Bruksraser: Toppen/botten
Jag tänkte göra en vidareutveckling på den andra leken där man skulle välja sina fem favoritraser och de fem man absolut inte kan tänka sig ha.
Här är nästan samma lek fast nu gäller det enbart bruksraserna! Välj fem stycken du hissar och fem stycken som du dissar! Och man får välja rasen även om man har en sådan nu! ;)
För enkelhetens skull så listar jag raserna här! ;)
Australian cattledog
Australian shepherd
Australian kelpie
Beauseron
Belgisk vallhund
Bouvier des flandres
Briard/picard
Collie
Dobermann
Hollands herdershond
Hovawart
Riesenschnauzer
Rottweiler
Svart terrier
Schäfer
Vit herdehund
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Topp 5
- Dobermann
- Malle
- Schäfer
- HH
- Boxer
Egentligen så vill jag sätta Boxer mycket högre upp men med tanke på hur utveckligen av rasen ser ut idag och vad som avlas på så hamnar den längst ner. Jag har turen att ha en galet bra Boxer men i övrigt vad jag sett så är det mycket dåliga hundar och jag lägger mycket av den skulden på uppfödarna, och då de uppfödare som föder upp sällskapshundar!
Schäfer är ingen ras jag direkt gillar men jag måste ändå böja på nacken och erkänna att det finns många bra schäfrar.
Dobermann är just nu det självklara valet för mig (IPO-nörd som jag är) men även här finns det mycket skit så det gäller att passa sig och veta vad man letar efter! :)
Botten 5
Collie
Briard
Beauseron
Hovawart
Australian shepherd
Har ingen jättebra motivering till dessa mer än att de inte alls har vad jag söker i en hund ;)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Topp 5
- Schäfer
- Holländsk herdehund
- Kelpie
- Vit herdehund
- Australian shepherd
Botten 5
- Boxer
- Dobermann
- Riesenschnauzer
- Svart terrier
- Briard
BOTTEN:
Boxer (för sjuka, för flamsiga, ogillar utseendet)
Vit Herdehund (ogillar utseendet, de jag sett har inte imponerat på mig, osäkra)
Collie (för mycket päls av fel typ, för lång nos, svårt att hitta riktigt bra individer och samma här de jag har sett har inte imponerat på mig, korthårig collie är dock lite mer intressant men ingen ras jag kommer skaffa mig)
Briard (ingen ras som intresserar mig, men ingen ras som jag strukit helt, kan för lite om den)
Rottweiler (samma här intresserar mig inte alls, tröga, klumpiga jag har dock träffat fina individer men de är som sagt lite tröga för min smak)
Kan väl tillägga att det säkert finns individer som är helt underbara (har träffat sådana i några av raserna), men som ras så är det inga som riktigt klickar.
TOPPEN:
Beauceron (passar till mycket, aktiva och vackra)
Picard (passar till mycket, aktiva, vackra men har för lite erfarenhet av dem, men högintressant)
Belgisk vallhund (men bara Laekenois/Malinois, de andra skulle egentligen vara på bottenlistan)
Riesenschnauzer (passar till mycket, aktiva och vackra)
Australian Cattledog (passar till mycket, aktiva och vackra, kanske inte den enklaste hunden men det vill jag inte heller ha)
Australian Kelpie (pigga, passar till mycket, behändig storlek även om de är på gränsen för små)
Försökte rangordna dem , men gav upp.
Men andra raser som lätt skulle kunna hamna på toppenlistan är:
Australian Shepherd (från rena vallande/bruks/arbets linjer, ej utställning), men iof så väljer jag border collie före en aussie.
Svart Terrier (intressant ras, kanske på gränsen till för stor men jag är nyfiken på rasen)
Vad gäller schäfer och HH så nja har aldrig gillat schäfern även om jag sett fina hundar. HH vet jag för lite om, men är lite nyfiken på den strävhåriga varianten och även lite nyfiken på korthåret. Båda raserna är iaf utmärkta brukshundar om man köper från rätt linjer.
Topp 5
- Australian shepherd
- Australian kelpie
- Belgisk vallhund/tervuren
- Schäfer
- Hollands herdershond
Jag kommer förmodligen aldrig skaffa en annan bruksras än aussie eller kelpie - medelstora, explosiva vallhundar. De andra tre raserna tycker jag om, och de tilltalar mig, men inte till den grad att jag skulle köpa en.
Botten 5
- Boxer - det finns nog ingen bullhund som jag tycker är fin, och då speciellt inte Boxer som jag tycker är riktigt överdriven i sitt utseende. Utseendet samt sjukdomarna är motiveringen där.
- Rottweiler - även om det inte är en fläskweiler är de alldeles för tunga och stora för min smak.
- Riesenschnauzer - dryga, all over the place, klumpiga i sin storlek, ofta otrevliga eller "speciella" och inga bra lydnadshundar enligt min erfarenhet.
