Nya tävlingsregler 2017? (Lydnad)
Jag försökte söka på forumet efter detta redan men jag hittade inte vad jag sökte. Därför testar jag att skriva här en gång och om detta redan finns får ni gärna länka. Men jag har läst om de nya lydnadsreglerna som jag förstår ska börja gälla 2017, men jag vill kolla om jag 1)förstått allt rätt och 2) vad ni tycker är för och nackdelar med detta? Som jag har förstått det så kommer det läggas till en klass som man måste ta vinst inom 3 gånger för att ens komma upp till lydnadsklass 1 och man får ingen titel för startklassen. Sen så är det massvis med moment som blivit nedflyttade så man kan säga att det har blivit "svårare" att få lydnadstitlarna? Har jag förstått detta rätt?
Det är inte säkert än att dom nya reglerna går igenom.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Juste det glömde jag ta upp, när vet man de?
#2 Hm… lite osäker men nån gång i september kanske? (någon som har bättre koll där än mig??)
Det kommer inte läggas till/tas bort en klass utan snarare:
Nuvarande klass 1 = Startklass
Klass 2 = Class 1
Klass 3 = Class 2
Elitklass = Class 3
Du kommer kunna flytta upp från startklass till class 1 efter ett gk resultat, precis som det är nu, men vill du ha titeln så måste du ta tre gk resultat. Och för startklass kommer titeln heta LP Startklass (kanske man kommer förkorta den till typ LP S eller LP SK eller nått sånt? Känns lite långt med hela "startklass")
Jag tror inte det blir direkt svårare att få lydnadstitlarna med dom nya reglerna jämfört med vad det är nu, men det kommer ju vara lite andra moment och en fördel kan jag tycka är att klasserna "bygger" mer på varandra i dom nya reglarna än dom gör nu.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Aha, trodde att dom hade startklass, sen klass 1-3 sen även elit på det! Men då förstår jag lite bättre iallafall, är helt ny inom lydnad och sen att de kanske kommer ändras gör mig bara mer och mer förvirrad haha! När man äntligen trodde man fattade lixom..
Synd att det inte heter Elit längre. Låter ju häftigare att tävla Elit än klass 3. 😎
"På natten är alla katter svarta"
#5 haha håller med! 😎
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.