Holländsk Herdehund
Har läst runt väldigt mycket om HH och det verkar som en jättebra och frisk ras! Det kommer nog bli om några år vi skaffar en men enligt mig är den en perfekt hund. Som jag har förstått så behöver den mycket motion och aktivering och då det ligger två brukshundsklubbar nära där jag bor så ska jag träna den på en av dem. Jag har tänkt lydnad och/eller Agility.
Det som tilltalat mest är hur intelligent den är och att den har så stor personlighet och lojalitet.
Till er som har eller har haft en holländare, hur är de i temperament? Vad ska man tänka på? Den är väldigt frisk vilket är jättebra. Brukar de gilla att bada?
Min styvpappa har haft schäfer och är väldigt erfaren och hundvan, han tränade henne i lydnad och även om jag aldrig fick träffa henne så verkar hon ha varit väldigt väluppfostrad. Just nu har vi en Gråhund och det är min första hund. Vi bor hos min styvpappa så som tur är så kommer han att hjälpa till med uppfostran.
Hur funkar de med mindre djur? Jag ska snart köpa två kaniner och vi har dvärghamstrar, dvärghöns och vaktlar. Såklart kommer hunden inte få vara nära dem obevakad men bara så jag vet.
Brukar man kunna ha den lös? Jag vill gärna att det här ska vara en väldigt "hundig" hund (leka med leksaker, lära tricks, gå i skogen) eftersom våran nuvarande hund aldrig leker med leksaker.
Tack för info!
Tänk bara efter noga vilka linjer du ska ha innan du skaffar en. Många Holländare jag känner är inte att lita på. Antingen så har de inga bithämningar = det smäller innan varken de eller du har hunnit tänka, eller så är det väldigt otillgängliga socialt eller har en del rädslor. Det är inte ovanligt med Holländare som får 1a eller 2a på hanteringsbitarna på ett MH = de drar sig undan, eller varnar/morrar/biter då en främmande människa försöker hantera dem.
Då är det ändå extremt duktiga hundförare som äger dessa hundar.
Två av de 5 Holländare jag känner är däremot riktigt trevliga, och så som en Holländare ska vara enligt stamtavlan.
Anledningen till deras problem tror jag är för att det är en relativt ny ras i Sverige som har blivit väldigt populär. Då avlar man på det mesta som finns, vilket självklart inte alltid är optimalt.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Utifrån din text säger jag krasst att Holländare inte låter som rasen för dig. Precis som #1 säger har rasen flera mentala problem (likt typ alla bruksraser), och förutom det så är det en hårt arbetsavlad bruksras. En holländare besittes lämpligen av någon som vill träna/tävla Bruks (skydd inkluderat), IPO, mondioring, ha hunden till tjänst eller köra någon annan skyddssport. Det är tveksamt om rasen har kroppen som behövs för att kunna fajtas mot bc:na i agilityn och de mentala egenskaperna, även hos en fin holländare (med tanke på valptiden), kommer bara innebära bekymmer i vardagen. Min uppfattning är att köpa en holländare är som att köpa en "grisen i säcken"- malle, om man inte är väldigt, väldigt påläst.
Ska du tävla elit i de sporter du skriver, eller är du mer ute efter att träna och ha kul? Om det sistnämnda, så skulle jag tipsa dig att titta på sheltie, retrievers och spaniels. Raser som funkar bra eller väldigt bra i vardagen men fortfarande kan ha krut och go för att vara roliga i träning, och kunna komma en bit i tävling. Framförallt sheltien ses som en mästare i agilityringarna.
Lycka till med rasvalet!🙂
Tass Josephine
#2 Ja jag har nog ändrat mig om HH 😂 Den verkar inte vara rätt hund för oss och vit herdehund har tilltalat. Problemet är att min styvpappa dissar alla hundar jag kommer med :/
Han är jägare och vill ju ha en jakthund men jag och min mamma vill inte riktigt det. Jag vill ha en "normal" hund, ha den lös i skogen, bada, leka, lära tricks, inte som hunden vi har nu som knappt kollar om jag kastar en pinne, haha. Hon kan tricks men det är typ allt. Retriever har jag inte träffat så mycket, en golden som bor längre upp på gatan har dock attackerat vår hund och bitit min styvpappa. Brukar labradorer ha lätt att bli överviktiga eller är det bara många som har dålig kost?