- Svart terrier - har inte vad jag söker i en hund.
- Dobermann - har inget emot dobermann som ras, men jag skulle inte vilja ha en.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

Toppen:
Schäfer - Bästa brukshunden genom tiderna! Seriöst, den har _allt_ och lite till.
Belgisk vallhund/Malinois - Näst bästa brukshunden.
Holländsk Herdehund - Näst bästa brukshunden.
Kelpie - Tilltalande liten ras.
Boxer - En bra Boxer är en rolig brukshund.
Botten:
Rottweiler - Tunga, stora, klumpiga, tröga, ej tilltalande mentalitet.
Dobermann - Väldigt bristfällig mentalitet!
Collie - Eh, ja, behöver man säga mer om denna utställningshund? Vad gör den på listan ens?
Svart terrier - Samma här, vad gör den på listan?
Bouvier - Samma som ovan.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
#5 Nyfiken fråga. Varför har Bouvier och Svart terrier inte på listan att göra? Är väldigt bra brukshundar med sund mentalitet och ett otroligt bra driv i bruksgrenarna.
Codeavalone.blogg.se
Topp 5 ★ Schäfer Vit herdehund Australian shepherd Australian kelpie Rottweiler Bott 5 ■ Riesenschnauzer Beauseron Belgisk vallhund Collie Bouvier des flandres
Medarbetare på Hundparkour.ifokus
Toppen Aussie Belgare Holländare Kelpie Rottis Botten Boxer Briard Hovawart Beaseron Collie
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet
Topp 5
Schäfer
Malle
HH
Vit herde
Collie (Korthår)
Botten
Rottis
Hovawart
Boxer
Riesen
Briard
HH= Hollands herdershond?

Toppen
Schäfer
Malinois
Hollands Hedershond
Kelpie
Australian Shepherd
Botten
Dobermann
Collie
Rottweiler
Svart Terrier
Belgisk Vallhund (de resterande utöver Malle)
Toppen
Collie - Älskar bara dom vet inte riktit varför xD
Schäfer- bra ras fantastiskt utseeande
Malle-bäst bara
Kelpie - liknar mallle och schäfer
Toppen:
* Malinois
*Riesen schnauzer
*HH- korthår
*Kelpie
*ACD
Botten:
*Schäfer
*Dobberman
*grönis
*Boxer
*Aussie
Toppen;
Beauceron - Fantastisk aktiv hund med nerver och tålamodet i behåll
Schäfer
Rottweiler
Australian Shepherd
(väljer inte en 5:e för jag är inte attraherad till fler raser)
Boxer
Briard/picard
Collie
Riesenschnauzer
Svart terrier
Toppen
Australian shepherd
Australian kelpie
Riesen
Holländare
Australian cattledog… följt av botten:
Boxer
Rottweiler
Collie
Dobermann
SchäferBaserat på personliga preferenser gällande mentalitet och funktion.
Hissa:
Schäfer
Vit herdehund
Hovawart
Holländsk herdehund
Rottweiler
Dissa:
Belgisk vallhund
Svart terrier
Dobbermann
Boxer
Collie
**MVH Cerrolyn
Det här är ju en svår när man skall sålla mellan bruksraserna.
Men här kommer mitt:
Hissa:
Belgisk vallhund
Holländsk herdehund
Rottweiler
Australian shepherd
Schäfer
Dissa:
Briard
Bouvier
Boxer
Svart terrier
Riesenschnauzer
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
http://wingforsflocken.blogspot.com/
Min lista utgår från vilka raser jag skulle kunna tänka mig att ha, inte lämplighet till Bruks.
Topp 5
Collie, korthår - rasen i mitt hjärta även om det krävs detektivarbete och lite tur för att hitta bra individer
Schäfer - skulle förmodligen bli en schäfer om jag måste överge kortisarna
Kelpie - är mycket imponerad av de jag sett
Riesenschnauzer - skulle vara ett stort hopp från nuvarande ras men de tilltalar mig!
Vit herdehund - trevliga, men ojämna och inget jag skulle överge kortisarna för
Botten 5
Boxer - roliga men för mycket hälsoproblem
Dobermann - är de bra så är de riktigt bra men mycket problem med hälsa och även vissa individer som är usla mentalt
Belgisk vallhund - mallarna är för mycket för mig även om de är imponerande brukshundar, övriga är för ojämna mentalt
Rottweiler - verkligen inte min typ av hund, även om de bra är väldigt trevliga(de usla är verkligen usla)
Svart terrier - även om det inte är en stor ras numerärt så borde det finnas åtminstone NÅGON hund i SBK tävling som kommit längre än till appell-lägre klass om det var en riktigt bra brukshund. Känns som ett osäkert kort inte minst eftersom HD verkar vara så pass vanligt också.
"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."
