Passar rasen mig?
Hej! Jag är 15 år och ska få en egen hund (döm inte efter ålder). Jag har funderat på en Australian shepherd, men tänker höra om ni tror en Aussie passar mig. Jag bor hemma med min mamma och min äldre syster. Vi bor i en lägenhet, men vi har nära till två hundrastgårdar, en skog och andra grönområden. Vi äger även hästar och hur stallplatser ca 10 min bort med bil där hunden ska få följa med och springa lös (vi är där varje kväll och så rider/aktiverar vi även några dagar i veckan). Vi äger redan en japansk spets hane på 4 år. När vi fick honom när han var 1,5 år så kunde han ingenting och jag har uppfostrat honom sedan dess. Jag har växt upp med hund och mamma har ägt en bruksras tidigare. När jag är i skolan så kommer min mamma eller min syster ta ut hunden, men annars så är hunden mitt ansvar. Den kommer nästan aldrig vara själv då min syster eller mamma alltid är hemma. Jag har tänkt träna sök, spår och Rallylydnad med hunden. Möjligtvis kanske lite Agility också, men då kommer det handla om någon gång som lite extra bara. Jag planerar inte att tävla, men man vet ju inte hur jag tänker senare i framtiden. Jag har tid att ta hand om en hund då jag inte träffat kompisar så ofta efter skolan, inte ens varje månad. Går inte på någon sport eller så utan mitt stora intresse är hundar. Jag börjar ju gymnasiet nästa år och ska gå en hundlinje så kommer bo på skolan och ha med mig hunden. Mamma och jag har hälsat på på skolan och det finns många möjligheter till aktivering där med. Jag söker en hund som är i storlek M/L. Den ska viljanjobba tillsammans med mig och vi ska kunna utvecklas tillsammans. Den ska vara lättlärd. Inte så mycket jakt då den ska kunna gå lös. En ras som inte har så lätt till skall (till skillnad från en spets) Ska funka i alla situationer och inte bry sig så mycket om omgivningen. Gärna lite reserverad (inte liksom labbeglad) Ingen ras som lätt går upp i stress Tror ni en Aussie passar mig eller vet ni någon ras som passar bättre? Tacksam för svar! (har redan ställt frågan på hundar iFokus men har inte fått något svar så hoppas jag får det här istället)
Hej! Absolut kan väl en aussie funka, men jag upplever dem som väldigt glada i sin egen röst, dvs skälliga, och de flesta jag träffat har varit rätt stresskänsliga. Sen är det såklart individuellt. Jag är egentligen ett fan av att rekommendera retriever och spaniel. Tar man inte de allra fetaste, grövsta mest utställningsavlade så är de överlag rätt roliga hundar, allroundiga och föriga. Inte så mycket skärpa heller överlag, vilket är en fördel om hundarna ska stå i hundstall och hanteras av allt och alla. Även pudel är väl rätt roliga hundar, tycker jag.
Varför vill du att hunden gärna ska vara lite reserverad undrar jag? Visst, det är jobbigt ibland med hundar som är väldigt PÅ. Men en labbe som tränas upplever jag inte alls behöver vara så, eftersom de är så extremt godismotiverade kan man styra dem till lite lättare till att tex sitta fot eller dyl när man pratar med folk, genom träning. Och jag skulle aldrig vilja ha motsatsen, dvs risken att få en FÖR reserverad hund, det kan vara riktigt jobbigt, och svårt om man vill träna vissa saker som tex personsök.
Aussie kan nog säkert funka också, men jag upplever dem som att de KAN vara betydligt mer krävande ibland, pga historier jag hört. Hade det varit jag i liknande situation som din så hade jag definitivt undersökt retreiverraserna och besökt lite uppfödare där, eftersom du vill ha en hund som både är allround för träning och ska funka i olika miljöer, med olika människor hela tiden osv. Känns som de oftast kan gå lösa med träning också.
Tack för era svar! #1 ska kolla mer på retrieverraserna! Nu har jag inte kollat så mycket på dem, men är dem ofta inte ganska stora? För hundluckorna till utegården i hundstallet är inte så höga och om jag minns rätt så var luckorna lite högre än en aussie. #2 jag vill hellre ha en hund som är lite reserverad och ointresserad av människor än en hund som är väldigt på och vill hälsa på alla, tänker att det kan vara jobbigt om man har den lös och den vill hälsa på alla man möter. Tycker dock båda har för och nackdelar. Ska kolla mer på retrieverraserna! Tror dock att det bara är jag som ska hantera hunden på skolan. Den kommer vara i hundstallet tillsammans med andra hundar, men tror bara det är jag som hanterar den.
Vattenhundarna? Typ spansk? Bland retrievrarna finns ju även tollaren, den är ju inte lika stor som labben och ofta lite mer reservation - men de är inte heller riktigt lika enkla och självklara som tex labbe och golden ofta är. Skäller väl inte direkt men har en tendens att ”skrika” när de ligger i en hög energinivå.
