi
2

Nästa blir troligtvis en bruksare, och då står schäfer högst i kurs just nu. För vidare satsning inom IGP. 😀

Maria
2

Ops jag missade att det handlar om brukshundar😉 men taxar hör väl dit på ett sätt.

/Maria

Grodan
1

Jag har precis köpt en valp. Min första. Och det var mest för att det inte fanns några bra omplaceringar. Men om jag klarar en till dobbis efter denna, så tar jag nog en omplacering som vanligt. Det är min grej. Jag saknar det. 

(ibland funderar jag på… OM jag lever länge till, dvs blir gammal, kommer jag att orka ha dobbis då? eller måste jag gå "ner" i ras?)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Hornslandet
1

#4 Du får prata om andra raser än brukshundsraserna också i den här tråden IMO :)

Jag har inga planer för närvarande. Vill inte ha två hundar, åtminstone inte som singel. I framtiden har jag tänkt börja jaga, och är definitivt intresserad av en tax själv då. Att använda i jakten om den passar, i övrigt som sällskap med olika slags aktivering. Gillar mycket med dem, och kan tänka mig att ha en mindre hund än min nuvarande (briard). Och att jag tycker briarder och taxar är en jäkligt cool combo att ha tillsammans :P

Nån dag när min briard kanske inte längre finns i bilden eller är gammal och "pensionerad" har jag annars funderat på vorsteh. Där känns det också som jag då kunde kombinera flera aktiviteter och nöjen (ffa draget och jakten med en sån). Det roligaste jag gjort i övrigt inom hundträning är personsök. Nån som har en aning hur fågelhundar öht kan funka i det? Hobbynivå skulle räcka då.

Grodan
1

#6 Åh vorsteh är jag lite hemligt kär i… släthårig då.

Majken!
2

#6 funkar bra i söket, har tävlat emot flera. Det som kan vara lite svårt att balansera är att de hellre springer än hittar, men alla har ju för- och nackdelar. Jag tycker de brukar gå väldigt fint.

Hornslandet
1

#8 Spännande. Trodde de var mycket ovanligare än så i sök! Att de kan springa tvivlar jag förstås inte på :) Det kan mycket väl vara ett framtida val för mig då de antagligen prickar in rätt på alla mina största hundrelaterade intressen då. Men jag orkar nog inte både en sån och min briard. Kanske om jag bodde lite annorlunda och tex var i ett stadigt förhållande att en vorstehvalp vore nått en vacker dag.

#7 Jag älskar strävhåriga hundar, så :P

Jojaton
1

Har ju en 10 månaders hemma så det är inte aktuellt på ett bra tag (jag måste glömma hur fruktansvärt mycket jag avskyr unghundstiden först 😂) men är nästan helt säker på att det blir en till border collie när det är dags. Det känns som att det är min ras, jag trivs bra med shelties också men det ska vara en riktig pangkombo för att jag ska känna att det är värt det.

Johanna - Instagram

Magrat
1

Här blir det en Collievalp om ca 1 månad. Första brukshunden och förhoppningsvis min PTSD-servicehund i framtiden.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

ipopuma
1

Ev en bordercollie efter en hane jag älskar. Eller så blir det en till malle eller riesenschanuzer

Lona
1

#1, Åh, så roligt! Schäfer är liksom verkligen urtypen för en bruksras, på något sätt. Jag var ju väldigt inne på en och stod faktiskt uppsatt på intresselista men det blir inte alltid som man tänkt sig. Ska jag ha en hund att jobba med nån gång så ligger schäfern bra till.👍

#2 och 4, Självklart går det bra att skriva om vilken ras som helst! Här är alla välkomna.
Det är förstås stor skillnad på tax och terrier men det är lite samma hundtyp ändå, tycker jag. Det där robusta både fysiskt och mentalt, en kavat stil egna idéer om det mesta. ❤️

#3, Jag kan ju upprepa mitt svar till #1🙂

#5, Satsar man på en omplacering så kan man ju vara liiite mer öppen för olika raser, tänker jag. Gå mer på individen än på rasen liksom. 
Min labbe skulle inte alls vara en labbe men det blev klockrent rätt med min Nikka.
Annars har jag en del vänner som när de börjar bli lite äldre (fast jag tror att vi är ungefär lika gamla?) skaffar en mindre hund. Behöver ju inte vara en utpräglad sällskapshund men jag tror faktiskt att det kan vara bättre att göra det lite "lättare" för sig med att gå ner i storlek och ändå ha liknande typ av hund än att byta till en enklare ras i sig.
Efter att ha haft dobermann så kan jag tänka mig att man faktiskt tycker att en del raser är lite tråkiga…😉

#6, Spännande! Det är kul att ha olika hundtyper, de kompletterar varandra liksom. (Förutsatt att man gillar båda typerna, givetvis!)🙂

#10, Unghundstiden glömmer man när man står där med sin startklara hund och ändå kommer på massa saker som man ska "göra annorlunda från början" med nästa. 😃

#11, Åh, vad kul! Lång- eller korthårig? Snart dags då, ju!😍

#12, Blir det vallning också då? Det har alltid varit en av mina drömgrenar men då tycker jag att man ska gå "all in" och det har jag inte möjlighet att göra. 
Eller import om det blir riesen? Var har de bra brukshundar? Tyskland?✨

Jojaton
1

#12 Vilken bc-hane är det du fastnat för? 😊 #13 Ja, man gör ju det, men det får dröja ändå! Två stycken är mer än tillräckligt för hur mitt liv ser ut just nu 😊 Bollar tillbaka frågan, Lona - har du några planer eller iaf tankar om nästa?