Topp 5: - Australian Shepherd - Collie - Rottweiler - Schäfer - Belgisk vallhund Botten 5: - Svart terrier - Riesen Schnauzer - Briard/Picard - Bouvier des flandres - Beauseron
Sajtvärd på Collie
Toppen:
- Schäfer
- Belgisk vallhund- Terv, Malle
- Australian shepherd
- Vit Herdehund
- Australian Cattledog
(Skulle velat lagt till Några till men gränsen var ju 5 ;) )
Botten:
- Beauseron
- Bouvier des flandres
- Briard/picard
- Riesenschnauzer
- Svart terrier
(Inga raser som tilltalar mig och som jag kan tänka mig att skaffa bara tyvärr. Kanske Riesenschnauzer men många andra raser är mer intressanta)
Toppen:
- Schäfer
- Malle
- HH
- Dobermann
- Kelpie
Botten:
Aussie
Collie
Rottis
Vit herdehund
Riesenschnauzer
Toppen:
- Australian Shepherd
- Australian Kelpie
- Belgisk Vallhund
- Schäfer
- Hovawart
(Skulle kunna tagit med flera, men, var tvungen att begränsa mig :P )
Botten:
- Boxer
- Svart terrier
- Riesenschnauzer
- Briard/Picard
- Bouvier Des Flandres
Skulle aldrig vilja äga en kortnosad ras, för mycket komplikationer.
Sedan har jag oerhört svårt för terriers/schnauzers, de passar verkligen inte ihop med mig som person. Samt att jag verkligen ogillar mustascher :P
Toppen:
Belgisk vallhund - Malinois
Dobermann
Hollandse herdershond
Australian Kelpie
Australian Cattledog
Botten:
Australian Shepherd
Riesenschnauzer
Vit herdehund
Schäfer
Rottweiler
I oordning!
Toppen:
Hovawart
Dobermann
Riesenschnauzer
Australian shepherd
Botten:
- Chodský pes
- Berger picard
- Hollandse herdershond
- Rysk svart terrier
- Briard
Topp 5:
•Rottweiler
•Schäfer
•Belgisk vallhund
•Boxer
•Beauceron
Botten 5:
•Briard
•Bouvier des flandres
•Riesenschnauzer
•Svart terrier
•Vit herdehund
(Dessa botten är endast för att jag inte skulle kunna se mig själv äga någon av dessa raser i förstahand)
Topp 5:
Schäfer
Malinois
Holländare
Kelpie
Aussie
Botten 5:
Svart terrier
Boxer
Rottweiler
Briard
Bouvier des flandres
Min blogg - schäfer, lydnad & bruks
Medarbetare på Hundar.ifokus
Toppen:
- Kelpie
- Aussie
- Briard
- Hovawart
- ?
Är alla raser som jag faktiskt vill ha någongång i mitt liv.
Botten:
- Svart Terrier
- Bouvier Des Flanders
- Boxer
- Rottweiler
- Vit Herdehund
Raser som inte faller mig i smaken utseendemässigt, mentalt eller hälsomässigt.
@vendelasandell på instagram.
Toppen: Hundar med bra linjer en bra rottis med bra linjer är bättre än en dålig malle med sämre linjer
Botten: hundar med dåliga linjer och avlas på ett sätt som inte håller till arbete så brukshundar är arbetshundar. Sedan känner jag en cool briard men hade ALDRIG orkat med pälsen (ja jag är lat XD ) och jag som är uppvuxen med riesen tycker att bouviern ser ut som en ovårdad riesen har jag lite svårt med utseendet.

Toppen Malinois Schäfer Kelpie Holländare AC Botten Svart terrier Groenendael Rottweiler Collie Bouvier
TS glömde Chodský pes.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

ACD*
Toppen:
• Schäfer - Syns mest i brus sammanhang vad jag sett men är inte min nr 1 som hunden jag vill ha pga brister i eteriören
• Rottweiler - En bra rottis är en riktigt bra hund för någon som inte tycker de är för tunga med sina muskler…
• Belgisk vallhund (syftar på Malinois, alla kan inte rankas som samma haha) - En hund med en massa j*vlaranamma de jag träffat dock har de jag träffat och sett haft en hel del hanteringsproblem vid tassarna även om de ändå vore trevliga så är det något som drar ner ranken
• Australian Kelpie - En trevlig "mellan hund" är min uppfattning av vad jag sett och läst. Verkar inte ha några större problem innom rasen.
• Australian Cattle Dog - Inte hört en massa men av vad jag läser så verkar det som en bra hund om du är envis nog
Botten:
• Vit Herdehund - Har aldrig träffat en stabil vit herehund i både miljö och socialt.
• Dobermann - Vad jag hört och sett så är de i princip samma som vita herehunden.
• Collie lh - För mycket uts/sällskap avel och för lite prio på arbete även om det helt klart finns stjärnor
• Belgisk vallhund (Grondis och Terv) - Välldigt varierande men majoriteten för lite driv och för fega.
• Holländare - Har sett riktiga vrak men hört talas om några bra men mer vrak än bra.