Johanna - Instagram
#4 har faktiskt varit inne mycket på tollare. Men har hört man inte ska ha dem som första hund, stämmer det? Min syster hade en sån (14 år sen) efter väldigt dåliga linjer och det blev väldigt fel. Även min systers bekant hade en sån och den slutade lyssna, hon sa att det var typiskt för tollare? Tycker tollare är extremt fina hundar och skulle vilja ha en sån, men hört mycket dåligt om dem och att dem slutar lyssna.
#3 Förstår dig absolut. Menade bara att det är värt att tänka på att om man nu ska välja mellan två möjliga extremfall så är det bättre för dig att ha en hund som älskar människor alldeles supermycket jmf med att få en hund som är _väldigt_ reserverad. Lagom är ofta bäst dock såklart.
Tollare från bra uppfödning tycker jag verkar fina. Även arbetande goldens, alltså en jaktgolden eller nått åt det hållet är ju helt annorlunda hund än en stor-utställnings-golden.
#6 ja står det mellan två extremfall så väljer jag hellre en hund som älskar allt o alla än en hund som är jättereserverad. Okej, ska kolla närmare på tollare. Vet du vad man ska kolla efter hos en bra uppfödare? Tänker att man kollar ju MH osv hos en Aussie.
Jag tror en aussie skulle passa bra för det du vill göra med hunden. Om du vet redan nu att du vill träna mycket med hunden så köp inget annat än en arbetsvillig hund, då kommer du bara bli besviken.
#8 okej, tack för ditt svar!
#8 Förvisso håller jag med till viss del. Men detta är en 15-åring, och hunden ska passa in i familj, stall mm också. Säger inte att en Aussie inte kan fungera, det kan den absolut! Bara att det finns många fler faktorer här att beakta än om hunden är en tillräcklig arbetsmaskin eller inte.
#8 Ja exakt, det är ett perfekt upplägg för de allra flesta aussies.
#10 spelar det någon roll om man är 15, 20 eller 40 år? Det viktigaste är väl att man kan ta ansvar och sköter sitt djur på bästa sätt, eller? Hunden ska endast bo med min familj till augusti nästa år eftersom jag flyttar till skolan då. Sedan är det inget måste att den är i stallet, men tänkte att det blir lite extra för den.
#12 Ja, det tycker jag spelar roll. Jag vet hur stor skillnad det är på mig själv som vuxen och 15-åring, och samma gäller för alla jag känner. Så visst är det en faktor i det hela. Med det menar jag självklart inte att en femtonåring inte kan ha hund, det kan funka hur bra som helst.
Som sagt tror jag inte heller att en Aussie är fel. Det jag kommenterade till Majken var att det finns massor av faktorer här som bör styra/vara mer viktiga än hundens motor/arbetsvilja. Även om man såklart vill ha sådan.
#13 Ja det är självklart att det finns olika faktorer, men jag har sorterat bort olika raser pga olika faktorer och vet raser jag vill ha i framtiden, men inte nu.
#13 förstår dock inte riktigt vad du menar inte skulle fungera, kan du förklara?
#15 Det jag tänker på är att det finns individer särskilt inom de mer extrema bruksraserna som blir väldigt krävande av dig som ägare. De kan vara väldigt arbetsvilliga och ha en grym motor, men kräva väldigt mycket också av ägaren för uppfostran, hög aktivitetsnivå mm. De jag personligen sett som är lite så är en del riesens, mallar, schäfrar. Men det finns säkert inom andra raser där man verkligen avlar på MOTOR.
Det innebär inte att aussie inte kan passa dig! Det tror jag säkert det kan!
Det jag är lite van vid är att folk, ofta som inte är så kunniga eller pålästa om hundar som du själv verkar vara, kan vilja ha en schäfer eller dyl för att "de är väldigt smarta" och att de ser tuffa ut, lite så. Det jag brukar säga är att man kan få en lätt schäfer, men kan också få en svår, krävande schäfer. Kan man hantera en som kräver mycket? Då kan man skaffa en hund av rasen. Men beroende på vilken ambitionsnivå och mål man verkligen har så är det värt att tänka efter när man skaffar hund. Man kan ha extremt roligt och träna massvis inom hund även om man inte skaffar den typ av hund man tänker sig vinna SM med.
#16 okej, förstår hur du tänker och är något jag också tänkt på, så det var därför jag frågade dem/er som har mer hundvana än mig. Förstår inte om du tycker jag är påläst eller inte påläst om hundar? Själv tycker jag att jag är ganska påläst, men finns ju alltid mer att lära sig. Men förstår mycket bättre nu hur du tänker och håller med dig.
#17 Tycker du verkar seriös och har en bra inställning, det var inte en kritik mot dig personligen. Inte direkt så att alla 15-åringar tar sånt här så seriöst som du verkar göra, det är ju väldigt bra.
#18 okej, tack antar jag. Förstår vad du menar.