Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketterträninginlärning
Läst 2683 ggr
belliiboii
3

Är så himla arg

Jag är så himla arg just nu. Jag väljer att börja skriva detta inlägg här då jag känner att jag behöver all hjälp jag kan få. Ursäkta mitt ordval men just nu är det några IDIOTER i staden där jag bor som har förgiftat flera hunder där bl.a en 8 månaders valp redan har dött. Jag är så sjukt arg,ledsen, besviken så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Men det var egentligen inte det jag ville ta upp här. Min hund är såklart mitt allt och jag har inte råd att förlora han. Jag vill ha så mycket tips och träningsmetoder som möjligt för att dels rädda mig själv men även för att kanske hjälpa någon annan. Jag har en matglad vovve och om han skulle gå förbi en köttbulle så skulle han utan tvekan käka upp den. Hur kan man på bästa/ mest effektivaste sätt träna hunden att inte äta saker på marken? Hur gott det än är? Jag kommer nog troligtvis behöva sätta på munkorg om jag skulle gå i skogen med han eller ha honom lös, men att behöva ha en munkorg på en rottishane under en vanlig promenad känns inte som det ultimata. Vi har redan tillräckligt mycket fördomar efter oss. Men det är egentligen inget stort problem då jag såklart gör allt för att vara på den säkra sidan, men att han ska behöva ha munkorg på sig varje gång vi ska gå ut känns varken som att jag eller han kommer må bra av det. Vill kunna lita på han när det kommer till mat men vet inte hur jag ska gå till väga då han är så glupsk. Ursäkta detta virriga inlägg men jag är så förtvivlad och orolig att jag inte vet vart jag ska ta vägen, bara tanken av att förlora han svider i hjärtat och det känns som att nu för första gången så är det ett möjligt scenarium. Usch och fy vad upprörd jag är, hur kan man va hjärtlös att man är ute efter att döda oskyldiga små hundar? Usch

CayKantos
0

😡

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Boltens
1

Fyfan vad trist. 

Ska läsa igenom ditt inlägg igen i morgon när jag är piggare och kan ge bättre tips :)

Boltenskaniner - Just nu ungar till salu

LinaFel
3

Usch vad tråkigt! 
Hade jag haft en matgalen hund och flera hundar blivit förgiftade så hade jag nog faktiskt tyvärr kört på munkorg under vanliga promenader tills att jag hittat en lösning som funkar för min hund. Bor du väldigt centralt eller kan du ta dig ut utanför stan och rasta hunden där till största del? Och isåfall bara använda munkorg i området där idioter lägger ut gift.

thea_thea
0

Oj fy fan…

belliiboii
1

#3 Jag bor väldigt centralt, tar kanske 10 min att gå till centrum. Sen är det 2 områden väldigt nära oss som vi vet att de har lagt ut kakao och förgiftat hundgodis/köttbullar. Så det känns som att det kommer bli väldigt mycket munkorg vilket jag egentligen inte vill… Men eftersom jag inte riktigt litar på han utan så som det ser ut i nuläget så kommer jag troligtvis få ha han i munkorg… :(

Boltens
0

Hur har det gått TS?

belliiboii
0

Inge bra.. Nu har dom även varnar för att de lägger ut gift i området där jag bor.. 4 hundar har redan dött under loppet av en vecka.. Men jag försöker träna på att han ska ignorera saker på marken så får han någonting jätte gott av mig, men det går sådär.. Är bara så ledsen över hur någon kan ha hjärta att göra något sånt? :(

Fisherling
0

Usch, det är som när de körde ner spetsiga påkar längs badbryggor här i Täby… Som tur var blev ingen skadad, men visst var man lite skakad när man hade varit just där och nattbadat med kompisar, och så läste man om vassa påkar i morgonens tidning..

Det finns hjärtlösa människor.

Boltens
0

#7 Oj vad extremt det verkar just där du bor :o

thea_thea
0

#7 Herregud…. Har aldrig varit något sånt här (vad jag vet) som tur är

belliiboii
0

Nej det är hemskt, dom har lagt ut över hela Västerås så nu känner jag att jag inte ens vågar åka ut till en skog eller hundpark då det u princip kan finnas överallt. Har pratar med flera och de är jättemånga som överväger munkorg och även vissa som redan har satt på munkorg på sina hundar… Känns så jobbigt att hela tiden behöva vara på sin vakt….