Johanna - Instagram

Magrat
1

#13 Det blir en långhårig tös =)

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Grodan
0

#13 ❤️Haha, jo, men jag är ju lite rasist när det kommer till hundraser. Jag har eg aldrig velat ha annat än dobbis… men men, vi får se, detta kan ev vara min sista hund.

ipopuma
2

#13 ska få testa på med en kompis hund och gillar jag det så blir det bc. Såklart lydnad, Bruks prioriteras och partnern gillar att springa runt på sådan där Agility. Men blir det en bc är ju vallning självklart samt VP . Vet ärligt talat inte. Tycker det är så svårt att hitta en jag fastnar för. Ska jag ha en vill jag ha min tik bak i ledet, helst från hennes första kull för de är såååå bra! Så ett barnbarn då. #14 en hold em hane. Han är verkligen såååå fin!

Lona
0

#14, Jag kikar på lite alla möjliga raser men det blir sannolikt en cairnterrier igen. Trodde väl aldrig att jag skulle bli en terriermänniska och visst vill jag ibland ha en lite mer följsam ras men jag älskar att de är så kavata och alltid glada, dessutom är de "lite lagom" terrier.
Hjärtat klappar förstås för jaktlabbe också men då tycker jag att man ska brinna för jakt och apportering och dessutom vilja satsa rejält på träning och det har jag inte möjlighet till. Apportering är jätteroligt eftersom Nikka älskar det men det är liksom inte mitt huvudfokus och jag har insett att hälsan sätter stopp för mer "seriös" träning.
Vanlig labbe tilltalar mig inte alls så det skulle väl vara om en "bättre begagnad" jaktlabbe som av någon anledning inte funkar för praktisk jakt behöver omplaceras.

Dock så vill jag inte ha tre hundar igen så jag hoppas att det dröjer några år till. Men Nikka är ju snart 10 och Charlie drygt 6 så det är lika bra att börja planera…❤️

flocken
0

Jag har en bc /aussie på 14 mån. En hund som passar mig perfekt. Lite sugen på antingen en bc eller aussie i framtiden. Behöver en aktiv hund som är med mig hela dagarna på mitt hunddagis. Orka hänga med vid fyrhjulingen, i båten, i skogen. Träna lite när lusten faller på. Tränar mina hundar att vara "som ett plåster" på mig. Är multisjuk och diabetiker. De behöver säga till om något med mig ändras. Men är så sugen på en malle. Vilka hundar.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Jojaton
0

#18 Spännande! Jag tror verkligen inte jag hade trivts med en terrier, men håller verkligen med om att många terrier-personligheter är väldigt härliga.

Johanna - Instagram

Magrat
1

5 Veckor idag, och vi vet vilken som blir vår. Tre veckor känns så jäkla långt nu.

Lona
0

#21, Åh, så spännande! Och, som sagt, lååånga veckor men snart är ni där! Inte för att färgen spelar någon roll, men vilken färg har hon? ❤️

Magrat
1

Det blir en sobeltik

Robbo&Breton
0

Jag har funderat på lite olika raser i dagsläget. Men är dock lite osäker på vad det blir för ras. Men de raserna som än så länge står med på listan. Är bland annat Breton, Gonczy polski eller eventuellt någon Bruks ras. Där bland annat  befinner sig Australian kelpie på listan och några fler raser. 

Men jag får helt enkelt se hur det kommer se ut när det blir dags att skaffa nästa hund.🙂

Planerar där bland annat lite olika aktiviteter beroende på ras, men bland annat jakt, viltspår, Rallylydnad, lydnad m.m.

Magrat
0

Vår valp är sjuk och kommer därmed inte säljas 😢
Istället är det antingen en tik från en kull som föds nästa vecka, eller så blir vi möjligtvismed hanhund. Men jösses vad jag har gråtit.

JoannaLi
0

#25 åh fy! Jag tycker så synd om er, och lilla tiken 💔

Magrat
0

Ja, det var inte roligt att höra för någon inblandad. Nu blir det troligtvis en hane som flyttar in istället.

