Möta uppfödare
Några som har lite tips att ge till lilla jag som supernervöst kanske ska möta en uppfödare av rasen Australian Kelpie nästa månad? 😊
Alla tips är välkomna, också tips på saker som ev är bra att tänka på eller fråga 😛
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Vad är det du är nervös över?
Kanske nervös är fel ord att använda, men är taggad och smånervös på hela grejen typ, har ju ingen aning hur det går till 🤪 Hur länge man pratar, vad man pratar om, vad hon kommer tycka om mig, hur mycket dom pratar och hur mycket dom förväntar man själv pratar 😂
Är en ganska blyg person om man inte känner mig och kan ha svårt att prata om mina åsikter med detsamma, men tycker liksom det är viktigt att säga🤐
Men samtidigt har jag fått ganska bra intryck av henne när vi skrev ihop så är rädd för att jag kommer bli för avslappat och bara tänka "jag kan säga whatever för hon kände la likadan som jag.." eller? 😎
Instagram
Slappna av och var dig själv!
Haha visst är det så 😂 Men några tips på frågor? Har lite som; hur är Dina hundar med hundar av samma ras, annan ras, samma kön, motsatta könet, stora hundar, små hundar, nya situationer, etc 😃
Instagram
Prata bara på och var dig själv. Undvik att ställa frågor som du inte är intresserad av bara för frågandets skull, det blir bara obekvämt när uppfödaren märker att du inte är intresserad av svaren 😛
Det kommer nog gå jättebra, och om det blir jobbigt kan du alltid klappa en hund!
Skriv ner dina frågor på en lapp för annars är det lätt att glömma saker man vill veta tycker jag :) Sen som andra skriver : Var dig själv!
Hihi redan gjort, men försöka komma på flera :3
Instagram
Är det bestämt att du ska träffa uppfödaren nu?
Inte helt, ska skriva i slutet av nästa vecka när hon har fått sitt jobbschema 😃
Instagram
#9 Spännande! Är det en aussie eller kelpie uppfödare?
#10 Kelpie! 😃
Instagram
Uppdatera gärna hur det går!
Såklart! Kommer nog ha nya frågor efter besöket 😂😄
Instagram
Jag vet ju inte vilken uppfödare du ska träffa men de gillar ofta att prata ;) . De nämner ofta linjer och hundar hit och dit så var inte rädd för att säga att du inte har koll men att du är intresserad (om du nu är det).
Är det tilltänkt tik till valparna du ska träffa? Om det är det kan dessa frågor hjälpa kanske?
Hur är hunden i arbete?
Vilka styrkor och svagheter har hon, och pappan?
Något jag som intresserad, framtida kelpieägare ska tänka speciellt på?
Hon vet ju så klart att det inte är helt nervfritt att möta en uppfödare men det är ändå bara en människa :) .
Är ju skitnyfiken på vem du ska träffa!
Jag ska möta en uppfödare vars jag inte fick en valp från pågående kull tyvärr, men har kanske en kanske i nästa vart kullsyrran(hund2) till tiken (hund1) ska paras. Det beror dock lite på vilken hanen blir som inte är fastställd än. Jag är inte säker på jag kan möta hund2 då den är på halvfoder, men tänkte fråga om hon bodde i närheten och om jag ev kunde få hennes kontaktinformation så jag skulle kunna ställa henne frågor :)
Men jag kan och ska möta valparna som jag inte kunde få en av och hund1 som då valpade dom. Då har hon lite andra hundar hemma, 2-3 tror ja. som alltid är roligt att träffa då det också är från hennes linjer några av dom. (Fortfarande Kelpie asså)
Men tack för frågorna! Ska skriva ner dom ;)
Ska möta Brigitta Sørensen, ägare till Kennel Skovfarmen. Men det inte 100% säkert än. Ska som sagt skriva till henne i slutet på denna vecka, så hoppas det finns lite tid till mig en dag i kommande helger!
Instagram
Aha! Dansk hund alltså. Känner inte igen den.
Hoppas det kan bli hund denna gång då :) .
#16 Blir nog inte denna gången, men hoppas på hösten vart hon som sagt parar hund2 :D
Ja, var lite osäker på om jag ville importera, eftersom man måste vänta tills dom är 15v. Men allt för den rätta inte sannt?😎😍
Instagram
Ja känns det rätt så :) . Vet en annan hund från Danmark som verkar riktigt härlig. Har aldrig träffat honom dock.
Ska du träffa uppfödaren? 😃
Inte denna månaden tyvärr.. Men vi pratade om att försöka ses under sommaren :) inte så enkelt när man inte har körkort eller pengar 😂
Instagram
#20 Kolla om det finns hundfolk eller så som ska åt det hållet, inte omöjligt att samåka lite billigare :)
Sannt, mere om jag vågar, har vart nära en "kidnappning" förut 😂
Instagram
#22 Åker du med hundfolk som är inne i hundvärlden är det nog ingen fara :)
#23 säkert 😂 lite paranoia bara.. Känner tyvärr inget hundfolk.. Och eftersom det är i Danmark blir det lå lite svårt att fråga härinne? Hat försöka hitta danska hunforums.. Men hittade bara ett hädt och hundforum vart det typ inte var några aktiva.. 🤔 känner ni till några?
Instagram
Känner inte till någon. Nu kan det dock vara extra farligt med ett besök för de söker hem till en valp ;)
#25 vad menar du? Ska först besöka till sommar ;)
Instagram
Jag menade bara att jag vet att de har en valp kvar så om du skulle besöka nu så är det farligt ;) .
Jaha, hur vet du det? Inte sett någonstans? :o
Instagram
Facebook ;) . Hon som har Glenn skrev det, jag har inte kollat mer noga.
Jahaa, Sofia :) sitter inte så mycket på facebook så har inte sett ;) kan du länka om du har det framme?;D
Instagram