LinaFel
0

#11 Förstår det! Finns det någon som sett vem/vilka som lägger ut?

thea_thea
0

Hur har det gått? Har några fler hundar dött?

Boltens
0

#13 Jag hörde tyvärr något nyligen om att så skulle vara fallet men inte säker om det stämmer.

thea_thea
0

#14 Åhnej :(

jenmjao
0

Jag bor i Västerås och har en matglad malinois valp, samt en schäfe rlabrador tik. Min schabbis har jag lärt spott ut, du ger alltså något gott t.ex ett färskt ben och sen har du dennes favoritgodis (kan slå till med extrema saker som blodpudding, korv, köttbullar utan lök m.m.) Och lär sakta men säkert spott ut.
Håll extra koll, jag har sett väldigt många hundägare köpa munkorg, har du gjort det?
Jag har ingen munkorg på mina hundar dock verkar domväldigt mycket mer intresserade av djurbajs än att söka saker folk lämnat (tacka gudarna för det). Jag bor på bjurhovda, du kanske vet vart det är, och i utkanten, folk har vart och plockat här och städat undan men alla är ändå oroliga. Men på de ställena jag rört mig har jag verkligen inte sett något alls..

Kan tillägga att innan all denna hysterien med förgiftning av hundar bodde jag på vallby hemma hos min pappa med min tik och där kastar dom kycklingrester och mat överallt (för dom går mellan ica och till gymnasiet där borta och bara kastar sina sopor) Så därifrån vart jag tvungen att träna in spott ut med min tik, hon lärde sig tillslut att spotta ut hela kycklingben och skinkbitar, bara lät dom rinna ur munnen pga kommandot!

belliiboii
0

#14 #15 Just nu har det lagt sig väldigt mycket och har inte hört någonting mer, men det ligger nog fortfarande gift ute som hundar kan ha ätit och blivit dåliga av. Men eftersom det var så många inom loppet av en vecka blev det ju stort medans jag nu upplever att det har bleknat lite.

#16 Jag har försökt lära han spotta ut med morötter som han tycker om och så får han något godare av mig när han spottat ut, men det är 50/50 för ibland äter han och ibland spottar han ut de :/

Vi har en munkorg hemma men vi har mest använt den om han skulle gå lös någonstans eller om vi går i gräs osv, vi har försökt att mest hålla oss till att gå på asfalt just för att vi då kan hålla koll om det ligger någonting på backen.

Jag bor vid stan vilket är väldigt centralt och nära vallby, djäkneberget och relativt nära skallberget där de har varnat för gift. Som tur är har vi inte råkat ut för någonting men jag har varit väldigt väldigt noga med att kolla att han inte ska få i sig något! 

Men tack för tipset! Ska verkligen försöka ta tag i kommandot spotta ut, kan verkligen behövas när man har världens matgladaste vovve!😂

jenmjao
0

#17 Jo det kan vara supersvårt att lära in spott ut, men det är oftast svårt att lära in och när det väl sitter så sitter det, jag blev själv förvånad när min tik kunde det. Och nu övar och övar och övar jag med valpen, skulle vara så tragiskt om han åt gift och dog innan han ens hunnit bli "hund". Man kan ju också träna mer på promenader med fot och dylikt så hunden fokuserar mer på än själv än att söka annat. Kanske kan man lära att skvallra såfort hunden hittar något ätbart ute? Så att hunden ser något man kan äta ute, vill ha det, vänder sig till än och frågar?

ariama
1

En tanke bara, men det finns ju narkotikahundar och kantarellhundar osv. Kan man lära dem markera när de hittar något ätbart gott? När de gör så, får de något ännu godare som de verkligen älskar, samtidigt som det går att plocka bort det misstänkt förgiftade?

belliiboii
1

#29 Jo det är en riktigt bra idé!  Det enda var att just när jag skrev detta inlägg var jag förtvivlad och ville ha en snabb lösning till problemet, men att lära han markera tror jag definitivt är en långsiktig lösning.

belliiboii
0

#29 Jo det är en riktigt bra idé!  Det enda var att just när jag skrev detta inlägg var jag förtvivlad och ville ha en snabb lösning till problemet, men att lära han markera tror jag definitivt är en långsiktig lösning.