Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etikettköpa-hund
Läst 4318 ggr
VendelaS
0

Kelpie - frågor/funderingar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, finns säkert en hel del kelpietrådar här (och jag har läst igenom många av dem), men kände ändå för att skapa en egen och ställa mina egna frågor. 

Jag har sedan 2014 varit seriöst intresserad av att skaffa en kelpie och har sedan dess planerat ett framtida kelpieköp. Jag försöker läsa på så mycket jag kan, träffa så många kelpies som möjligt, prata med kelpieägare och bilda min egen uppfattning för att kunna avgöra om rasen är något för mig. Kelpien verkar som en ras för mig på många sätt och jag vet att jag skulle fixa den aktivering de kräver. Jag kommer hålla på med spår/bruks, Agility och lydnad.  Om allt går som planerat blir det valpköp 2018/19 för mig (inte bestämt att det blir kelpie dock, men någongån i mitt liv ska jag i alla fall ha kelpie). Då hund inte är något jag impulsköper (särskilt inte ens bruksras) så vill jag vara ute i god tid och välja uppfödare/linjer med omsorg och inte första bästa. Känns som det blev väldigt flummigt nu, går över på mina funderingar/frågor istället:

---------

Ni som har kelpie eller stor erfarenhet av rasen och andra bruksraser: 

• Hur är kelpien mentalt jämfört med andra bruksraser? är den extrem med någon egenskap jämfört med andra bruksraser? (kan jag formulera mig så?) är det någon särskild egenskap som sticker ut hos kelpien jämfört med andra bruksraser?

• Jag har hört från kelpieägare att kelpien kan ha stort resursförsvar? är det en typisk rasegenskap eller mer individ? 

• Jag undrar även om det är en ras som har lätt för att utveckla separationsångest/ensamhetsproblem? (är medveten om att det är en vallhund och allt vad det innebär) Upplever ni ensamträningen av en kelpie som ett problem generellt?

• Har även fått uppfattningen att hundar från olika linjer kan skilja sig en hel del. Vad är största skillnaderna mellan en kelpie från brukslinjer och en från vallinjer?

• Vad skulle ni säga är rasens mest negativa vs positiva sidor enligt er?

• Vad tycker ni man bör lägga extra tid på under hundens uppväxt? (inte med en hund generellt, utan specifikt för en kelpie)

• Fick ni den hund ni förväntade er när ni skaffade kelpie eller kom något som en överraskning? 

Bifogar en bild på en kelpietik som jag brukar träna ihop med!

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

CayKantos
0

Helt OT men det är ju Kelpie-SM nu i slutet av juli i Kungsbacka om det skulle va ngt, där kommer säkert massor med folk och vet att det även kommer uppfödare som säkert skulle kunna svara på dina frågor! :D Gött att kunna fråga fler olika ^^

http://www.sbktavling.se/competitions/17753
http://www.sbktavling.se/competitions/17754
http://www.sbktavling.se/competitions/17755

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
0

Och kan väl svara på det man bör tänka extra på när valpen växer upp, ensamhetsträning och off-knappen, samt att generellt bara vara lite lugn då dom lätt kan stressa upp sig :D Vallhundar har en tendens att vara svårare att få ensamhetstränade, men Kelpie verkar vara tufft jobb.

Tillägger att jag inte själv äger Kelpie men är i planerna, allt info ovan är ngt jag har fått höra från andra Kelpie ägare ^^

Instagram

VendelaS
0

Först och främst tack för infon ang. kelpie SM i Kba, bor i gbg nämligen! 😉

Vet precis om det här med vallhundsbeteendena med bland annat ensamhetsdelen, då jag själv tidigare ägt vallhund, men det kan ju även skilja sig lite från ras till ras. 

Det andra du nämnde är väl grejer jag hört också! Skönt att få det bekräftat än en gång. Lycka till med ditt egna kelpieköp!

www.lakritsnos.com

CayKantos
0

TackTack du med! Då ses vi kanske till SM? :D Dom länken jag har skickat, längst ner står det rasmästerskap, det är kelpie-delen, det är nämligen inte bara kelpie men även en vanlig semestersabotörs tävling i lydnad och Brukshttps://www.facebook.com/groups/857559987699753/?fref=ts

Instagram

VendelaS
0

Får se om jag får tid att ta mig ner, att kika på fina hundar är alltid najs!

www.lakritsnos.com

CayKantos
0

#5 Verkligen! :D

Instagram

Frida B
0

Hehe hela iFokus invaderar Kelpie-SM (ska också dit) ;D

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

CayKantos
0

#7 Ska bli så roligt! :D

Instagram

Tokryck
0
  • Hur är kelpien mentalt jämfört med andra bruksraser? är den extrem med någon egenskap jämfört med andra bruksraser? (kan jag formulera mig så?) är det någon särskild egenskap som sticker ut hos kelpien jämfört med andra bruksraser?