Jojaton
0

#25 Men åh nej 😢 Stackars lilla valpen och stackars er. Hoppas ni får hem er drömvalp i slutändan ändå, även om det inte blev riktigt som tänkt ❤️

Johanna - Instagram

Lona
0

#25, Nej, så trist! Hoppas i alla fall att valpen mår tillräckligt bra för ett ok liv, vad bra att uppfödaren inte säljer henne. (Det finns det ju mindre seriösa uppfödare som gör.)
Håller tummarna för att det blir en annan valp till er, vare sig det då vlir en hane eller från en annan kull!

Magrat
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, det blev ett bakslag kan man lugnt säga. Men tack och lov för vettig uppfödare som inte hymlar med det och försöker få i väg valpen ändå. Känns ju som ett extra bakslag med en så vettig uppfödare, men tack vare henne fick vi ju kontakt med två andra kennlar.
Ena kenneln fick tyvärr akut kejsarsnitta och det blev tre hanar, men den andra kenneln ska vi besöka på lördag så det är lite nervöst.

De valparna blir 6 veckor idag så det är ju inte fruktansvärt lång väntan om allt klickar.
Men det verkar gå troll i det här letandet, så jag vågar inte hoppas alltför mycket än.

Men när det kommer till tiken vi skulle fått hoppas jag verkligen att allt går bra med henne, för vi hade hunnit bli så himla fästa vid henne.
Fick faktiskt ett brav från Agria där de beklagade sorgen för vi vart ju jätteledsna. Håller dock kvar kontakten med den uppfödaren, för hon blev väldigt engagerad i att vi ändå skulle få hem en valp.

Lona
0

#30, Vad gulligt av Agria! Håller tummarna för att det klickar med både valpen och uppfödaren ni ska träffa. ❤️

Magrat
0

#31 Visst var det. Uppfödaren ville ju vänta tills de var sex veckor så man kan se personligheten mer och det känns vettigt.
Men vill som sagt inte hoppas för mycket.

Magrat
1

Okej nu är planen att hämta hem en hane om två veckor. Är så himla rädd att något ska jinxas för de var riktigt charmerande små flufftroll.

Jojaton
0

#33 Håller tummar och tassar här hemma!

Johanna - Instagram

Magrat
1

Nu känns det långt. Jack kommer hem på fredag. besiktigad ua, Ögonspegling lindrig CRD. Vi är sjukt spända och nervösa nu.

• Redigerat 2020-09-27 16:21 av Magrat
Lona
0

#35: Åh, grattis!!! Vi förväntar oss massa bilder sen, stort lycka till med er kille!

Magrat
3

Nu är vår Jack äntligen hemma. Han ligger helt utslagen efter massa tid på tåg och introduktion till våra andra hundar,

Lona
0

#37: Inte alls avundsjuk… <3

Magrat
2

De är ju sällan stilla (om man inte ssover) Men han har ju en lektant här hemma.

Emo
1

Jag hoppas slippa behöva tänka på någon hund till. Min förhoppning när jag beställde Nelly (november 2019) var ju att vi skulle leva tillsammans tillräckligt länge.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

CayKantos
0

Jag hoppas på en Holländare eller evt mallen 2021. Blev ingen valp till mig ur HH kullen denna omgången men hoppas på en annan tik med liknande linjer i 2021 när tävlingssäsongen är över. Hade tagit tiken direkt utan tvekan om jag hade kunnat 😍

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Äppelsnäckan
0

Jag har nu en vit herde, min första hund.
Nästa hund vill jag antingen ska vara en aussie, de är så vackra, lite mindre än herdarna och kommer passa bra om jag vill satsa mer hårt på t.ex. lydnad.

Eller så kommer jag helt och hållet byta inriktning och välja t.ex. en sheltie eller chihuahua. Hatade små hundar innan men jag fattar poängen nu. Har blivit knockad många gånger av en hund (häst?) som inte vet om hur stor hon är, haha.

Vad det blir beror helt på hur livet och ambitionerna ser ut då. Det blir ingen ny hund på några år iaf. Det räcker fint med Kiris.

www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat

Lona
1

#41: Åhå, spännande! Så det blir malle/HH helt bestämt? 😃

Lona
0

#42: Det är ju ganska kul att sitta och planera (och fantisera!) inför nästa hund och jag har nog funderat på näst intill varenda ras och haft totalt olika hundtyper innan jag fastnade på cairn. (Det var ganska otippat, jag skulle absolut inte ha en terrier 😁😎)

CayKantos
1

#43: ja det är tanken! Har en HH tik jag är enormt förtjust i men är ett helt år kvar! Hur klarar man av att vänta lixom 😱

Instagram

Jojaton
2

#45 Åhhh vad spännande (och välkommen tillbaka till iFokus förresten!) med malle/HH-valp!

Jag har ju ingen ny hund planerad på ett bra tag, som sagt, men en träningskompis till mig får hem en liten bc-valp om en månad och det ska bli sååå kul! 😍

Johanna - Instagram

CayKantos
0

#46: haha tack! Hundar är jag fortfarande ej Välkommen på dock 😂

Instagram

Hornslandet
0

#47 Du också :P Men här är du välkommen!! :D Lycka till med nya hunden, vilken det än nu blev!