Vilken hundras kan passa våran dotter bäst?
Vi bor lite i utkanten av Stockholm och det finns både vatten och skog i närheten, vi har länge funderat på att skaffa hund speciellt för våran dotters skull. Hon är 15 ska börja 9:an nu och har haft mycket problem med depression, olika typer av självskada och panik attacker. Samt har hon aspberger och tycker inte om att vara nära folk men gillar att va ute så hon är alltid ut på kvällen när det är ganska mörkt ute eller när det regnar och är dåligt väder. Vi skulle känna oss säkrast med en stor hund som kan värka ganska avskrämande speciellt då hon går ute sent. Just nu funderar vi på att skaffa en schäfer speciellt för det. Det är alltid en person hemma, min man och jag jobbar båda halvtid så turas om med att va hemma så underdagen när hon är i skolan kommer vi kunna ta hand om hunden. Men vi har ingen erfarenhet av hundar och vill ha en hund som också är stabil och ska kunna gå att gosa med. Tror ni schäfer är rätt val eller finns det andra raser ni kan rekommendera?
Labradorer används till mycket , men de är ju inte direkt vakthundar även om de kan vakta. men de har inbyggd social kompetens. Intelligenta och har många goda egenskaper. Mvh/WL🌺(jag har en blandis med 90 % Labbe, 10% schäfer , Golden, en perfekt blandning.)
Npf kan ju yttra sig på många olika sätt, men det jag främst tänker på är en hund som är väldigt stabil mentalt och mer åt det lugna än det aktiva hållet.
Labbe och golden, kanske även curly coated retriever passar in bra där.
Nackdelen med att ha en hund av lite mer vaktande ras är att det medför ett helt annat ansvar. Har hunden skärpa så kan det gå rejält snett, har man då inte bra koll och lydnad så kan det smälla även i en ofarlig situation.
Jag kan säga att det är då inte många som skulle vågat gå på mig när jag har varit ute med någon av mina labbar! Jag tyckte att de kändes snälla och "mesiga" i början men när vi hamnat i mer laddade situationer så har de inte direkt viftat på svansen. Lär man dem dessutom "skall" på kommando så har man en lite mer avskräckande effekt - och labbar har ett rejält, djupt skall.
I vanliga fall tycker jag inte att man skall välja hund efter färgen men svarta hundar uppfattas ofta som "farligare" vilket kan vara bra om man nu vill ha en hund att känna sig trygg med.
Curlyn har något mer vakt i sig än labbe och golden utan att för den skull vara direkt skarp.
Har man lite sociala problem så är det, tvärtemot vad många tror, faktiskt en fördel att ha en hund som är glad i folk. Det är betydligt lättare att lära en hund att inte ha pusskalas med varenda person de möter än att lära en socialt osäker hund att vara trygg i alla situationer.
Jag har själv en del av de problemen och funktionshindren och har hunnit beta av lite olika raser, det är helt klart labbarna och cairnterrierna som har platsat bäst. Okomplicerade hundar som är trygga i sig själva. Det är SÅ mycket lättare att ha med sig en sådan hund än en som kanske inte alltid beter sig som den ska, gör massa utfall och som behöver ordentliga ramar och regler för att uppföra sig.
Det är klart att man behöver uppfostra och träna dem med, men det blir sällan lika jobbigt om man klantar sig lite.
Ställ gärna frågan inne på Hundar.ifokus också, där är det mer aktivitet än här.🙂
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Ni bör inte tänka på en bruksras. De kräver mycket mer än gos och promenader. Det gör i och för sig alla raser.
Håller med Lona i allt!
Vi har schäfrar i bekantskapskretsen , de är trevliga men kräver mycket mer än tex Labben. Håller med om att en svart hund också upplevs som mer skrämmande.
Jag är 71 år haft många hundar, träffat många raser, varit rastvakt åt flertal. Men jag skulle inte bara rekommendera en ras rakt upp och ner. Hundar skiljer sig åt på individplan inom de flesta raser och hur de fostras. Man bör läsa på prata med hundägare, ha ett öppet sinne och ha interaktion från början med hunden. Mvh/WL🌺
Vad vill ni göra med hunden? Ni skriver att ni vill ha en hund speciellt för dottern, att den gärna får vara lite större…men ingenting om vilken typ av liv ni kan erbjuda en hund, det gör det svårt (för att inte säga omöjligt) att komma med bra förslag på raser.
En schäfer som ni funderar kring är ju t.ex. en brukshund (frågan är ju även ställd på brukshundraser) = den kräver väldigt mycket mental stimulans (förutom promenader och motion), den behöver få arbeta ordentligt med huvudet alltså.
Att gosa räcker inte på långa vägar…så ni bör sätta er ner och fundera ordentligt kring vad ni kan erbjuda en hund och var realistiska, om ni inte kommer träna en massa med hunden och ge den mängder med mental stimulans så är en brukshund inte rätt val.
Det kommer varken bli bra för hunden eller er om ni väljer fel så som sagt tänk realistiskt kring vilket liv, hur mycket aktivitet, mental stimulans, hur långa promenader och hur mycket motion osv. som ni kan erbjuda hunden.
Lycka till!
Mvh/Chinesecrestedlover
jag skulle rekommendera att skaffa en hane om ni skaffar hund. :)
https://www.abc.net.au/news/2019-06-07/your-mental-health-can-affect-your-dog/11188804
Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här.