Spaniels vet jag inte så mycket om, så kan inte säga något direkt, men tack för tipset!
Sen så hade min styvbror en vit herdehund förut men den dog 2013 (tror jag det var) och även om han häromdagen sa att vi borde skaffa en sådan så sa min styvpappa idag när jag pratade med honom om det att vi inte borde det, eftersom min styvbror hade en sån.
Blir ganska irriterad då jag har kommit med väldigt många olika raser och han har sagt nej till alla :/ Sheltie är det fler som har rekommenderat men jag vet inte riktigt, kanske. Har inte varit så intresserad av mindre raser och har hört ibland att de kan skälla mycket. Såklart är ju detta bara en träningssak men ändå.
För att besvara din fråga så vill jag bara liksom träna hunden så att den har ett syfte utöver familjehund! Min styvpappa kan vara lite jobbig gällande när jag har blivit intresserad av något men det går nog bra tillslut (:
#3 Utställningsavlad golden eller labbe tror jag kan vara något för dig! Perfekta familjehundar som gärna hänger med i skog och mark, tycker om att träna tricks och tycker om mat, har låg jaktlust och följaktligen lätta att ha lösa, och ja, typical hundar helt enkelt!
Men ja, du har rätt i att många labradorer (och säkert goldens med) är överviktiga. Det beror dock inte så mycket på hundarna, som på ägarna. Framförallt i utställningsringen så premieras de feta hundarna för domarna tycker att de uppfyller rasstandardens definition av "kraftigt byggd" (vilket är absolut förfärligt), men du som hundägare behöver (och ska!) absolut inte hålla din hund överviktig! Det är bara att se till att fodergivan inte är större än vad hunden behöver.
Shelties är lite skälliga, ja, det har jag också fått uppfattningen om, men sådant kan du undvika dels genom träning, dels genom att låta hunden få utlopp för sin energi (gå promenader, träna lite tricks) och dels genom att inte köpa valp från en kennel där föräldrarna är skälliga.
Jag tycker nog du ska försöka stå på dig och övertala din styvpappa lite. Det finns inget fel med att ha samma ras som din styvbror haft förut, och trots att ni haft dålig erfarenhet av en golden så betyder inte det att rasen är dålig. Ta hellre en rasindivid som har rätt mentala egenskaper än en rasindivid som har rätt utseende. Labben ser inte alls lika cool ut som holländaren, men jag tror ni kommer få ett betydligt roligare liv ihop än livet med holländaren.
Tass Josephine
#4 Tack så jättemycket för all info! Kan försöka få honom att gå med på en labbe eller golden men jag får nog vänta ett tag, han är lite trög när det gäller övertalning.
Får också försöka övertala honom att vi inte måste ha en jakthund, just nu får våran hund inte jaga då jaktlaget "inte litar på henne" även om hon är från nästan perfekta linjer och hennes pappa tror jag det var har varit champion på någonting, jag är inte så säker eftersom hon inte är min hund och jag inte har känt henne hela hennes liv.
Ska kolla mer på båda hundarna och se vilken som passar bäst!
Labbar har visst lätt att gå upp i vikt. Det gäller som ägare att man håller hårt i maten, och håller stenkoll på hundens hull. Det är inte omöjligt, naturligtvis inte, men man ska vara medveten om att de genetiskt har lättare att gå upp än andra. Generellt tycker jag också att jakthundar har lätt för att gå upp, så ni är väl vana vid att hålla ett öga på vikten om ni har en gråhund.
Jag håller med om tipset om en utställningslabbe. Har själv en dp-labbe, och lynnesmässigt skulle han säkert passa er perfekt, men kräver långt mycket mer aktivering. Därför tror jag att en u-labbe passar bra :)