Har inte så stor erfarenhet av andra bruksraser men en som har malle och kelpie säger att mallen är nästa steg för en som vill ha mycket hund. Det kan ju handla om typen av hund och uppfödning men ändå :) . För mig är mallen nästa steg, om jag vill ha mer hund.

• Jag har hört från kelpieägare att kelpien kan ha stort resursförsvar? är det en typisk rasegenskap eller mer individ? 

Jag vet inte om det är större inom kelpien än andra raser men jag har träffat flera som har det. Jag kan tänka mig att sambandet också är hur mycket man tränar och har en bas där allt finns. Då ökar ju risken, oavsett ras. Det är ju hundens roliga leksaker/godis. Sen handlar det ju om ägaren tränar det eller inte, eller om de ursäktar sig och säger håll er undan. Min utvecklade resursförsvar på så sätt att vissa hundar, inte alla, inte fick komma nära när vi var vid basen. Men det var hundar som var lite överallt som han reagerade på.  De som uppförde sig gick bra. Så jag vet inte om jag egentligen kan kalla det resursförsvar. Han hade det aldrig annars. Han stoppade leksaken i andra hundars ansikten så där fick jag vara noga med att det inte skedde med fel hund. Något jag upplever är att tikar har mer än hanar.  Men det behöver absolut inte stämma. Om det är individ- eller rasbetingat vet jag inte. Har sett andra raser som har det men vet ju inte om det är individen eller rasen där heller. Inget att jämföra med.

• Jag undrar även om det är en ras som har lätt för att utveckla separationsångest/ensamhetsproblem? (är medveten om att det är en vallhund och allt vad det innebär) Upplever ni ensamträningen av en kelpie som ett problem generellt?

Nej, det tycker jag inte. Jag tror att de som har/får separationsångest i sig inte är så stabila. En trygg hund som tränas rätt är (oftast) inte något problem med att lämna.

• Har även fått uppfattningen att hundar från olika linjer kan skilja sig en hel del. Vad är största skillnaderna mellan en kelpie från brukslinjer och en från vallinjer?

Jag kan inte uttala mig om skillnaden mellan vallavlade för jag har inte träffat några (vad jag vet). Men det är olika typer av hundar beroende på kennel. Vissa har lite "lugnare" hundar, andra mer galna, och en tredje lite skarpare. Det är min erfarenhet och det jag fått reda på av andra också.

• Vad skulle ni säga är rasens mest negativa vs positiva sidor enligt er?

Många kelpies är mjuka. Min var det. Jag tycker han var lite för mjuk och förarvek. Samtidigt kan det vara en bra egenskap så det är dubbelt. Man får oftast inte bra grepp i kampen gratis. Att lekträna är bra och nödvändigt tycker jag även om de har stort föremålsintresse. Positiva sidor är lättare att komma på :) . Glada, snabba och väldigt roliga att träna. Ger sig in i saker med fullt engagemang (så länge du tränar så det är kul så klart). De är lätta att ta med då man ska åka någonstans. Lagom storlek.

• Vad tycker ni man bör lägga extra tid på under hundens uppväxt? (inte med en hund generellt, utan specifikt för en kelpie)

Beroende på vad du vill träna kan jag tänka mig, jag berättar utifrån mina erfarenheter och mot lydnad och bruks: Lekutveckling (asch texten blir kursiv och jag vet inte hur man ändrar :P ), att leka med många olika saker och på ett bra sätt. I vardagen: Passivitetsträning och hanteringsträning. Det är ju en hund med mycket energi och som ofta hälsar på människor då de står upp (hoppar) så att lära sig att hälsa rätt - hanteras ingår i det tycker jag.

• Fick ni den hund ni förväntade er när ni skaffade kelpie eller kom något som en överraskning?

Jag fick en lugnare och mjukare hund än jag tänkt mig. Hört många saker innan om att hanar kunde vara skarpare vilket absolut inte stämde på min grabb. Han gick ihop med alla.

Jag tror det största felet jag gjorde var som många andra också gör, jag såg inte individen utan vad jag hade haft problem med föregående hund och vad jag förväntade mig att få. Jag hade inte behövt träna passivitetsträning eller vara orolig för ensamhetsträning ;) .

VendelaS
1

#9 Tack för ditt långa och detaljerade svar! Tyckte dina svara stämde bra överens med det mesta jag hört och även min egna uppfattning om rasen ;)

www.lakritsnos.com

Tokryck
0